III. El servei públic educatiu

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Competències bàsiques en Educació Física
Vilafranca del Penedès Curs 2015/16
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
Distribució de les hores del currículum
Presentació de 1r d’ESO Curs
“EL PALIC, un model per a les illes”
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
les competències bàsiques
Una república catalana, culta, crítica i creativa Cultura Una república catalana, culta, crítica i creativa En la República Catalana la lliure pràctica.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
Treball i aprenentatge en xarxa
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
Gestió participativa dels projectes de centre
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
El currículum a l’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
P-5 Curs
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

III. El servei públic educatiu Acords relatius al servei públic educatiu 1. Definició Per servei públic educatiu entenem el servei de l’educació escolar considerat com un servei essencial de la comunitat, destinat a fer que l’educació escolar sigui accessible a tothom, sense distinció de cap classe, en condicions d’igualtat d’oportunitats, amb la garantia de regularitat i continuïtat, i amb l’adaptació progressiva als canvis socials. El servei públic educatiu pot ser prestat pels poders públics i per la iniciativa social, com a garantia dels drets fonamentals dels ciutadans i de la llibertat d’ensenyament.

III. El servei públic educatiu Acords relatius al servei públic educatiu 2. Desplegament del servei públic educatiu El servei públic educatiu com a marc per a la igualtat d’oportunitats i la llibertat d’ensenyament. Aquest servei estarà integrat pels centres públics i pels centres privats concertats amb la finalitat de satisfer el dret a l’educació dels ciutadans i ciutadanes i atendre totes les necessitats educatives que té plantejades la societat catalana en un marc d’igualtat d’oportunitats i de llibertat d’ensenyament.

III. El servei públic educatiu Acords relatius al servei públic educatiu 2. Desplegament del servei públic educatiu Harmonització dels horaris, jornades i calendaris. ... Establir progressivament en l’educació bàsica un marc equivalent quant a horari, jornada i calendari en tots els centres que presten el servei educatiu d’interès públic... En l’educació primària, la prestació del servei públic educatiu es referirà a les 30 hores setmanals en tots els centres que el prestin, de les quals 25 hores s’utilitzaran per al desenvolupament del currículum i les altres 5 per intensificar l’exercitació d’habilitats que afavoreixin l’assoliment de les competències bàsiques.

III. El servei públic educatiu Acords relatius al servei públic educatiu 2. Desplegament del servei públic educatiu Aplicació a l’escola pública de la sisena hora en l’educació primària. ... El Departament d’Educació dotarà els centres d’infantil i de primària públics perquè puguin programar a tot l’alumnat d’educació primària la sisena hora per l’ampliació de l’horari escolar, començant el curs 2006-2007, de manera generalitzada i flexible. ... Augmentarà específicament la plantilla... ... Abans de la seva implantació ... oferirà als centres l’assessorament que requereixin...

Pacte Nacional per a l’educació. Marc normatiu Marc normatiu Pacte Nacional per a l’educació. Ordre de Calendari (EDC/207/206, de 24 d’abril). Instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres.

Una oportunitat per a la igualtat 6 Sisena hora a l’escola pública Una oportunitat per a la igualtat Diapositiva de presentació

Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Sisena hora a l’escola pública Una oportunitat per a la igualtat Objectius Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Prevenir i reduir el fracàs escolar i millorar el rendiment de tot l’alumnat. 2 Prestigiar l’escola pública i donar-li un impuls de qualitat. 3

Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Sisena hora a l’escola pública Una oportunitat per a la igualtat Objectius Oferir a tot l’alumnat d’Educació primària el mateix horari d’atenció educativa. Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Prevenir i reduir el fracàs escolar i millorar el rendiment de tot l’alumnat. 2 Prestigiar l’escola pública i donar-li un impuls de qualitat. 3

Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Sisena hora a l’escola pública Una oportunitat per a la igualtat Objectius Oferir a tot l’alumnat d’Educació primària el mateix horari d’atenció educativa. Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Possibilitar als centres una millor organització de les mesures de reforç i aprofundiment. Possibilitar al professorat esponjar el currículum i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge. Prevenir i reduir el fracàs escolar i millorar el rendiment de tot l’alumnat. 2 Oferir a l’alumnat més possibilitats per adquirir i aprofundir en el desenvolupament de les competències bàsiques. Prestigiar l’escola pública i donar-li un impuls de qualitat. 3

Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Sisena hora a l’escola pública Una oportunitat per a la igualtat Objectius Oferir a tot l’alumnat d’Educació primària el mateix horari d’atenció educativa. Impulsar l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats. 1 Possibilitar als centres una millor organització de les mesures de reforç i aprofundiment. Possibilitar al professorat esponjar el currículum i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge. Prevenir i reduir el fracàs escolar i millorar el rendiment de tot l’alumnat. 2 Oferir a l’alumnat més possibilitats per adquirir i aprofundir en el desenvolupament de les competències bàsiques. Prestigiar l’escola pública i donar-li un impuls de qualitat. 3 Incrementar la capacitat de decisió del centre educatiu sobre l’organització del currículum. Millorar el tractament de la diversitat. Millorar l’acció educativa del professorat.

Una nova distribució horària 6 Sisena hora a l’escola pública Una nova distribució horària Diapositiva de presentació

Una nova distribució horària Cicle Inicial Sisena hora a l’escola pública Una nova distribució horària Cicle Inicial   Cicle Setmanal Llengua catalana 245 3,5 Llengua castellana 140 2 Llengua estrangera CM Sòcio Cultural Alternativa religió (CMSC) 105 1,5 CM Natural Música EV i Plàstica E Física 175 2,5 Matemàtiques 210 3 Religió Esbarjo Total prescriptives 1540 22 Lliure disposició Total curriculars 1750 25 Sisena hora 350 5 Total horari escolar 2100 30

Cicles Mitjà i Superior Sisena hora a l’escola pública Una nova distribució horària Cicles Mitjà i Superior   Cicle Setmanal Llengua catalana 210 3 Llengua castellana 140 2 Llengua estrangera 175 2,5 CM Sòcio Cultural Alternativa religió (CMSC) 105 1,5 CM Natural Música 70 1 EV i Plàstica E Física Matemàtiques Religió Esbarjo Total prescriptives 1610 23 Lliure disposició Total curriculars 1750 25 Sisena hora 350 5 Total horari escolar 2100 30

Continguts de la sisena hora 6 Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Diapositiva de presentació

Competències clau Competència per tractar amb la complexitat. Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Competències clau Competència per tractar amb la complexitat. Competència per gestionar la incertesa. Competència per actuar amb sensibilitat respecte al context. Competència normativa. Competència cooperativa. Competència per gestionar la motivació i les emocions. Competència narrativa.

Actuar de manera autònoma. Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Competències clau Actuar de manera autònoma. Comunicar-se amb els altres a través de diferents llenguatges. Capacitat de cooperar, relacionar-se amb els altres i resoldre conflictes. Competències metacognoscitives, interpersonals.

Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d’Educació Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d’Educació Eixos/dimensions fonamentals. Ser i actuar de forma autònoma (Identitat, criteri propi, hàbits i actuacions responsables …) Pensar i comunicar (llenguatge, gestió de la informació, comunicació audiovisual …) Descobrir i tenir iniciativa (curiositat, experimentació, recerca, creativitat, projectes, …) Conviure i habitar el món (habilitats socials, treball cooperatiu, valors democràtics, …)

Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d’Educació Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d’Educació Educació Primària (art. 18) Coneixement del medi natural, social i cultural Educació artística Educació física Llengua i literatura catalana i castellana Llengua estrangera Matemàtiques Educació per a la ciutadania Comprensió lectora Expressió oral i escrita Comunicació audiovisual TIC Educació en valors

Aspectes fonamentals en els currículums d’educació primària Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Aspectes fonamentals en els currículums d’educació primària Tenir presents els eixos/dimensions generals en els objectius, continguts, metodologia i criteris d’avaluació. Plantejaments més globalitzats/àrees compartides. Hores de lliure disposició. Desenvolupament personal Realització de projectes interdisciplinaris.

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector A partir de potenciar activitats com la lectura de llibres de tipologia diversa, de forma individual o col·lectiva, amb espais d’intercanvi d’opinions i recomanacions sobre els llibres llegits, debats d’accés a diferents fonts d’informació... Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector Desenvolupament d’activitats que afavoreixin l’expressivitat, el desenvolupament del llenguatge no verbal, la comunicació audiovisual..., mitjançant presentacions, opinions i argumentacions, debats, dramatitzacions, etc., s'afavorirà el desenvolupament d’estratègies comunicatives i d’expressió de l’alumnat. Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector La realització de simulacions, jocs matemàtics, jocs d’estratègia, destreses de càlcul i altres activitats que afavoreixin el raonament matemàtic. Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector La realització d’audicions (concerts, fragments d’òpera, pel·lícules, musicals...), l’observació de produccions plàstiques i escèniques, l’anàlisi de missatges audiovisuals, documentals o fragments cinematogràfics... Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Intensificar habilitats que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat. Desenvolupament de l’hàbit lector Cada centre ho ha de concretar globalment o per cicles d’acord amb les necessitats detectades i comptant amb el professorat de què disposa i les seves possibilitats: Aprofitar els seus coneixements i experiència, però també què li agrada fer i què farà millor cadascun o què pot trametre millor a la resta de l’equip. Totes les iniciatives que sortissin en les línies apuntades s’haurien de poder recollir. Desenvolupament de la comunicació oral (de la llengua oral com a mitjà de comunicació pública) Desenvolupament d’estratègies (d’habilitats) matemàtiques Desenvolupament de la sensibilitat artística

Continguts Exemples d’experiències escolars. Sisena hora a l’escola pública Continguts de la sisena hora Continguts Exemples d’experiències escolars.

Una nova organització dels centres educatius Sisena hora a l’escola pública Una nova organització 6 Sisena hora a l’escola pública Una nova organització dels centres educatius

Elaboració de l’horari Sisena hora a l’escola pública Una nova organització Elaboració de l’horari Aspectes tècnics: Requereix coneixements i habilitats específiques. Adequació al context: Resultats de Cb Projectes d’innovació Habilitats de les persones implicades Aspectes relacionals: Fixació de criteris de centre Comunicació i informació

Actuacions en processos de canvi Sisena hora a l’escola pública Una nova organització Actuacions en processos de canvi Posar èmfasi en els processos informatius (entrevistes formals-informals, reunions de cicle, claustre….). Gestionar positivament els conflictes. Clarificar quin és el paper de cadascun en els processos de participació i de pressa de decisions. Valorar els processos i els resultats. Propostes de millora.

Inspecció d’Educació Baix Llobregat - Anoia Maig de 2006