Nou model d’avaluació docent del professorat Novembre de 2003

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL PROCÈS DE CONVERGÈNCIA EUROPEA: EXPERIÈNCIA PILOT A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA Núria Casamitjana Badia Vicerectora de Política Acadèmica
Advertisements

Xarxa Productes de la terra
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
i el que no es pot avaluar
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
PAC09 1a Reunió de XARXA Setembre 2010 Presentació
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
SERVEI ATENEA CETIC suport a la docència abril 2016.
FORMACIÓ OPOSICIONS ESCALA ADMINISTRATIVA
uoc-domo CONTROL DOMÒTIC AMB ARDUINO UOC-DOMO
Consultoria Cultura 2017 Març 2017 Wifi:.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi: 1.
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Servei de Desenvolupament Organitzatiu
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
1 1.
de les titulacions de Grau i de Màster de la UAB
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
Comissió de Política Lingüística
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Com introduir les Guies Docents
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Presentació de la Guia per a la identificació i
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
Seminari d’Educació Especial
Presentació Cadena de Valor
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
Programa Centres Ecoambientals
PROCÉS DE SEGUIMENT DE LES TITULACIONS UNIVERSITÀRIES
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Coneixements i idees previs
Polítiques Actives d’Ocupació (PAO)
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
ENQUESTA DE SATISFACCIÓ INTERNA COM A EINA DE GESTIÓ COMPLEMENTÀRIA
MODEL ADMINISTRATIU I DE GESTIÓ
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
E-certificat Bellaterra, 20 de novembre 2015
Presentació de resultats
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de: - Servei de Gestió de la Recerca, de la Oficina de Projectes Internacionals de Recerca,
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Resultats dels compromisos de qualitat adquirits amb els usuaris de la UGAD Període (1r semestre)
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Nou model d’avaluació docent del professorat Novembre de 2003

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació? Com es fa l’avaluació docent del professorat? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació? Qui fa l’avaluació ?

Per què ? Objectius del model DISPOSAR: d’un sistema per detectar necessitats de millora, i dissenyar accions formatives adequades. d’informació fiable, contrastada i comparable per als processos de selecció i promoció del personal acadèmic. d’un sistema que faciliti la tasca de reconeixement i concessió d’ajuts als Grups d’Innovació Docent. d’un sistema d’avaluació docent certificat per elevar propostes de retribucions addicionals del professorat (complement autonòmic).

Marc Normatiu: ESTATUT DE LA UB Per què ? Context Intern (1) Marc Normatiu: ESTATUT DE LA UB Compromís global de la UB per al foment de l’avaluació de la qualitat. Necessitat de coherència entre les polítiques d’avaluació de l’activitat docent i les altres polítiques de personal acadèmic.

Per què ? Context Intern (2) Compromís per desenvolupar progressivament un sistema de recollida d’evidències de l’actuació docent per facilitar la millora docent. Consideració de l’avaluació de les funcions docents, conjuntament amb l’avaluació dels altres aspectes de l’activitat del personal acadèmic, com a un element clau per a la presa de decisions respecte el reclutament, la promoció, la incentivació i el reconeixement del professorat.

El Marc Normatiu Extern: LOU i LUC Per què ? Context Extern El Marc Normatiu Extern: LOU i LUC AVALUACIÓ: Requisit necessari per a la contractació del professorat. Requisit indispensable per a la concessió de retribucions addicionals. Element essencial per a la promoció i com a garantia de la qualitat de les universitats.

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació ? Com es fa l’avaluació docent del professorat? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació? Qui fa l’avaluació ?

Procés de desenvolupament Elaboració del model Procés de desenvolupament Procés marcat pel DURSI i calendari CIC elabora criteris a complir en el model d’avaluació de cada universitat AQU determina el sistema de certificació per garantir el compliment de criteris i que els models són homologables CADA UNIVERSITAT elabora el seu model i ho envia a certificar per l’AQU Gener 2003 Maig 2003 Juliol 2003

Elaboració del model Cronologia Processos interns Des 2002-Mar 2003: Anàlisi interna per a la creació de la carpeta docent Maig 2003: Aprovació de l’Estatut UB Juliol 2003: Proposta del Manual UB a l’AQU (límit termini AQU) Octubre 2003: Presentació del Manual UB al Consell de Govern Novembre 2003: Aprovació del Manual UB pel Consell de Govern

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació? Com es fa l’avaluació docent del professorat ? Com es fa l’avaluació docent del professorat ? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació? Qui fa l’avaluació ?

Com s’avalua? Premisses del model El model està en FASE EXPERIMENTAL, optant-se per un desenvolupament seqüencial (objectiu 2006 i partint dels mínims requerits per l’AQU). Fonamentació del model en la carpeta docent, la qual contindrà totes les evidències certificades per la UB. Coneixement per part del professorat del model d’avaluació amb temps suficient per poder desenvolupar actuacions de millora. Necessitat de debat i reflexió amb el col·lectiu del professorat i amb els responsables acadèmics sobre les dimensions del model, la seva concreció i els criteris de mínims.

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació? Com es fa l’avaluació docent del professorat? Què s’avalua ? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació? Qui fa l’avaluació ?

Què s’avalua ? CAL DIFERENCIAR ENTRE EL PROCEDIMENT PEL QUINQUENNI 1998-2003 I ELS ANYS SEGÜENTS El procediment per a l’avaluació del quinquenni 1998-2003 té caire experimental i les següents característiques: Avaluació de dimensions i evidències mínimes requerides. Esforç de la UB per subministrar al professor les evidències disponibles. Algunes de les evidències vindran avalades directament pel professor, sota la seva responsabilitat, per evitar burocratitzar el sistema. El professor disposarà per endavant dels criteris d’avaluació (tota la informació estarà disponible a la web) i de l’assessorament necessari des de la UAPI, si li cal, per emplenar la documentació.

Què s’avalua ? Les dimensions EN EL 2003 EN EL FUTUR Autoinforme Encàrrec activitat docent ------------------------------ Desenvolupament i actuació professional ---------------------------------- Satisfacció d’estudiants ------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- EN EL FUTUR Autoinforme Encàrrec activitat docent Planificació docent Desenvolupament i actuació professional Resultats de l’activitat docent Satisfacció d’estudiants i graduats Participació en la promoció, avaluació i difusió de la qualitat docent Reconeixement extern de la qualitat docent

Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR AUTOINFORME: Autoreflexió del professor, sobre la base d’evidències, ens els següents aspectes: EN EL 2003 Valoració docent del quinquenni ------------------------------------------------------------------------------ Els resultats acadèmics La satisfacció dels estudiants Aportacions d’especial significació, valoració global i propostes de millora EN EL FUTUR Valoració docent del quinquenni Valoració de l’activitat docent de l’últim any Els resultats acadèmics La satisfacció dels estudiants Aportacions d’especial significació, valoració global i propostes de millora

Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR ENCÀRREC DOCENT: Relació de les assignatures/grups/crèdits impartits pel professor en el quinquenni avaluat, tant de 1r-2n cicle com de doctorat. EN EL 2003 Valoració de la docència ------------------------------------------------------------------------------ Valoració del compliment de l’encàrrec docent (Enguany s’entendrà com a valoració positiva l’informe del Cap d’Estudis sense incidències) EN EL FUTUR Valoració de la docència Valoració de les tasques relacionades amb la docència Valoració del compliment de l’encàrrec docent

Dimensió no desenvolupada Què s’avalua ? Què s’avalua ? PLANIFICACIÓ DOCENT: Concreció personal que el professor fa sobre el programa de l’assignatura, -el disseny del pla docent-, que parteix d’elements generals del programa de l’assignatura però incorpora la visió i estratègia que dóna el professor. EN EL 2003 EN EL FUTUR Valoració del disseny del pla docent Valoració de l’adequació del pla docent Valoració dels recursos i el material docent Dimensió no desenvolupada

Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR DESENVOLUPAMENT I ACTUACIÓ PROFESSIONAL: (I) Activitats diverses que milloren la capacitació del professor o el procés d’aprenentatge. EN EL 2003 (Valoració positiva: Assoliment d’almenys un dels indicadors, a elecció del professor) EN EL FUTUR Valoració de la formació i el desenvolupament professional Valoració de l’observació directa de l’actuació docent Valoració de projectes específics d’innovació Valoració de la formació i el desenvolupament professional (assistència a 2 o més activitats) ------------------------------------------------------------------ Valoració de projectes específics d’innovació (al menys 1 projecte acreditat)

Què s’avalua ? Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR DESENVOLUPAMENT I ACTUACIÓ PROFESSIONAL: (II) EN EL 2003 Valoració de la participació en tasques de millora de la docència (existència d’activitat) Participació com a expert intern/extern d’avaluació Participació en la transició secundària-universitat Premis i distincions docents (incloses únicament pel 2003) Valoració de les tasques de transició a l’espai europeu (fusionat amb l’indicador anterior) EN EL FUTUR Valoració de la participació en tasques de millora de la docència Valoració de les tasques de transició a l’espai europeu

Què s’avalua ? Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR RESULTATS DE L’ACTIVITAT DOCENT: Resultats acadèmics de les assignatures/grups a càrrec del professor. EN EL 2003 EN EL FUTUR Valoració dels resultats acadèmics dels estudiants Dimensió no desenvolupada Només s’incorpora a la reflexió de l’autoinforme, però no com evidència a valorar

Què s’avalua ? Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR SATISFACCIÓ D’ESTUDIANTS I GRADUATS: La satisfacció dels estudiants i graduats que s’infereix a partir de diferents instruments. EN EL 2003 Enquestes institucionals d’opinió als estudiants (Segons disponibilitat d’enquestes o informe favorable del Cap d’Estudis) --------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------- EN EL FUTUR Enquestes institucionals d’opinió als estudiants Informes ad-hoc Valoracions diferides d’estudiants i graduats

Què s’avalua ? EN EL FUTUR EN EL 2003 PROMOCIÓ, AVALUACIÓ I DIFUSIÓ DE LA QUALITAT DOCENT: Relació d’activitats de promoció, avaluació i difusió de la qualitat docent prèviament catalogades per la Universitat. EN EL 2003 EN EL FUTUR Valoració de la participació com a docent Valoració de la participació com expert intern/extern d’avaluació Valoració en la participació de transició secundària-universitat Dimensió no desenvolupada Tanmateix, els indicadors s’han inclòs en la dimensió “Desenvolupament i actuació professional” a l’indicador “Participació en tasques de millora de la docència”

Què s’avalua ? EN EL 2003 EN EL FUTUR RECONEIXEMENT EXTERN DE LA QUALITAT DOCENT: Relació de reconeixements externs aconseguits en relació a les tasques de millora docent desenvolupades pel professor. EN EL 2003 EN EL FUTUR Valoració de les publicacions docents Valoració dels premis i distincions docents Valoració de la invitació a d’altres universitats per activitats docents Dimensió no desenvolupada Tanmateix, els indicadors s’han inclòs en la dimensió “Desenvolupament i actuació professional” a l’indicador “Participació en tasques de millora de la docència”

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació? Com es fa l’avaluació docent del professorat? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació ? Quan es fa l’avaluació ? Qui fa l’avaluació ?

Procediment avaluació Professors a avaluar INICIALMENT, el procediment s’aplicarà a aquells professors que hagin meritat un quinquenni d’activitat docent al llarg de l’any 2003 i que sol·licitin l’avaluació docent. EN ANYS SUCCESSIUS se seguirà el procediment, amb les esmenes i millores que es vagin incorporant en el model d’avaluació, pels professors que vagin meritant quinquennis d’activitat docent. La Direcció de Recursos Humans adreçarà a aquests professors la comunicació i la instància sol·licitant l’avaluació.

Preparació evidències Preparació documentació Acreditació evidències Procediment avaluació 2003 Fases (1) Sol·licitud 24.11.03 a 15.12.03 Preparació evidències 16.12.03 a 16.01.04 Preparació documentació 19.01.04 a 13.02.04 Acreditació evidències 16.02.04 a 12. 03.04 Avaluació 15.03.04 a 16.04.04 Administració PDI tramet instància Professor signa i envia instància a Adm. PDI Unitats preparen evidències institucionals i envien a professor Professor prepara resta d’evidències i elabora autoinforme. Tramesa electrònica i paper Certificació de l’encàrrec docent, informes de compliment de l’encàrrec docent, i informes relacionats amb altres evidències Avaluació per part de la Comissió Acadèmica

Comunicació proposta de resolució Resolució de propostes Procediment avaluació 2003 Fases (2) Comunicació proposta de resolució 19.04.04 a 30.04.04 Emissió de propostes 03.05.04 a 07.05.04 Resolució de propostes Accions de millora Revisió del sistema Comunicació de les resolucions. Període d’al·legacions Tramesa de les propostes d’avaluació a la Comissió Externa d’Avaluació de Complements de l’AQU. La Comissió Externa d’Avaluació de Complements (CEAC) emetrà la resolució definitiva Anàlisi dels resultats de l’avaluació i accions de millora Es revisarà el Manual i el procediment en base a l’experiència i es faran els ajustos necessaris

Nou model d’avaluació docent del professorat Per què una avaluació docent del professorat ? Com s’ha elaborat el model d’avaluació? Com es fa l’avaluació docent del professorat? Què s’avalua ? Quan es fa l’avaluació? Qui fa l’avaluació ? Qui fa l’avaluació ?

CERTIFICACIÓ DE L’ENCÀRREC DOCENT INFORMES DELS RESPONSABLES ACADÈMICS Qui avalua ? Agents que intervenen CERTIFICACIÓ DE L’ENCÀRREC DOCENT Els Degans sol·licitaran als Directors de Departament la certificació dels encàrrecs docents i hi donaran el seu vist-i-plau. INFORMES DELS RESPONSABLES ACADÈMICS (per l’any 2003) S’adreçarà als Caps d’Estudis la relació dels professors que han sol·licitat l’avaluació, i les evidències corresponents, per tal que informin del compliment de l’encàrrec docent.

Qui avalua ? Agents que intervenen ENQUESTES D’OPINIÓ ALS ESTUDIANTS SOBRE L’ACTIVITAT DOCENT DEL PROFESSORAT S’ha elaborat un nou instrument d’enquesta amb un nou procediment: Objectius fonamentals Canvis més significatius respecte al model anterior

CANVIS MÉS SIGNIFICATIUS Qui avalua ? Nova enquesta d’opinió de l’alumnat OBJECTIUS Disposar d’un instrument més adaptat a la realitat actual de l’actuació docent i limitat a aquells aspectes que poden i han de ser valorats pels estudiants. Millorar el procediment emprat per tal de guanyar en representativitat i facilitar la tasca als centres. Disposar d’un instrument més fiable. Disposar de les evidències necessàries quant a satisfacció dels estudiants pel model d’avaluació docent del professorat. CANVIS MÉS SIGNIFICATIUS Millora qualitativa del qüestionari i incorporació de la possibilitat d’afegir dues preguntes específiques de l’ensenyament. Creació de la Comissió d’Avaluació de Centre, que lideri aquest procés. Previsió de la participació de becaris per la realització de les enquestes a les aules. Enquesta a la totalitat del professorat en cada semestre. Difusió de resultats globals (per ensenyament / departament).

Procediment 2n semestre 2003 Nova enquesta d’opinió de l’alumnat Procediment 2n semestre 2003 Preparació de plannings 2n semestre i preguntes pròpies de cada centre 28.11.03 a 20.12.03 20.12.03 a 25.01.04 01.03.04 a 30.05.04 01.07.04 a 15.09.04 15.06.04 a 30.07.04 15.09.04 a 30.09.04 Preparació de material i tramesa a cada centre en base als plannings Procés d’enquesta als centres (dins del termini, a mesura que el professorat acabi la docència impartida) Explotació de dades i descàrrega a Espai Personal dels informes del professorat Avaluació i ajustos de l’instrument Elaboració i tramesa d’informes agregats per departament/ensenyament

Qui avalua ? Agents que intervenen PROPOSTA DE VALORACIÓ Provisionalment, i per l’any 2003, tot esperant posteriors desenvolupaments estatutaris, l’òrgan competent per a l’emissió de la proposta de valoració serà la Comissió Acadèmica de Consell de Govern.

RESOLUCIÓ DE LA COMISSIÓ EXTERNA D’AVALUACIÓ DE COMPLEMENTS Qui avalua ? Agents que intervenen RESOLUCIÓ DE LA COMISSIÓ EXTERNA D’AVALUACIÓ DE COMPLEMENTS La proposta de valoració de la Comissió Acadèmica de Consell de Govern s’elevarà a la CEAC (formada pel DURSI, l’AQU i les universitats) per tal que aquesta resolgui.

Model d’avaluació docent del professorat Comunicació Model d’avaluació docent del professorat Presentació a degans 3a setm. novembre 4a setm. novembre Desembre/febrer Pàgina web operativa i noticia a l’espai PDI Tramesa carta de sol·licitud d’avaluació i complements al professorat Comunicació a estudiants

Documentació de referència (http://www.ub.es/uapi/aprofessorat) Legislació aplicable (LOU, LUC, Estatut UB) Comissió de personal acadèmic del Consell Interuniversitari: Criteris generals per a l’avaluació docent del professorat de les universitats públiques catalanes (CIC, gener 2003) Guia per al disseny i la implantació d’un model institucional d’avaluació docent del professorat a les universitats públiques catalanes (AQU, abril 2003) Criteris mínims de l’AQU per a superar l’avaluació (AQU, maig 2003) Procediment per a la certificació del Manual d’Avaluació Docent del Professorat per part de l’AQU (AQU, maig 2003) Manual d’avaluació docent del professorat de la UB (novembre 2003)

B U U UNIVERSITAT DE BARCELONA B