Les destreses TIC que necessita un professor multilingüe... Ara i sempre! Pere Marquès (2012). Grup DIM-UAB http://peremarques.blogspot.com/ Per a ampliar la informació : http://peremarques.net
telemàtica multimèdia mass media QUÈ SÓN LES TIC? INFORMÀTICA EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL ROBÒTICA BASES DE DADES telemàtica multimèdia TELEACTIVITATS TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS INTERNET WEB 2.0, XARXES TELECOMUNICACIONS SO - IMATGE mass media TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT VÍDEO RTV Pere Marquès (2010)
QUÈ ENS APORTEN LES TIC? valor afegit FONT D’INFORMACIÓ RECURSOS INFINITS “al núvol” Informació, noticies…a Internet Activitats interactives, jocs… INSTRUMENTS DIDÀCTICS i d’esbarjo Pissarra digital, lector de documents NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, e-mail, xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, 2.0 Blog de centre, xarxa social de famílies GESTIONS, TREBALL, OCI CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line CIBERESPAI PROCÉS DE DADES local / on-line PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable Elaborar recursos didàctics AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) Pere Marquès (2011)
6 RAONS PER A USAR TIC A L’EDUCACIÓ la societat exigeix… ACTUALITZACIÓ CURRICULAR TIC a les assignatures APRENENTATGE CONTINU ús intel·ligent amb criteri memòria auxiliar i-person COMPETÈNCIA DIGITAL INFORMACIONAL de l’alumnat millorar ensenyança i aprenentatge tractar la diversitat PRODUCTIVITAT personal / grupal recurs didàctic: INNOVACIÓ METODOLÒGICA Hi ha 30% fracàs escolar buscar informació fer coses COMUNICACIÓ ACTUACIÓ al ciberespai multipresencialitat usem TIC… quan aportin VALOR AFEGIT Pere Marquès (2012)
NOVA I CANVIANT CULTURA I APRENENTATGE CONTINU REQUEREIX NOUS SABERS I APRENENTATGE CONTINU HI HA NOVES EINES SEMPRE TENIM INTERNET NOVES EINES TIC Amb què: pissarra digital, aula 2.0, EVA, Internet, xarxes… NOUS OBJECTIUS Què aprendre: continguts, idiomes competències,TIC, emocional… TPACK NOVA METODOLOGIA Com: activitats, rols, autonomia matèries essencials + interdiciplinar escola, casa/família, entorn CURRÍCULUM BIMODAL CANVIS ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVA AVALUACIÓ memòria i fer els treballs AMB INTERNET Pere Marquès (2012)
MEMORITZAR saber FER I recordar experiències, tenir criteri DESENVOLUPAMENT CURRICULAR BIMODAL TUTORIA desenvolupar emocions talents social MEMORITZAR saber FER comprendre, usar, explicar consultand informació VOCABULARI INDISPENSABLE conceptes, processos, persones, fets… ACTIVITATS PRÀCTIQUES BÀSIQUES individuales/ grupales aplicativas/ heurísticas + VOCABULARI DESITJABLE memoria auxiliar leer expresarse I recordar experiències, tenir criteri + ACTIVITATS PRÀCTIQUES AVANÇADES NO necessito memoritzar: totes les dades i procediments
CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA? Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)
QUÈ ENS APORTEN LES AULES 1X1? PISSARRA DIGITAL + lector documents pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic accés des de CASA compartir INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets família suport permanent ORDINADORS o TAULETA DIGITAL de suport o 1x1 software + CONTINGUTS EPA, llibre universal llibreta-laboratori, web 2.0 plataforma de continguts, llibre digital recursos multimèdia, orientacions, activitats interactives autocorrectives, experimentar, elaborar Pere Marquès (2010)
ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES Noves possibilitats amb valor afegit correcció d’exercicis (PD, lector docs) PLE blog de l’alumne portafol.li digital memòria auxiliar company tutor diari de classe wiki glossari alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor presentació de treballs grupals, webquest alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten exercicis autocorrectius simuladors (llibre digital) Pere Marquès (2010)
... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan (s’aprèn fent) i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació Aspectes a considerar... aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) Pere Marquès (2010)
COMPETÈNCIES DOCENTS Coneixement de la matèria que imparteix, incloent l'ús de les TIC en el seu camp de coneixement, i un bon coneixement de la cultura actual. Competències pedagògiques: didàctica digital, tutoria, mantenir la disciplina, resoldre conflictes, dinamitzar grups, tractar la diversitat, tècniques de recerca-acció i treball docent en equip... Habilitats instrumentals, TIC i coneixement dels nous llenguatges: audiovisual i hipertextual. Característiques personals: maduresa i seguretat, autoestima i equilibri emocional, imaginació, empatia... Cal transmetre entusiasme i passió d'aprendre, donar afecte i confiança als alumnes en les seves capacitats, guanyar el lideratge pel tracte i l'exemple. Pere Marquès (2008)
COMPETÈNCIES TIC imprescindibles pel professorat (estudi del GRUP DIM-UAB 2009) Gestió bàsica de l’ordinador-1: nocions bàsiques de hardware i del sistema operatiu utilitzat. Escriptori, arxius i carpetes. Antivirus. Gestió bàsica de perifèrics-1: canó, impressora, micròfon, fotos... Ús bàsic d’un editor de textos: negreta i colors, lletra i mida, tallar i enganxar, guardar i recuperar, imprimir, corrector, imatges… Navegar per Internet, usar un buscador, copiar/descarregar i imprimir materials. Ús segur i crític d’Internet. Ús bàsic del correu electrònic: enviar i rebre amb adjunts en un sistema webmail, agenda... Gestió bàsica de la intranet del centre: impressió, accés a materials... Coneixement i aplicació a l’aula de models didàctics d’ús de les TIC (pissarra digital, webquest...). Coneixement de repositoris de recursos sobre l’assignatura impartida, valorar-los i seleccionar-los. Conèixer sobre drets d’autor, llicències... Ús habitual de les TIC per a realitzar diverses tasques de la funció docent: buscar informació, preparar material per a la classe, comunicar-se amb professores i alumnes, gestió de tutoria, formació/xarxes docents... Pere Marquès (2008)
ALTRES COMPETÈNCIES TIC desitjables Gestió bàsica de l’ordinador-2: Instal.lar i actualitzar programes i pluging Gestió bàsica de perifèrics-2: pissarra interactiva, vídeo/webcam, sistemes de votació, càmara de documents, escàner, tauleta gràfica Gestió bàsica d’imatge, vídeo i so: creació, captura, tractament Elaborar presentacions multimèdia que combinin àudio i vídeo. Elaborar i gestionar un blog. Ús bàsic d’eines de publicació col.laborativa: wikis... Coneixements bàsics d’ofimàtica: processador de textos, full de càlcul, gestor de bases de dades... Gestió bàsica de la plataforma educativa de centre: fòrums, aula virtual Conèixer i organitzar recursos didàcticos on-line per a l’assignatura. Escollir en cada moment les eines TIC més adequades a la matèria, objectivs, forma d’ensenyar: Internet, e-mail, fòrum, videoconferència Participar en espais de treball col.laboratiu amb docents d’altres centres per a investigar problemes educatius, crear continguts… Organitzar activitats amb TIC amb altres centres Altres: crear recursos interactius senzills, videoconferència,xarxes, Moodle ... Pere Marquès (2008)
HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1 Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.
FORMACIÓ DEL PROFESSORAT . MODEL DIM-UAB Considera el maneig dels recursos, però és didàctica (metodologies). 3 seminaris (tardor, hivern i primavera) en el propi centre: El formador introdueix models didàctics i recursos. Cada professor comenta com ho ha utilitzat a l’aula i exposa preguntes i problemes. El formador veurà d’oferir solucions. Entre seminaris, els professors apliquen els models didàctics a les classes. Un professor (en contacte amb el formador) serà l’ assessor-TIC per a ajudar-los. Aquesta formació presencial es complementa amb cursos on- line d’ampliació. Abans d’iniciar aquesta formació, el professorat tindrà les competències didàctiques i digitals (escriure, navegar, e-mail) bàsiques Pere Marquès (2010)
QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008)
Gràcies per la seva atenció PD Pere Marquès (2008)