PONÈNCIA CONCURS D’IDEES AMBIENTALS i SOSTENIBLES DE LA UPC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
DEFINICIÓ I OBJECTIU DEL SERVEI COMUNITARI
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
Programa de Transició Escola Treball
1 u n i t a t L’educador infantil.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Estudi per a la identificació de
Departament de Justícia
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Decret d’autonomia dels centres educatius
APOSTA PEL CICLE FORMATIU DE GRAU SUPERIOR EN
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
LA SOSTENIBILITAT I L’ENSENYAMENT DELS ACCIONAMENTS ELÈCTRICS
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
Arnau Gifreu Castells / 2011
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
Projecte d’Itineraris Formatius
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La Direcció queda habilitada per:
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Arnau Gifreu Castells / 2011
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
Tesis Doctorals en Xarxa
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Treball i aprenentatge en xarxa
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Anàlisi crítica de la transversalitat
Departamento de Pedagogia Aplicada
EMBOLCALLS SOSTENIBLES
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
CEDRO denúncia a les UNIVERSITATS
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

PONÈNCIA CONCURS D’IDEES AMBIENTALS i SOSTENIBLES DE LA UPC Organitzadors http://www.univers.upc.edu/concursos/ideesambientals

ANTECEDENTS - 10 anys generant Idees Ambientals El Concurs d’ Idees Ambientals de la UPC es va crear ara fa 10 anys arrel del naixement del 1r Pla de Medi Ambient de la UPC (1996-2001), que va estar la primera resposta de la universitat per afrontar el repte de reduir l’impacte ambiental com a organització i el compromís en la consecució d’un desenvolupament sostenible. Per assolir aquest objectius estratègics es va apostar per impulsar un model ambientalitzador integrador que incidís en tots els àmbits de la universitat (formació, recerca, vida universitària, comunicació i sensibilització), tot fomentant la participació i corresponsabilitat de tots els agents de la comunitat universitària. Es d’aquesta manera com el Servei d’ Activitats Socials de la UPC, Univers, que té com a un dels seus objectius general fomentar i integrar les diferents manifestacions de caràcter no estrictament acadèmiques o científiques de la cultura actual, es planteja contribuir en la sensibilització i conscienciació de la comunitat pel que fa als aspectes mediambientals, i col·laborar així en l’assoliment d’objectius definits pel Pla de Medi Ambient. Amb aquesta intenció és com neix el Concurs d’ Idees Ambientals.

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - OBJECTIUS Objectiu general Estimular el naixement d’idees innovadores i creatives que ajudin a reduir l’impacte ambiental en l’àmbit educatiu. Objectius específics Crear projectes innovadors i aplicables dins l’àmbit universitari, educatiu i de lleure Incrementar la sensibilització de les diferents comunitats educatives i de lleure Assumir com a Institució la responsabilitat ambiental i social que li pertoca Ser una universitat oberta, dinàmica i generadora de professionals conscients i responsables davant els reptes sostenibles,

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - TEMÀTICA Els dos primers anys el tema objecte del Concurs va ser una temàtica generalista: CONVOCATÒRIA UNIVERSITÀRIA La UPC i el medi Ambient. A partir del tercer any es va acotar el tema proposat i a més es va plantejar que la idea del concurs havia de ser d’aplicació directa a la universitat. Els temes proposats van ser: Preservació i millora ambiental del llac de Torre Girona (1999-00) Com es poden reduir els residus a la universitat (2000-01) Millores ambientals: cicle de l’aigua, l’estalvi energètic i l’educació ambiental (2001-02) Amb la participació de l’Ajuntament de Barcelona s’obre una doble convocatòria amb les següents temàtiques: CONVOCATÒRIA OBERTA Estalvi energètic (02-03) Més amb menys : la prevenció i minimització de residus (03-04) 35 hores verdes : millorem ambientalment els espais de treball i les aules (04-05) Kioto més a prop (05-06) L’ Ecodisseny , eina clau per al desenvolupament sostenible (06-07)

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - PARTICIPACIÓ Des del curs 1996-1997 fins a l’actualitat han passat 10 anys, hi durant aquest període de temps la UPC ha intentat des del seu àmbit de dinamització cultural, impulsar l’interès de la comunitat universitària per generar, fomentar i aplicar idees dins l’àmbit de l’ambientalització i sostenibilitat. Al llarg d’aquests 10 anys, s’han presentat 153 projectes 00/01 01/02 02/03 05/06 06/07 8 97/98 98/99 99/00 10 20 30 03/04 04/05 26 15 6 14 3 16 5 4 7 Convocatòria Universitària Convocatòria Oberta

RESUM - 10 anys generant Idees Ambientals 10 anys generant idees per: reduir el consum d’aigua  promoure l’ús de la bici per anar a la UPC  estalviar recursos (suport digital com a material docent) reutilitzar els cartutxos de tinta  optimitzar l’ús del correu intern (sobres multiús)  impulsar la recollia selectiva dels residus  ambientalitzar els campus (aules verdes) estalviar energia en l’ús de l’entorn informàtic  reduir les emissions de CO2  fomentar l’ús de l’energia solar 

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - FINANÇAMENT En els primers anys, es va aconseguir el patrocini d’una empresa externa que va servir per dissenyar i difondre un element de comunicació (gadget) entre la comunitat universitària UPC amb les bases del Concurs. Paulatinament amb la incorporació com patrocinadors i col·laboradors del Concurs de l’ Entitat Metropolitana del Medi Ambient, la Direcció d’ Educació i Participació Ambiental de l’ Ajuntament de Barcelona i més tard de la Diputació de Barcelona (Servei de Medi Ambient) ha permès augmentar la dotació dels premis atorgats i disposar de recursos per a l’aplicabilitat parcial d’alguns dels projectes guanyadors.

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - PRESSUPOST DESPESES INGRESSOS CONCEPTE IMPORT   Premis Concurs 7.212,00 € Difusió i comunicació: disseny, producció, distribució 1.433,00 €  Adaptació joc (web) 500,00 € Gadget: element de promoció del concurs 3.005,00 € Gestió i administració (restauració, material, despeses de l’acte...) 1.584,00 € Aplicabilitat dels projectes 6.010,00 € TOTAL DESPESES 19.744,00 € CONCEPTE IMPORT   Aportacions externes per al concurs 10.217 € Aportació UPC 3.527 € Aportacions externes per a l’aplicabilitat dels projectes 6.000 € TOTAL INGRESOS 19.744 €

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - DIFUSIÓ DIFUSIÓ I PROMOCIÓ DEL CONCURS Distribució d’un element promocional entre els patrocinadors, col·laboradors, organitzadors i departaments de la UPC i centres de secundària. Edició de 600 Cartells Pàgina web UPC: banner i notícia a la home http://www.univers.upc.edu Pàgina especial de promoció del concurs en el web d’Univers i banner i notícies a la home: http://www.univers.upc.edu/concursos/ideesambientals Difusió a través de l’agenda de correu electrònic d’Univers que arriba a 17.000 persones (5 missatges). Butlletí: Informacions UPC (desembre) Enviament a associacions UPC, associacions de medi ambient,.. Noticies en premsa Difusió a través del patrocinadors del Concurs

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - JURAT El jurat ha estat i està format per persones relacionades amb el món professional de medi ambient i educatiu i representants d’entitats i institucions col·laboradores. El jurat fa una selecció de les propostes en funció de criteris de qualitat tècnica, originalitat i viabilitat d’execució.

Concurs d’Idees Ambientals i Sostenibles - DIFICULTATS En aquest moments les dificultats més importants del Concurs les tenim en: 1. Arribar amb més intensitat a les escoles i entitats educatives, algunes d’elles ja participants en projectes escolars (escoles verdes, agenda 21 escolar ..) i obtenir idees i/o projectes més treballats i amb més qualitat. 2. Incidir més en el col·lectiu del professorat UPC coneixedor de temes ambientals i departaments relacionats, perquè ells son els transmissors més importants vers l’estudiantat. 3. La temàtica. Algunes idees ja estan esgotades i ens és difícil trobar aquella referència que suposi una motivació especial per a la presentació dels projectes / idees. 4. La implantació a la UPC d’idees o projectes guanyadors, tant per la pròpia dificultat de la mateixa idea com sobretot pels mínims recursos disponibles de que es disposen. El Concurs d’ Idees Ambientals ha esdevingut, fins ara, una iniciativa pionera en el conjunt de les universitats catalanes, a la vegada que ha suposat una acció estratègica de cara a fomentar la sensibilització ambiental en els centres educatius.

CONCURS D’IDEES AMBIENTALS i SOSTENIBLES DE LA UPC Organitzadors Col·laboradors Patrocinadors