BALANÇ I NOVES FORMES D’ORGANITZACIÓ DELS CENTRES COMERCIALS URBANS0

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Comissió d’estudi sobre l’Economia Col·laborativa
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
Estudi dels hàbits de consum dels catalans fora de la llar
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
Xavier Guixà Martorell Joan Latorre Pifarré
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
3.- LES EIXIDES A LA CRISI (I): LA DOCTRINA DE KEYNES.
Xarxa Productes de la terra
Jornada Cloenda Esports
JUNTA LOCAL DE SEGURETAT DE MATARÓ
Diputació de Barcelona
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Polítiques d’Ordenació Comercial
ACTIVITATS COMERCIALS
El mercat de treball a la ciutat de Girona
MADRID – BARCELONA DOS MODELS DE SUBURBANITZACIÓ DIVERGENTS
El Comerç Just com a model econòmic solidari
II SIMPOSI “COMERÇ I CIUTAT”
9 Els problemes econòmics d’entreguerres ESQUEMA RECURSOS INTERNET.
Nou tram en servei Nou tram de línia de 3,7 km de via doble
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
El segle XIX: un segle de revolucions
Evolució dels perfils professionals a logística
Els plans de dinamització
NOVA ORDENANÇA DE CIVISME I CONVIVÈNCIA CIUTADANA.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Guies de contractació pública social i ambiental
Jornada Cloenda Esports
DINÀMICA I FUNCIONAMENT DE LA CIUTAT
CREIXEMENT D’UNA ÀREA METROPOLITANA
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
LA SOSTENIBILITAT DEL MODEL DE CREIXEMENT DE BALEARS: NOVES APORTACIONS PER AL DEBAT JORNADES DE REFLEXIÓ ESTRATÈGICA DINS EL MARC DE LA “RECERCA I INNOVACIÓ.
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Aparcaments de rotació a Sabadell
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
CIUTAT: EXPRESSIÓ DE CANVIS
VII CONGRÉS CATALÀ DE SOCIOLOGIA Tarragona, Abril 2017
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
El sector terciari. Concepte de sector terciari
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Com preparar una unitat per a l’avaluació
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
Creixement econòmic de Liquats Vegetals: Presència als lineals de les grans distribuidores d’alimentació. Núria Arimany Anna Sabata Xavier Ferràs Petra.
Illes de vianants.
BALANÇ DE LA LLEI DE BARRIS
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Xarxa de Custòdia del Territori
REAXYS.
CRAI: definició i estructura
Motos i Bicicletes elèctriques
Unitat 4: L’època de l' imperialisme
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
En aquest tema veurem els apartats següents:
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
expansió internacional
Informe Observatori Barcelona 2016
ACCÉS A L’HABITATGE A BARCELONA
Grabeplast sales management
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Jornada Cloenda Esports
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
Transcripción de la presentación:

BALANÇ I NOVES FORMES D’ORGANITZACIÓ DELS CENTRES COMERCIALS URBANS0 Jordi SURIÑACH Catedràtic d’Economia Aplicada Grup Anàlisi Quantitativa Regional (AQR) Universitat de Barcelona

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Gràfic 1. Canvis en la importància dels factors que influeixen en la localització del comerç al detall.

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Canvis en oferta Petites botigues Autoservei Supermercat Hipermercat i botigues especialitzades Grans centres comercials Outlets

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Canvis en demanda ∆ Mobilitat obligada (commuting). Incorporació dona al mercat treball. Canvi temps que consumidor destina a comprar.

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Resposta de l’oferta Mantenir obert al migdia Allargar horari tancament Obrir dissabtes i diumenges

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Resposta des de les Administracions Públiques. Major o menor permissivitat + Restrictius: Alemanya, Holanda, Noruega, Dinamarca, Anglaterra + Permissius: Escòcia, Irlanda, França, Espanya, Portugal

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Generalització dels canvis en l’estructura del comerç al detall i també de les mesures de planificació urbana A partir interacció oferta-demanda-planificació, existeixen 3 patrons d’estructures urbanes segons tipologies implantació del comerç

CANVIS RECENTS EN L’ESTRUCTURA DEL COMERÇ AL DETALL Protecció formes tradicionals de venda al detall basat en petits negocis Entrada noves grans superfícies que competeixen amb les petites comerç local Empreses externes i influència política a nivell estatal. 2 dinàmiques: liberalisme econ. O defensa teixit productiu local

TIPOLOGIA ESTABLIMENTS COMERCIALS Barry (1963): Ubicats al centre ciutat Eixos comercials allargats Comerç més especialitzat Bunting-Filion (1991): Centres comercials (ubicats a centre ciutats) (ubicats a suburbis) Eixos comercials (Ubicats a centre ciutats) (Ubicats a suburbis)

TIPOLOGIA ESTABLIMENTS COMERCIALS Quadre 1. Jerarquia dels centres planificats de compres (Jones i Simmons, 1990). Barri Comunitat Regional Supra-regional Amplitud del mercat (població, milers) 20-40 40-200 100-500 500 o més Vendes (Mitjana en milions de $1982) 2-5 4-30 10-150 50 o més Espai de venda (milers de m2) 4,6-9,3 9,3-27,9 27,9-46,5 69,7 o més Vendes per m2 ($1982) 500 1000 2000 Tipologia d’establiment Supermercat Hipermercat Hipermercat i grans establiments Tipus de productes Serveis personals, comerç de proximitat Compres en general i comerç de proximitat Compres en general Nombre d’establiments (Mitjana) 10-25 40-100 100 o més Nombre de tipus de negocis (Mitjana) 10-20 10-30 40 o més Superfície (milers de m2) 40-120 120-400 400 o més Localització Sovint als suburbis Intersecció de carreteres principals Vies ràpides i carreteres principals Intersecció de vies ràpides Radi comercial Fins a 2,4 Km 1,6-5,1 Km 5,1-11,8 km 17 o més Km

TIPOLOGIA ESTABLIMENTS COMERCIALS CANVIS EN OFERTA Canvis estructurals Innovació tecnològica CANVIS EN DEMANDA: Canvis en localització residencial Canvis en les activitats i expectatives Incorporació dona al mercat laboral Canvis en capacitat adquisitiva Increment mobilitat

TIPOLOGIA ESTABLIMENTS COMERCIALS Canvis en formes comerç, resultat interacció oferta - demanda i de la resposta política 2 MODELS: Nord-americà: centres de compra en suburbis Europeu (Alemanya, R.U., Holanda)

EFECTES ECONÒMICS DE LA IMPLANTACIÓ NOUS ESTABLIMENTS COMERCIALS (I) Econòmiques I Positives Negatives Grans magatzems o centres comercials ubicats a zones perifèriques o exteriors Major varietat de productes i serveis amb uns menors costos d’informació i de cerca per part del consumidor Reducció del nombre d’establiments comercials (petit comerç) a la seva àrea d’influència (més enllà del municipi) En general, preus més baixos en productes d’alimentació Desviació de la demanda de productes i serveis realitzats pel petit comerç a proveïdors locals cap a proveïdors nacionals o globals Aflorament de base impositiva pel municipi on s’instal·len tot i que aquest increment dels ingressos pot veure’s reduït per un increment de les despeses associades a determinats serveis públics Increment del grau de concentració de l’activitat comercial que es pot acabar traduint en una posició dominant dins el mercat Increment de la productivitat del sector Pèrdua neta d’ocupació i de salaris en el conjunt de l’àrea d’influència i no només en el sector comercial Necessitat d’establir mecanismes de compensació cap als municipis que veuen reduïda la seva base impositiva

EFECTES ECONÒMICS DE LA IMPLANTACIÓ NOUS ESTABLIMENTS COMERCIALS (II) Econòmiques II Positives Negatives Mitjanes superfícies ubicades a l’àrea urbana Dinamització de l’activitat comercial a l’àrea d’influència en productes complementaris als ofertats Expulsió del mercat dels competidors directes Efectes incerts sobre l’ocupació Desviació de consum des d’altres àrees properes cap a aquest nou centre En general, preus més baixos en productes d’alimentació Revalorització de l’habitatge i increment dels lloguers de les àrees properes Increment de la productivitat del sector

EFECTES SOCIALS DE LA IMPLANTACIÓ NOUS ESTABLIMENTS COMERCIALS Positives Negatives Grans magatzems o centres comercials ubicats a zones perifèriques o exteriors Creació de noves xarxes de transport públic cap a zones on no existien Canvi d’hàbits de compra del consumidor: menor interacció social amb el seu entorn més proper que pot degenerar en una pèrdua de la identitat local Major interacció social entre individus d’entorns diferents Exclusió d’aquells consumidors sense vehicle privat (amb menors recursos o problemes d’accessibilitat) La política de reducció de costos laborals es tradueix en unes pitjors condicions laborals (en sous i d’altres beneficis socials) En productes alimentaris, l’expulsió el petit comerç pot acabar traduint-se en una menor varietat de productes Possible augment de la criminalització en les àrees on abans estava ubicat el petit comerç La utilització de l’espai queda limitada a l’horari comercial Mitjanes superfícies ubicades a l’àrea urbana Regeneració del centre urbà Reducció de la criminalitat en la zona

EFECTES MEDIMDIAMBIENTALS DE LA IMPLANTACIÓ NOUS ESTABLIMENTS COMERCIALS Mediambientals Positives Negatives Grans magatzems o centres comercials ubicats a zones perifèriques o exteriors Modernitza les afores de la ciutat Crea nous punts de congestió i causa pressió sobre les infrastructures existents Redueix els conflictes de l’ús del sòl Presenta efectes paisatgístics negatius Mitjanes superfícies ubicades a l’àrea urbana Pot alterar el paisatge urbà

Calen més estudis pel cas Europeu Per evitar efectes negatius: SINTESI Calen més estudis pel cas Europeu Per evitar efectes negatius: Cal fer estudis previs sobre impacte al municipi i als municipis veïns Aprofitar noves implantacions per revitalitzar parts de municipi deteriorats Si es situa en rodalies: cal definir límits i protegir-los d’augments pol·lució i congestió per mobilitat Planificar alternatives al transport privat Evitar riscos exclusió social