Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porMaría Carmen Morales Aguilar Modificado hace 5 años
1
SESSIÓ 1: dijous, 11 de juliol de 2013 PLANIFICACIÓ I ELABORACIÓ DE MATERIALS
LAURA ESTORS SASTRE Universitat Autònoma de Barcelona Centre d’Acolliment Lingüístic de Barcelona (CPNL)
2
Què significa planificar?
1. La planificació Què significa planificar? Brain Storming
3
Planificar: Saber què hem de planificar. Objectius
Conèixer la matèria [que hem de planificar]. Entendre com podem fer-ho. Per a qui hem de planificar. Per a quan...
4
Planificar = Programar 3 frases clau
5
Les programacions poden tenir multitud de formes.
La programació és una resposta a les necessitats educatives d’alumnes, dels centres... Les programacions poden tenir multitud de formes. Aquestes es concreten en unitats didàctiques ordenades i seqüenciades dins cada nivell. Temporalització dels aprenentatges de cada nivell. La programació es divideix en: objectius, blocs de continguts, activitats d’aprenentatge i activitats d’avaluació. A més, haurem de tenir en compte altres aspectes com: els recursos i materials a l’aula o la infraestuctura del centre.
6
2. Fer una programació vol dir seleccionar i, per tant, prioritzar i renunciar a alguns punts.
Cada CURS té objectius concrets, tot dependrà, del tipus de curs i del tipus d’alumne. La diversitat a l’aula provoca la necessitat d’adequar novament els objectius. PODEM prioritzar o seleccionar uns continguts en lloc d’altres.
7
3. Programar és la suma de filosofia,
tècnica, pràctica, cap i cor. És fer acte de reflexió i de conscienciació. T’obliga a millorar la forma d’integrar i d’ordenar els continguts. Revisió constant de la metodologia i de l’avaluació per garantir l’èxit segons el tipus de curs . La filosofia ajuda a fer un anàlisi de grup i a entendre actituds i a tenir paciència.
8
La tècnica i la pràctica resumeixen
la metodologia i recau en l’aprenentatge (i els resultats) dels alumnes. autocrítica L’experiència és la mare de la ciència i la MOTIVACIÓ és l’estímul de l’educació. Mitjançant una bona programació adaptada podrem humanitzar l’educació.
9
«A partir dels objectius podrem planificar»
Si sé: 1. Què vull/he d’ensenyar. 2. Per a qui, 3. durant quan de temps… Podré elaborar el material
10
Consorci per a la Normalització Lingüística +
OBJECTIUS Consorci per a la Normalització Lingüística + Polítiques públiques d’acollida __________________________________ Contribuir a mantenir una societat cohesionada Promoure
11
Nivell bàsic de llengua catalana Interculturalitat
Diversitat lingüística i plurilingüisme Inclusió social Coneixement de l’entorn Enfocament orientat a l’ús Participació i interacció ENS RESPONSABLES
12
voluntaris/ ppPHP/login/index.php
13
ELABORACIÓ DE MATERIALS Experiències personals:
14
Marc europeu comú de referència per a l’aprenentatge, l’ensenyament i l’avaluació de llengües.
15
MERC (2003) dóna les directrius.
Material a l’abast del professorat que atèn alumnat estranger (llengües i cultures diferents) que no entén la llengua catalana. Informa de les bases comunes en la descripció dels objectius, els continguts i l’avaluació dels nivells a assolir.
16
És a dir: Allò que han d’aprendre a fer els aprenents de català com a L2 a l’hora de comunicar-se i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser capaços d’actuar de manera afectiva. Quants nivells comuns de referència proposats pel Consell d’Europa hi ha?
17
Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment (2001)
6 nivells comuns: A1: Inicial usuari bàsic (CL generals o específics) A2: Bàsic usuari bàsic (Bàsic 1-2-3) B1: Llindar usuari independent (Elemental 1-2-3) B2: Avançat usuari independent (Intermedi 1-2-3) C1: Domini funcional efectiu usuari experimentat (Suficència = Nivell C) C2: Domini usuari experimentat (Nivell D)
18
Ens demanen: Nivell Bàsic 1 (B1) Curs de 45 hores: Són cursos adreçats a persones no catalanoparlants que volen desenvolupar les habilitats de comprensió i producció orals, amb la finalitat que l’aprenent, en acabar el curs, pugui resoldre en català les necessitats fonamentals de la vida quotidiana.
19
La programació de llengua catalana per a l’alumnat estranger
S’ha treballat a partir del nivell A2 És la 1a presa de contacte entre l’alumne i el docent i la llengua catalana. Situa l’alumne/a a l’entrada d’un procés d’adquisició gradual d’una llengua. Aquest nivell ha de possibilitar que l’aprenent pugui desenvolupar-se amb èxit en les situacions comunicatives de la vida quotidiana (bàsicament usant el present d’indicatiu).
20
Quan estan ben estructurades les unitats didàctiques?
21
Funcions lingüístiques: La forma que pot adoptar un la forma lingüística en un acte de parla (explicar, narrar, descriure, mostrar sentiments, opinar, demanar informació). Exponents lingüístics: Són els elements estructurals lligats al propòsit enunciatiu: (Com et dius...?; M’ho pots repetir, si us plau?; Jo vull...; On és...?; etc.)
22
Nocions específiques: És el lèxic necessari per desenvolupar els objectius comunicatius (dades personals, dies de la setmana, mesos, aliments, oficis, roba, parts del cos; etc.) Temes:Els temes als voltant dels quals giren les situacions comunicatives de l’entorn immediat de l’aprenent (relacions personals, buscar feina, la família, trobar o canviar de casa, sortir amb els amics, anar de compres, anar al metge, fer la compra en català; etc.)
23
Després d’una bona reflexió i d’una constant i meticulosa revisió:
RESULTAT 1: ARTICLE Publicat a: "Llengua i ús" núm. 38 (2007) «L'acolliment lingüístic al CNL de Barcelona: aprenentatge i coneixement de l'entorn»
24
RESULTAT 2: http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlbarcelona/publicacions.html?ID=439
“Ni hao, Barcelona” 你好 巴塞罗那 ARTICLE publicat a Llengua i ús. Núm. 41 (2008): “L’experiència del CPNL amb el col·lectiu de xinesos.”
25
Material didàctic per a cursos de llenguatge administratiu Escola d'Administració Pública de Catalunya
26
Eines per a la programació i l’elaboració de materials genuïns.
Col·lecció Llengua, immigració i ensenyament del català. Publicat per la Generalitat de Catalunya. Gabinet d'Assessorament Lingüístic per a la Immigració de la UdG. Col·laboració d'escoles, instituts, escoles d'adults, centres del CPNL, Dpt. Acció Social i Ciutadania, i parlants de les llengües estudiades. Estudis comparatius GRÀCIA, Ll. (2011): La influència de l’L1 en l’adquisició del català com a L2. Llibre resum dels llibres de la col·lecció Llengua, immigració i ensenyament del català, que ha anat editant la Generalitat de Catalunya.
27
XERRAMECA: Eva Bayarri i Emma Guasch. CPNL Terres de l’Ebre (2009)
Els Llibres de la Nur Associació Sociocultural Punt d’Intercanvi (UNESCO Catalunya) XERRAMECA: Eva Bayarri i Emma Guasch. CPNL Terres de l’Ebre (2009) TALLER de llengua catalana. Maria Rosa Valor i Montserrat Guevara. Editat pel CPNL i l'Ajuntament l'Abrera al 2009 «Aprenem català des de...» a0/?vgnextoid=062da2280ea55210VgnVCM d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=06 2da2280ea55210VgnVCM d0c1e0aRCRD LLETRES PER A TOTHOM 0c0e1a0/?vgnextoid=8bf7d32fa3c20310VgnVCM b0c1e0aRCRD&vgnextch annel=8bf7d32fa3c20310VgnVCM b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
28
“Ara i adés”: ensenyar llengua a l’alumnat no romànic
“Ara i adés”: ensenyar llengua a l’alumnat no romànic. Mª Antònia Bruguera i Maria Torras. Benecé Productions, S.L. Podem trobar tots els materials a: Articles: Estors, Laura (2010): “La tasca docent i d’assessorament lingüístic en cursos de nivell incial: Metodologia i materials didàctics.” Estors, Laura (2012): “Les TIC a l’ensenyament del CLE”
29
Català en acció. Vídeos didàctics a la carta per aprendre català.
Laura Estors Sastre Centre d’Acolliment Lingüístic de Barcelona 17 de maig de 2013 OBJECTIUS: Crear un material audiovisual per als alumnes de català de nivell inicial fins Aportar noves eines per a l’aprenentatge del català com a llengua estrangera. Aconseguir reproduir situacions reals llenguatge real veus diferents Reforçar l’aprenentatge amb la IMATGE (EL GEST)
30
I què fem si ens toca fer un nivell superior...?
31
2. ENSENYAMENT - L’entorn Virtual: El portal edu365.com,
1. PLATAFORMES: Intercat, Català obert, Parla.cat, NetCat... 2. ENSENYAMENT - L’entorn Virtual: El portal edu365.com, ButlleTIC, Edu3.cat, Edu365, Linkat, XTEC Mèdia/ Webquest.XTEC, EspaiLIC
32
3. Les Universitats Catalanes: Sisplau, Guies lingüístiques Speakcat, Romanicam Intercom, Fontdelcat 4. Col·laboracions de la SPL: Europa Itineraris d’aprenentatge
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.