ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
L’RTC El Recurs per a Trastorns Conductuals és un servei que intenta donar resposta a un col·lectiu d’alumnes de l’escola ordinària, que presenten greus trastorns de conducta.
ORGANITZACIÓ
GESTIÓ La Comissió Gestora la formen: Cap d’Escoles Municipal de Terrassa La Inspectora del Departament d’Educació. La Directora de l’EMEE FÀTIMA La Directora de l’EAP(Equip d’Assessorament Psicopedagògic) La Directora del CSMIJ (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil).
Funcions de la Comissió Gestora Recollir les necessitats dels alumnes amb trastorns conductuals greus, dels seus pares i mestres, vehiculades a través de l'EAP. Prendre decisions de forma col·legiada, això implica, especialment, l'admissió dels alumnes, el seguiment i la finalització del suport. Transmetre els acords i les informacions, fruït de cada reunió, als professionals implicats.
OBJECTIUS DE L’RTC Aconseguir que l’alumne sigui competent en habilitats personals i socials. Donar models i eines d’intervenció al professorat. Ajustar el treball curricular al nivell competencial de cada alumne. Col·laborar en el treball en xarxa.
PERFIL DE L’ALUMNAT Atenem a alumnes escolaritzats en l’etapa de Primària, els quals per les seves característiques de personalitat necessiten d’un suport específic per poder continuar en l’entorn ordinari. Parlem d’alumnes amb els quals ja s'han emprat tot tipus de mesures d'ajut i contenció a la pròpia escola; malgrat això, la seva escolarització resulta pràcticament inabordable sense un suport específic.
TIPOLOGIES DE TRASTORNS DE CONDUCTA Trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) Hiperactivitat i impulsivitat Dèficit atenció Combinat Trastorn negativista desafiant (TND) Trastorn de conducta disocial (TCD)
ACTITUD DEL DOCENT Entendre l’alumne amb trastorn de conducta. Escolta activa. Confiança en les seves capacitats. Actitud reflexiva sobre les nostres accions i emocions. Llenguatge positiu.
ABORDATGE DEL TRASTORN DE CONDUCTA Intervenció psicològica i psiquiàtrica. Tractament farmacològic Marc ecològic. Intervenció directa educativa. Entorn familiar i social.
ESTRATÈGIES D’INTERVENCIÓ Marc ecològic Organització del temps i l’espai Adaptacions PIs Actitud i resposta dels docents Avaluació
ESTRATÈGIES D’INTERVENCIÓ AMB L’ALUMNE Educació Emocional Consciència emocional Regulació emocional Autoconcepte i autoestima Habilitats socials
CONSCIÈNCIA EMOCIONAL Percepció i identificació Vocabulari emocional Les emocions dels altres Causes i conseqüències Gestió del pensament
REGULACIÓ EMOCIONAL Estat emocional intern Emoció-pensament-conducta Regulació estats d’ànim Estratègies i tècniques d’autoregulació Reestructuració cognitiva
AUTONOMIA EMOCIONAL Autoestima Motivació Resilència
HABILITATS SOCIOEMOCIONALS Habilitats socials o protocols socials Empatia Assertivitat Resolució de conflictes
ESTRATÈGIES I TÈCNIQUES DE MODIFICACIÓ DE CONDUCTA Límits i normes Prioritzar una conducta Reforçament positiu Ignorar Reparar
ESTRATÈGIES D’INTERVENCIÓ AMB LES FAMÍLIES Procés d’intervenció Reunions Incidències Pautes Visites al CSMIJ
AVALUACIÓ Alumnes Programa
AVALUACIÓ ALUMNES Observació Registres Informes
AVALUACIÓ DEL PROGRAMA Reunions trimestrals la Comissió Gestora Valoracions Indicadors d’avaluació