El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Tallers d’intercanvi d’experiències
Advertisements

CAMPUS FOR PEACE AFRICA
Xarxa Productes de la terra
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Una experiència a sisè de Primària
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Recursos Informàtics en Història
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Formació permanent del professorat
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Biologia i Geologia. 4t d’ESO
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
FIC: Dinamitzar el treball per tasques a l’aula
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Experiència amb el Google Sites
RELACIONS EN L’EQUIP DE TREBALL
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Introducció i objectius
Presentació de la Guia per a la identificació i
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Seminari d’Educació Especial
Madelen Holmlund, Umeå University
Presentació Cadena de Valor
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Projecte “TALK TO ME” febrer de 2018.
Treball i aprenentatge cooperatiu en entorns virtuals (TACEV)
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Coneixements i idees previs
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Què passa amb ’examen final?
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
Gestió participativa dels projectes de centre
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
CRAI: Unitat de Recerca
CRAI: Unitat de Docència
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Àrea d’Atenció a les Persones
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
ORGANITZACIÓ ACCIÓ TUTORIAL
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Activitats en línia amb Moodle
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents Montse Guitert i Marc Romero Àrea de Capacitació Digital Jornada Institucional de Docents, 9 juliol 2011

Índex Conceptualització d'activitats en equip en xarxa La vida d’un grup Desenvolupament i seguiment del treball en equip per part dels consultors Avaluació del treball en equip Paper del consultor en el treball en grup Materials de suport pel treball en grup Bibliografia recomanada

Conceptualització d'activitats en equip en xarxa Elements claus a tenir en compte Orientacions pel treball en equip en xarxa Actituds que faciliten el treball en equip en un entorn virtual

Elements claus a tenir en compte pel treball en equip El grau d’obertura o tancament de la proposta didàctica. La naturalesa de les activitats que es plantegen. La composició dels equips: nombre de membres, perfil... Les tècniques proposades per a la resolució de problemes. Eines per al treball col·laboratiu virtual. El paper del docent en el procés. L’avaluació del treball en equip: individual i grupal.

Orientacions del treball en equip en xarxa Orientacions pels estudiants 1.- Orientacions, presentar document treball en equip (fases i actituds i fases del projecte VIDA d’UN grup (1 gràfic progressiu: formació, consolidació, desenvolupament i tancament)

Actituds que faciliten el treball en equip en un entorn virtual Compromís, participació activa en les tasques plantejades, expressar el compromís de forma explícita, lliurar les tasques en el termini adequat, mostrar iniciativa, contribuir a les tasques grupals. Transparència, en l’intercanvi d’informació, l’exposició d’idees i manifestació d’opinions. Constància, periodicitat en la comunicació i el temps de dedicació a les activitats, estar al corrent del treball dels altres, fer aportacions contínues.

La vida d’un grup Etapes del desenvolupament Rol del professor durant les etapes del grup Presència del consultor a l’aula i al grup

Etapes de la vida d’un grup Creació de l’equip Consolidació de l’equip Desenvolupament Tancament

Rol del consultor durant les etapes del grup (Guitert et al. 2005)‏

Presència del consultor a l’aula: Tauler professor

Presència del consultor a l’aula: Fòrum

Presència del consultor a l’aula: espai de treball en equip El consultor pot ser present en els dos espais o només actuar en el tauler (notificació i orientacions generals) o el debat (seguiment de tot el procés)

Desenvolupament i seguiment del treball en equip per part del consultors Dinamització de la creació de grups Cap a la consolidació: estratègies de planificació Desenvolupament de l’activitat grupal: Estratègies de comunicació i interacció virtual Estratègies d’organització Estratègies de creació col·laborativa

Dinamització de la creació de grups Presentacions al fòrum, difondre la presència a les xarxes socials: major coneixement entre estudiants Compartició de cerques en Marcadors Socials: ajut de cara a la formació de grups Introducció del Currículum del campus Nombre de participants del grup: 3 o 4 persones (preferentment 4). Creació de l’equip

Dinamització de la creació de grups FÒRUM de l'assignatura obert per tal de seguir-se coneixent Carpetes al fòrum: propostes de formació de grups grups formats Creació de l’equip

Cap a la consolidació: estratègies de planificació Construcció d’acords inicials Freqüència de connexió Comunicació Organització Consolidació de l’equip

Cap a la consolidació: estratègies de planificació Creació d’un pla grupal de treball partint de les planificacions individuals compartides prèviament Consolidació de l’equip

Crear un estil de comunicació grupal virtual Dinamització del grup Desenvolupament de l’activitat grupal: estratègies de comunicació i interacció virtual Crear un estil de comunicació grupal virtual Dinamització del grup Acords, presa de decisions ... Desenvolupament

Gestió del grup: individual vs grupal Desenvolupament de l’activitat grupal: estratègies de gestió i d’organització de la informació Gestió del grup: individual vs grupal Organitzar la informació (carpetes, versionat de fitxers..) Desenvolupament

Desenvolupament de l’activitat grupal: estratègies de creació col·laborativa Estratègies de treball per a l’elaboració col·laborativa: cerca, tractament i presentació de la informació Desenvolupament

Avaluació del treball en equip en xarxa Criteris Feedback Autoavaluació i co-avaluació Valoració del treball grupal Defensa del treball realitzat

Avaluació del treball en equip: Criteris

Avaluació del treball en equip: Feedback El feedback del treball en grup cal fer-lo a l’espai de grup en el lloc que el consultor consideri més adient: Tauler: la informació queda més organitzada i es més fàcil de trobar pels estudiants. Debat: facilita que els propis estudiants hi facin comentaris al respecte i valorin aquells elements a millorar. El feedback de la participació individual en el grup pot fer-se al RAC en cas de que l’estudiant obtingui una qualificació diferent de la qualificació del grup i/o que el consultor hagi de donar resposta especifica a dir-li respecte a la seva participació.

Avaluació del treball en equip: Feedback grupal (exemples)

Avaluació del treball en equip: Feedback grupal (exemples)

Avaluació del treball en equip: Feedback individual sobre la participació grupal (exemples)

Avaluació del treball en equip: Autoavaluació i co-avaluació És important, durant el desenvolupament de l’equip que els components del grup s’autoavaluin i avaluin als companys. Aquesta autoavaluació és un recurs més pel consultor per a conèixer i ajudar a millorar les dinàmiques grupals. Tancament

Valoració del treball grupal Tancament

Avaluació del treball en equip: Defensa del treball realitzat La realització, al final del procés, d’activitats de defensa del producte realitzat en grup respecte a altres grups, els pot ajudar a valorar el propi procés i dur a terme el tancament de l’activitat grupal: Tancament

Paper del consultor en el treball en grup Dinamitzar l’aula: presencia del consultor. Fomentar la creació dels grups. Oferir estratègies de: planificació, comunicació, organització i de construcció col·laborativa. Fer seguiment del grup durant el procés. Intervenir en cas de conflictes. Avaluació continua grupal amb feedback al grup. Tancament del grup amb un valoració global.

Materials de suport pel treball en grup El treball en equip en entorns virtuals: desenvolupament metodològic El projecte virtual La wiki com a suport del treball col·laboratiu (nom d’usuari: estudiant, Contrassenya: guies) Google Docs, un paquet ofimàtic com a suport del treball col·laboratiu (nom d’usuari: estudiant, Contrassenya: guies)

Bibliografia recomanada Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales Guitert, M. Romeu, T., Pérez-Mateo, M. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, RUSC, ISSN 1698-580X, Vol. 4, Nº. 1, 2007 El treball i l'aprenentatge cooperatius en entorns virtuals: el cas de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Guitert, M, Giménez, F, Lloret, T i Romeu, T. Coneixement i Societat: Revista d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació, ISSN 1696-7380, Nº. 8, 2005, págs. 44-77