Avaluació de quart d’ESO Curs 2016-2017 18/11/2016 Presentació Apartats claus del procés de l’avaluació de 4t ESO
Calendari per als directors dels centres Del 28 de novembre al 9 de desembre Assignació de l’alumnat als grups Proposta d’alumnat exempt Proposta d’aplicadors i correctors Declaració de dies festius Del 6 al 10 de febrer Recepció i custòdia del material A partir del 13 de febrer Extracció de llistes d’alumnat Del 14 al 17 de febrer Introducció d’incidències de l’alumnat: codis contingents i absències Es recomana disposar d’una còpia de l’acta, en cas que es vulguin introduir després del dia 15 A partir del 18 d’abril Descàrrega d’informes d’alumnat i de centre Del 24 al 28 d’abril Revisió de les proves corregides a la seu de la comissió i tramitació de reclamacions De l’1 al 5 de maig Recollida de proves corregides a la seu de la comissió A partir del 15 de setembre Descàrrega d’informes de centre per ítems Diapositiva per tenir una idea de les tasques encomanades als Directors Cada any afegim imatge de novetat i enguany hem afegit el símbol d’exclamació per centrar l’atenció en una tasca concreta, que si no es fa en el termini planificat, pot anar arrossegant incidències en tot el procés. Si no es fa des de la direcció en el període previst, s’haurà d’encarregar la comissió. Fer esment de les baixes . Fer esment dels dies festius i de disposar de la còpia de l’acta.
Calendari per als directors dels centres. Dia 13 de febrer Llista de control Relació d'alumnat informada pel centre al desembre. Disposa de codi sec i d'etiqueta identificativa. Tramitació al RALC Alumnat baixa del centre. Alumnat alta del centre. 14 i 15 de febrer Alumnat baixa, SÍ apareix a la llista però NO apareix a l'aplicació. ___________ Alumnat alta, NO apareix a la llista però SÍ apareix a l'aplicació i s'ha d'assignar CODI CONTINGENT. La llista de control d’alumnat extreta el dia 13 de febrer és una “imatge fixa” del dia 23 de desembre Diapositiva per ressaltar la importància de mantenir actualitzat el RALC i la seva relació amb la llista de control atès que , de vegades, es crea una idea errònia de document actualitzat justament abans de la descàrrega que es fa el dia 13 de febrer.
Calendari per als presidents Del 12 al 23 de desembre Supervisió de la proposta d’exempts Validació dels grups Modificacions dels tipus de correcció proposades pels centres Designació d’aplicadors Designació i alta de correctors Del 23 de gener al 10 de febrer Constitució de les comissions Fins al 3 de març Introducció d’incidències de l’alumnat: codis contingents i absències Abans del 13 de maig Tramesa de reclamacions al CSASE Recordatori de les tasques a realitzar pels presidents de les comissions. NOVETATS . EN AQUESTA EDICIÓ , LA COMISSIÓ NO PODRÀ FER RES PER ELIMINAR UN REGISTRE DE L’APLICACIÓ INFORMÀTICA EN CAS QUE SIGUI UNA BAIXA DEL CENTRE.
Alumnes Alumnes exempts: NEE, nouvinguts i alumnes que no poden assistir al centre (malaltia prolongada, situació administrativa o jurídica) Resolució: NEE derivades de discapacitats físiques, psíquiques o sensorials que repercuteixen en desfasaments greus de l’aprenentatge. Si cal valorar algun d’aquests casos, es tindran en compte els informes de les necessitats educatives d’aquests alumnes. alumnes exempts fan prova correcció interna correcció externa no fan prova exclosos Modificacions en el tipus de correcció: El director del centre: del 28 de novembre al 9 de desembre President de la comissió: fins al 23 de desembre Fer esment de la situació administrativa i de la jurídica Fer esment del concepte alumes exempts Dates límits per fer les modificacions respecte a les exempcions. RECORDAR QUE, EXTRAOFICIALMENT EL PRESIDENT DE LA COMISSIÓ PODRÀ DISPOSAR FINS A L’1 DE GENER
Alumnes Alumnes amb discapacitat auditiva o visual: Han d’estar inicialitzats al RALC i podran disposar de 15 minuts addicionals per fer les proves. Alumnes amb TDAH o dislèxia: El trastorn d’aprenentatge ha d’estar inicialitzat al RALC. La tipologia s’especifica al detall de l’alumne. Podran disposar de 15 minuts addicionals per fer les proves. Alumnat UEC: S’ha d’assignar a un grup classe, identificar-lo com a alumnat d’UEC i marcar-lo com a exclòs de totes les proves. Si la seva UEC ho considera convenient, aquest alumnat podrà fer les proves a la seu de la UEC, amb correcció interna. Alumnes amb trastorn de l’aprenentatge: TDAH o dislèxia UEC. Alumnes amb escolaritat compartida. EXCLOSOS QUE PODEN TENIR CORRECCIÓ INTERNA.
Alumnes UEC Calendari d’enviament d’informacions i comunicats a les UEC 9/1 Correu informatiu adreçat a les UEC. S’adjunta una taula de dades que han de retornar emplenada en el cas que vulguin aplicar la prova. 25/1 Lliurament, per correu, a les UEC que fan la prova: guia d’aplicació i temporització d’enviaments. 14/2 Aplicació de proves Enviament de proves: català, castellà i matemàtiques. 15/2 Enviament de proves: cientificotecnològica, llengua estrangera i l’enllaç per descarregar l’àudio d’anglès. 16/2 Enviament de criteris de correcció, les proves corregides i el model d’informe de correcció interna per a les famílies.
Alumnes que no hagin fet la prova (Resolució) En el cas d’alumnes que no hagin fet la prova en els dies establerts, el director del centre ha d’adoptar les mesures que assegurin el compliment de les finalitats de la prova: Identificar el grau d’assoliment de les competències i coneixements bàsics i integrar aquesta informació en els processos d’avaluació de l’alumne en acabar l’etapa educativa. Informar els pares o tutors legals dels resultats obtinguts pels seus fills, mitjançant un informe d’assoliment de les competències. Una còpia d’aquest informe estarà a disposició de la Inspecció d’Educació. Alumnes absents: Identificar l’assoliment de les CB. i Informar a la família.
Sistema de resposta i correcció Respostes tancades – full de respostes corr. automatitzada Respostes obertes – quadern corr. manual (corrector) Competència lingüística expressió escrita Competència matemàtica 3 ítems Competència cientificotecnològica 4 ítems Llengua francesa i alemanya Tota la correcció és manual (CSASE). L’inspector referent fa arribar les proves abans del 21 de febrer. Aranès Tota la correcció és manual (corrector) Excepcions de la norma general (FR..... Empresa per fer la correcció): francès, alemany i aranès
Sistema de resposta i correcció Sobres: 2 per competència i grup. Un sobre blanc per als fulls de respostes Un sobre marró per als quaderns Etiquetes d’identificació: 2 per competència i grup, per als sobres 2 per competència per a cada alumne Codis contingents IMPORTANT Absències i codis contingents: Director: del 14 al 17 de febrer President comissió: fins al 3 de març 2 sobres: un per al fulls de resposta (de cada comp )i l’altre per als quaderns(de cada comp.). 2 etiquetes adhesives d’identificació: 2 per competència i grup (ex. Matemàtiques per al FR i matemàtiques per al quadern) 2 etiquetes adhesives d’identificació: 2 per competència per a cada alumnes (ex. A la prova de matemàtiques, codisec per al FR i codi sec per al quadern Codis contingents per a l’alumnat que no apareix al llistat de control. Aquest codi ha de ser el mateix per a totes les proves.
Sistema de resposta i correcció (Fulls de resposta) A partir del 23 de gener es trametran, a cada seu de comissió, bosses per introduir els sobres blancs dels fulls de respostes. Entre el 13 i el 15 de febrer , l’empresa encarregada de la correcció automatitzada lliurarà les caixes, per introduir les bosses, al Consorci d’Educació de Barcelona i a la Unitat de la Inspecció del servei territorial corresponent. Els secretaris de les comissions lliuraran les bosses a la Unitat de la Inspecció del servei territorial corresponent o del Consorci d’Educació de Barcelona, abans del 21 de febrer. L’empresa encarregada de la correcció automatitzada recollirà les caixes a partir del 21 de febrer. Etiqueta de control de caixa L’enviament de capses ja es va fer per a l’A6P del curs passat.
Aplicadors – Directors Recordaran als alumnes que han de respondre als ítems: “Valoració de la prova” (totes les proves) “Quines d’aquestes matèries curses?” (prova cientificotecnològica) Comptaran els quaderns i els fulls de respostes de cada sobre i comprovaran que: a) estan ordenats per codi, b) els dels alumnes exclosos, amb [X], no s’hagin introduït als sobres, c) els dels alumnes absents, no s’hagin introduït als sobres, d) els dels alumnes de correcció interna, amb [N], no s’hagin introduït als sobres, e) no quedi cap full de respostes dins dels quaderns. Les etiquetes sobrants es lliuraran als presidents, juntament amb els sobres, el llistat del grup-classe i l’acta d’aplicació. La resta del material sobrant quedarà al centre. Després explica el l’enllaç aplicadors
Horari de realització de les proves 14 de febrer, dimarts 8 h. Presidents (aplicació informàtica) Proves i fulls de respostes . 9 a 10 h. Matemàtiques 10 a 11 h. Llengua castellana 11.30 a 12.30 h. Llengua catalana 15 de febrer, dimecres Proves i fulls de respostes. 9 a 10.15 h. Llengua estrangera (anglès, alemany o francès) 10.15 a 11.30 h. Cientificotecnològica 12 a 13 h. Aranès (a l’Aran) 14 de febrer . Cada dia a les 13 h. estaran penjades a la web les proves corregides (comprovar amb Antònia) 15 de febrer Cada dia a les 13 h. estaran penjades a la web les proves corregides (comprovar amb Antònia) + criteris de correcció a disposició del president de la comissió i dels correctors. Tal i com es va fer a 6è el dimecres disponible criteris per evitar fotocòpies
Expressió escrita. Puntuacions a la redacció CATALÀ, CASTELLÀ i ARANÈS. La redacció ha de tenir un mínim de 125 paraules. Si en té menys de 125 es corregirà segons un barem de puntuació. Nombre de paraules Puntuació Entre 110-125 Puntuació màxima en adequació (A): 2 punts. La resta d’apartats (coherència (R), cohesió (S), lèxic (L), ortografia (O) i morfosintaxi (M): fins a 4 punts, segons li correspongui a l’alumne). Entre 90-110 Puntuació màxima en adequació (A), coherència(R), cohesió (S), lèxic (L), ortografia (O) i morfosintaxi (M): 2 punts. Menys de 90 No es corregirà la redacció i es qualificarà amb 0 tots els apartats. LLENGÜES ESTRANGERES . La redacció ha de tenir entre 80 i 95 paraules. Si en té menys de 80 es corregirà segons un barem de puntuació. En les redaccions que no arribin als 80 mots però presenten part de la informació demanada amb un cert grau de correcció gramatical i lèxica, la qualificació no podrà ser superior a 3 punts en els apartats (A) i (M) ni superior a 1 punt en l’apartat (L). CAT, CAST , ARANÈS –La redacció ha de tenir un mínim de 125 paraules. Si en té menys de 125 es corregirà segons el barem de puntuació. –En els escrits que superin les 125 paraules, només es comptaran els errors de correcció lingüística fins als 150 mots, però es tindrà en compte tot l’escrit per valorar tots els altres aspectes de la competència discursiva (adequació, coherència i cohesió). LLENGÜES ESTRANGERES -La redacció ha de tenir entre 80 i 95 paraules. Les que no arribin a 80 paraules han de ser valorades per a la seva correcció. Si són massa curtes, inintel·ligibles o incoherents es puntuaran tots els apartats amb 0 punts. En tot cas, en les redaccions que no arribin als 80 mots però presenten part de la informació demanada amb un cert grau de correcció gramatical i lèxica, la qualificació no podrà ser superior a 3 punts en els apartats (A) i (M) ni superior a 1 punt en l’apartat (L). -En els escrits que superin les 95 paraules, només es comptaran els errors de correcció lingüística fins als 95 mots, però es tindrà en compte tot l’escrit per valorar tots els altres aspectes de la competència discursiva (adequació, coherència i cohesió). PER A TOTES –És convenient que l’alumnat faci constar al final de la seva redacció el nombre de paraules que ha escrit. –Per comptar els mots d’un escrit,: considerarem que les xifres no són paraules.
Reclamacions El president de la comissió classificarà les reclamacions en dues categories: RECLAMACIONS Mancances en la correcció Exemple: no marcar els errors en les expressions escrites, comptar equivocadament el nombre de paraules o d’errors... El president encarregarà al corrector que repari les mancances i comunicarà al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu els canvis que es produeixin en les puntuacions. Disconformitat amb les qualificacions Els centres poden fer reclamacions del 24 al 28 d’abril, mitjançant una instància dirigida al president de la comissió No s’admetran sol·licituds de reclamació genèrica i indiscriminada (tots els quaderns de grups sencers d’alumnes, tots els d’un centre, tots els d’un corrector determinat...). El president comprovarà que la instància de reclamació s’ajusta als criteris establerts i la tramitarà al CSASE, juntament amb els quaderns que cal revisar. El Consell assumirà la segona correcció. Les puntuacions de la segona correcció poden ser superiors o inferiors a les de la primera correcció. Les notificacions dels presidents al CSASE : prova_quarteso_csa.ensenyament@gencat.cat, abans del dia 13 de maig. El CSASE comunicarà als centres i als presidents de les comissions, els resultats de les reclamacions abans que acabi el curs. Instància (document adjunt n.2) Novetat pq es comunicarà al centre i al president!!!!
Reclamacions (II). Instància de reclamació Exemple d’emplenament correcte Exemple d’emplenament incorrecte Instància (document adjunt n.2)
Consultes i incidències Totes les consultes sobre l’aplicació informàtica, llistes d’alumnat o incidències tècniques, s’adreçaran al Servei d’Atenció Unificat (SAU): sau.tic@gencat.cat, o bé al telèfon 900 82 82 82 (4). Les incidències sorgides durant el procés general de les proves s’adreçaran al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu: prova_quarteso_csa.ensenyament@gencat.cat Els presidents de les comissions adreçaran les consultes sobre la gestió de les comissions als inspectors referents dels territoris i, si escau, a la Subdirecció General d’Inspecció Educativa: inspeccio_sgie.educacio@gencat.cat Al Portal de centres, públics i d’altres titularitats, del Departament d’Ensenyament hi ha informacions i avisos sobre les incidències i consultes més freqüents.