La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
L’assemblea Què volem? Optimitzar la convivència i el treball escolar. Amb què? El diàleg - la paraula. Respectant la diversitat d’opinió, modificant el pensament per contrastació. Com ho farem? Sessió setmanal, espai a l’aula, preparació tutora i càrrec d’assemblea.
Agrupació dels alumnes Recurs per organitzar-se i gestionar-se per adquirir un major grau d’autonomia. Fites: atenció al que fem i passa, saber escoltar, respecte als altres, assumir conseqüències dels actes, recerca d’alternatives amb sentit comú.
Organització tasques
Objectius de l’assemblea Crear un espai dins l’aula per: Intercanviar informacions d’interès pel grup: Consell de la Infància i la Joventut; Assemblea de delegats Afavorir la participació per aixecar projectes de treball Resoldre conflictes: reflexionar – pensar- analitzar la realitat Fer el seguiment del grup - classe Construir opinions i proposar canvis Desenvolupar la personalitat de l’alumnat de forma integral Comprometre’s davant del grup Canviar la realitat: personal – col·lectiva enfortint els vincles entre els membres del grup
Rituals de l’assemblea Com les fem?
Abans Responsables – mestra. Elaborar el guió d’assemblea. Prioritzar els temes. Fer memòria.
Durant Inici d’assemblea Lectura del temes. Traspàs d’informació de l’assemblea de delegats. Revisió de càrrecs (s’hi s’escau).
Durant Procés Discussió dels temes. Donar la paraula. Valorar. Cada assumpte l’exposa qui l’hagi escrit al full d’assemblea. Intervenen els altres afegint observacions. Es fan preguntes: què opines d’aquest fet, com et sentiries tú... Valorar. Prendre decisions i acords.
Actituds que cal tenir en compte Actitud respectuosa – acollidora. Respectar la diversitat d’opinions. Actitud d’exigència per adreçar la discussió. Compromís als valors universals: -perdó -solidaritat -acceptació
De què parlem? Conflictes derivats de la convivència. Organització del temps: agenda, lleure, càrrecs. Avenços acadèmics del grup i auto-avaluació. Planificar: festes, formar grups de sortida i de treball, colònies. Campanya de donació de sang.
Després Recollida d’opinions de la classe. Apuntar a la cartellera els acords presos. Col·laborar en el compliment de decisions, normes i acords per convertir-les en un canvi d’actituds i conductes. Revisar periòdicament els acords i els temes.
Dificultats que ens trobem Allunyar-se del tema. No apropiar-se dels raonaments dels companys. Fer aportacions sense intencionalitat.
Valors afegits Vertebració de l’alumnat com a canal de democràcia i igualtat. Millora de les habilitats socials. Creixement autònom de l’alumnat. Recerca de solucions conjunta – Compromís davant els altres.