Com poden créixer les pime en el context actual

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
Advertisements

LES EMPRESES DE L’EURAM UCE 2008 Oriol Amat, UPF
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
Què opinen els experts sobre el futur de la formació del Maresme?
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
Principals indicadors del sistema de Recerca i Innovació de Catalunya: punt de partida del I Pla de Recerca i Innovació de Catalunya (PRIC)
ANÀLISI ECONÒMICA-FINANCERA DEL SECTOR VITIVINÍCOLA Oriol Amat i Jordi Perramon Universitat Pompeu Fabra.
Institut Català de Finances
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
Jornada Cloenda Esports
Galetes Birba Josep Nadal Agell Ricard Pons de la Cruz
Planificació financera
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Catalunya: 10 pols de competitivitat 8 de juny del 2010
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
Projecte “DÓNA’T UN IMPULS!” Trobada participativa 11 de març de 2010
Anàlisi econòmica i financera
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
CONFERÈNCIES Trobada 4 d’octubre
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Autor: Samuel Lozano Alcodori
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Finançament i selecció
ORGANITZACIÓ A) Alumnat que vulguin certificat d’aprofitament
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Evolució dels perfils professionals a logística
Projecte d’Itineraris Formatius
LA SOSTENIBILITAT DEL MODEL DE CREIXEMENT DE BALEARS: NOVES APORTACIONS PER AL DEBAT JORNADES DE REFLEXIÓ ESTRATÈGICA DINS EL MARC DE LA “RECERCA I INNOVACIÓ.
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
La gestió per valors Girona, 18 de febrer 2016.
LA CRISI DE LA RESTAURACIÓ ( ) El marc econòmic.
ELS MERCATS ESTRATÈGICS DE LES ARTS ESCÈNIQUES I LA MÚSICA A CATALUNYA
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
Inversió en l’operador espanyol Juliol 2016
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
ACTITUDS I APTITUDS D’UN EMPRENEDOR Novembre 2004
L’excel·lència en l’atenció al client turista
El màrqueting i els seus elements
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
La formació professional, una opció de futur i amb futur
LIDERATGE D’EQUIPS INSCRIPCIÓ Inici: 04/07/2018 Fi: 18/07/2018 Horari:
Préstecs Participatius per a emprenedors culturals digitals.
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
Creixement econòmic de Liquats Vegetals: Presència als lineals de les grans distribuidores d’alimentació. Núria Arimany Anna Sabata Xavier Ferràs Petra.
Per establir la cultura, a més a més, d’una visió compartida, els seus membres han d'aprovar, adoptar i compartir certes premisses: Supòsits.
IV JORNADES DOCTORIALS
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Xarxa de Custòdia del Territori
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
FINANÇAMENT ALTERNATIU
GROSSA DE CAP D’ANY 26 de setembre de 2013.
GESTIÓ I PROMOCIÓ IMMOBILIARIA Financiació Operacions Immobiliàries
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
expansió internacional
VALORACIÓ D’EMPRESES PEL DESCOMPTE DE FLUXES DE CAIXA
Dona Kolors, Innovació social en costura
Jornades Govern Obert. Diputació de Barcelona
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
El model SA-DA El model d’oferta agregada (aggregate suppy) i de demanda agregada (aggregate demand) és un model adreçat a explicar les fluctuacions del.
Funcions de demanda agregada
Jornada Cloenda Esports
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
CICLES FORMATIUS.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Transcripción de la presentación:

Com poden créixer les pime en el context actual Sant Joan Despí, 15 de novembre de 2013 Oriol Amat, UPF

Punts 1.Cicle de vida de les empreses 2.Fase d’alt creixement 3.Fase posterior a l’alt creixement 4.Empreses centenàries 5.Conclusions

Cicle de vida de les empreses 10900 603 104 51 Organitzacions que mantenen Creixement 1200 208 Excedent positiu Lideratge Idea-Visió Creativitat Innovació Qualitat Cost-Preu Marketing Cooperació Finançament Capital Organitzacions amb evolució més ralentitzada Organitzacions amb problemes importants Nº d’anys des de la creació de l’empresa Any 4 Any 10 Any 14 Pèrdues Font: Amat, O., Hernández, J.M., Fontrodona, J i Stoyanova, A. (2011): Les empreses d’alt creixement, Generalitat de Catalunya, GEM i elaboració pròpia

Estudi: Empreses d’alt creixement Definició: Creixement anual mínim del 20% en tres anys seguits i mínim de 10 treballadors (Eurostat, 2007) Objectius de la recerca: -Identificar les fases del cicle de vida de les empreses -Factors clau de l’èxit o fracàs d’una empresa al llarg del cicle de vida -Factors que impulsen el creixement

Rellevància: 1408 empreses d’alt creixement en el període 2008-2011 Grans generadores d’ocupació Font: SABI (consulta juny 2013) 2007 2008 2009 2010 2011 Nº empleats 51391 72858 86729 111277 133010 Increment 42% 19% 28% 20%

Fases de l’estudi 1999: Empreses d’alt creixement en 1994-1997 2009: Situació en 2007 de les empreses d’alt creixement 1994-1997 2010: Empreses d’alt creixement en 2004-2007 2013: Situació en 2011 de les empreses d’alt creixement 2004-2007 Empreses d’alt creixement 2008-2011

Punts 1.Cicle de vida de les empreses 2.Fase d’alt creixement 3.Fase posterior a l’alt creixement 4.Empreses centenàries 5.Conclusions

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 % empreses que augmenten ingressos 49% 55% 32% 27% 43% 42% 56% % empreses amb beneficis 41% 46% 24% 20% 61% 58% 68% Benefici net / Vendes 3,7% 3,9% -2,6% 1,6% 2,8% 2,1% 2,7% Font: Elaboració pròpia amb dades de SABI (novembre 2013)

Cicle de vida de les empreses 10900 603 104 51 36 Organitzacions que mantenen creixement 1200 208 Lideratge Aposta per persones Retribució variable Orientació al mercat Innovació i qualitat Cooperació Marketing Internacionalització Capital Excedent positiu Lideratge Idea-Visió Creativitat Innovació Qualitat Cost-Preu Marketing Cooperació Finançament Capital Organitzacions amb evolució més ralentitzada Organitzacions amb problemes importants Nº d’anys des de la creació de l’empresa Any 4 Any 10 Any 14 Pèrdues Font: Amat, O., Hernández, J.M., Fontrodona, J i Stoyanova, A. (2011): Les empreses d’alt creixement, Generalitat de Catalunya, GEM i elaboració pròpia

de les empreses d’alt creixement Factors clau d’èxit de les empreses d’alt creixement Finances prudents i creixement equilibrat: VADB Creació de valor Rendibilitat Capacitat de creixement Palanquejament Capitalització Rendiment Reinversió beneficis Beneficis Vendes 35%-13% Clients satisfets Nous productes Exportació Aprofitaria aquesta diapositiva per explicar el perfil de les gaseles del període 1994-1997 Diversificació controlada Internacionalització Eficiència en despeses i actius Qualitat total Orientació al client Innovació 2,4%-0,7% 70%-5% 2,5%-1% Formació Incentius Implicació del personal

Claus: Innovació, internacionalització, professionalització, dimensió, flexibilitat, capitalització... 20% beneficis per al personal: implicació i incentiu a les idees I+D: 10-15% vendes 10 productes any 88% d’èxit (normal 60% fracàs) Dinamisme internacional 70 països, 90% vendes 11

Punts 1.Cicle de vida de les empreses 2.Fase d’alt creixement 3.Fase posterior a l’alt creixement 4.Empreses centenàries 5.Conclusions

Cicle de vida de les empreses Organitzacions que mantenen creixement (2,76%) 10900 603 104 51 36 1 1200 208 Ambició i professionalització Innovació i qualitat Proporció capital/deute Marketing i internacionalització Dimensió Cooperació Succesió i gestió conflictes Excedent positiu Organitzacions amb evolució més ralentitzada (78,34%) Organitzacions amb problemes importants (18,90%) Nº d’anys des de la creació de l’empresa Any 4 Any 10 Any 14 Pèrdues Font: Amat, O., Hernández, J.M., Fontrodona, J i Stoyanova, A. (2011): Les empreses d’alt creixement, Generalitat de Catalunya, GEM i elaboració pròpia

Exemples de diferències en les empreses d’alt creixement Vendes i beneficis augmenten Preguntes del questionari No Sí Sí molt % de Recursos propis / (Rec.propis+Rec. aliens) 35,1% 50,9% 53,9% % Exportacions sobre Vendes 7,8% 20,8% 26,4% % I+D / Vendes 0,4% 2,0% 3,7% ¿Té certificació de qualitat? (% de sí) 17,0% 37,7% 55,6% % Devolucions de productes 1,4% 0,9% 0,6%

Exportació Variació ocupació 2011 Mitja empreses -6% Empreses que exporten +2% Empreses que inverteixen en el exterior +14% Font: INE y COFIDES, 2012

Víes de creixement Productes nous Clients actuals Clients nous Productes actuals Mercats nous 16

Límits en la reducció de costos El 80% dels plans de reducció de costos fracassen. Causes: falta lideratge, tenacitat (Ernst &Young, 2009)

Dimensió

El problema de la manca de dimensió CEC (2011) i CAREC (2013) - Cultura i entorn (control empresa, poca cooperació, idiomes, sectors madurs...) - Escasa inversió en R+D+i - Restriccions finançament (borsa, capital risc, crèdit bancari...) - Marc regulador - Escasa ambició

Dimensió Font: GEM 2006

Punts 1.Cicle de vida de les empreses 2.Fase d’alt creixement 3.Fase posterior a l’alt creixement 4.Empreses centenàries 5.Conclusions

Factors diferencials de les empreses centenàries QUI? Actitud proactiva i flexible davant del canvi Visió a llarg termini Èxit en la succesió QUÉ FA L’EMPRESA? Innovació permanent Sector en creixement Orientació al client Producte diferenciat i marca potent COM HO FA L’EMPRESA? Molt capital Costos controlats Ingressos creixents Passió per la qualitat Elevada rendibilitat Excés de liquiditat Poc dividend

Punts 1.Cicle de vida de les empreses 2.Fase d’alt creixement 3.Fase posterior a l’alt creixement 4.Empreses centenàries 5.Conclusions

5. Conclusions Necesitat d’augmentar el nombre d’emprenedors Entorn business friendly Innovació i avantatge competitiu Importància de les empreses d’alt creixement Problema de dimensió Claus de competitivitat: ambició, apostar per las persones, capitalització, I+D, qualitat, internacionalització, gestió conflictes…

Referències Amat, O. i Lloret, P. (2013): Avançant: claus de les empreses que sobreviuen i creixen, Profit, Barcelona. Amat, O., Hernández, J.M., Fontrodona, J. i Stoyanova, A. (2011): Les empreses d’alt creixement, Generalitat de Catalunya., Barcelona. Global Entrepreneurship Monitor (2013): Informe Executiu 2012.

Com poden créixer les pime en el context actual Oriol Amat, UPF @oriolamat