Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

CONTEXTUALITZACIÓ I GESTIÓ DE L’AULA DIGITAL Román Rodríguez Cap de projectes del CETEI 30 de juny de 2010.
La llengua amb les TAC…. UN NOU MODEL SOCIAL ELS DOCENTS NO ENS PODEM QUEDAR ATURATS DAVANT ELS CANVIS SOCIALS. LA TECNOLOGIA ÉS EN TOTS ELS ÀMBITS (administratiu,
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
EURO-MANIA EN CATALÀ 29 de novembre de 2011
Edició 2017 Reunió amb famílies.
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ESCOLA GRAS I SOLER.
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Elaboració d’un projecte telemàtic de primària
SESSIÓ 1: dijous, 11 de juliol de 2013 PLANIFICACIÓ I ELABORACIÓ DE MATERIALS LAURA ESTORS SASTRE Universitat Autònoma de Barcelona Centre d’Acolliment.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
CUIDATGE.
APRENENTATGE MULTINIVELL
Plataforma per la Llengua- 2006
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
INTERCANVIS 3r ESO REUNIÓ PARES 25 SETEMBRE 2018.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Xarxes complexes i economia
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
Memòria Digital de Catalunya
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Introducció i objectius
Història i Cultura de les Religions
Entrevista a Enric Larreula
Seminari d’Educació Especial
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Tesis Doctorals en Xarxa
El Programa Educatiu CLIC, OBERT i COL·LABORATIU
Presentació de 1r d’ESO Curs
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Les llengües del món.
Una república catalana, culta, crítica i creativa Cultura Una república catalana, culta, crítica i creativa En la República Catalana la lliure pràctica.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
La Presència Educadora
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
Santa Maria del Pi.
CULTURA I SOCIETAT.
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
Les taules de multiplicar
Recurs educatiu Europa
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Tindrem prou energia?.
La diversitat lingüística de Catalunya Institut Gallecs 2n Batxillerat
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Sant Feliu de Llobregat
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Gestió del coneixement
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Knowing by sharing ( Ens coneixem compartint)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines Claudia Vallejo – Júlia Llompart – Katia Pozos Universitat Autònoma de Barcelona Grup GREIP / Grup ERDISC

‘Una nació = una llengua = una cultura = una religió’ Què opines d’aquestes frases...? ‘La presència de moltes llengües genera confusió, desordre i divisió’ ‘Hi ha llengües que són més importants que d’altres ‘Una nació = una llengua = una cultura = una religió’ ‘La presència de moltes llengües genera confusió, desordre i divisió’ ‘Hi ha llengües que són més importants que d’altres ’

Quina realitat tenim a ciutats europees com Barcelona? Els escolars de les ciutats europees conviuen des de fa temps en entorns educatius de diversitat lingüística i cultural: Resultat dels desplaçaments físics de les persones Resultat de la connectivitat de les persones a través de mitjans digitals Els escolars de les ciutats europees conviuen des de fa temps en entorns educatius de diversitat lingüística i cultural: Resultat dels desplaçaments físics de les persones Resultat de la connectivitat de les persones a través de mitjans digitals Diversitat, ‘Superdiversitat’ del segle XXI

Variacions del català i el castellà Quines llengües es parlen a Catalunya? Variacions del català i el castellà i… més de 300! Com gestionem aquesta realitat? http://www.gela.cat/doku.php?id=llengues

Més favorables per a la comunicació I l’aprenentatge de llengües Pràctiques plurilingües de l’alumnat Procediments que fan servir els aprenents de llengües quan troben un obstacle Reducció dels objectius I continguts comunicatius Substitució fent servir altres llengües o gestos Solucions aproximades (per exemple inventar paraules) Més favorables per a la comunicació I l’aprenentatge de llengües Autora: Moore 2015

Evolució d’un enfocament additiu monolingüe a un enfocament plurilingüe i dinàmic

Estratègies, eines i recursos per promoure el plurilingüisme 1. Treball per projectes

Estratègies, eines i recursos per promoure el plurilingüisme 2. Enfocaments plurals de les llengües i de les cultures: Son enfocaments didàctics que utilitzen activitats d'ensenyament- aprenentatge que impliquen alhora vàries (més d'una) varietats lingüístiques i culturals. Podem distingir quatre enfocaments plurals: l'enfocament intercultural  el despertar a les llengües  la intercomprensió entre llengües parents  la didàctica integrada de les llengües apreses

Estratègies, eines i recursos per promoure el plurilingüisme Projecte “Les feines del mar” de Pepa Rocha i grup GREIP: http://feinesmar.blogspot.com.es/ Altres materials del grup GREIP: http://grupsderecerca.uab.cat/greip/content/materials Video del grup GREIP “Collage: Desfent prejudicis lingüístics”: http://www.youtube.com/watch?v=hxnOKocBep0 Altres videos grup GREIP: http://grupsderecerca.uab.cat/greip/content/v%C3%ADdeos-publicats- pel-grup-greip Materials CARAP: http://carap.ecml.at Decàleg ‘Sigues lingüísticament sostenible’: http://www.intercat.cat/docs/decaleg_ca.pdf

barcelona.cat/educacio www.plurilingual.eu barcelona.cat/educacio