Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
COMUNICACIÓ I LLENGUATGE
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Elaboració de Plans Individualitzats
Unitat de Suport a l’Educació Especial (U.S.E.E.)
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Inclusió dins l’aula. Una proposta institucional
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
BENVINGUTS I BENVINGUDES
APRENENTATGE MULTINIVELL
Antecedents (el context) Centre IATIC
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Treball col·laboratiu
Inclusió Escolar  Escoles Inclusives
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Presentació de la Guia per a la identificació i
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Seminari d’Educació Especial
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Presentació de 1r d’ESO Curs
El repte d’incloure Recursos i estratègies
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
CEIP AINA MOLL I MARQUÈS
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
Curs 18/19: Sessió 1 25/10/2018 Seminari de coordinació
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
ALUMNAT ALTES CAPACITATS Pla Individualitzat
BENVINGUTS !!!!.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

Inclusió dins l’aula. Una experiència institucional Teresa Huguet Conxi López EAP d’Esplugues CEIP Folch i Torres

Teresa Huguet EAP d’Esplugues Anàlisi d’una experiència. Una proposta inclusiva. Llicència d’estudis curs 2004-05 Teresa Huguet EAP d’Esplugues

Metodologia Dimensions d’anàlisi Alumnes i professors aprenem dins l’aula. Una experiència inclusiva Metodologia Anàlisi de materials del centre i de la intervenció de l’EAP Entrevistes amb tutors/es Entrevistes amb equip directiu Entrevistes amb professors de suport Entrevistes amb altres professionals Entrevistes amb famílies Grups de discussió Qüestionari sobre suport dins l’aula Dimensions d’anàlisi Teresa Huguet. Llicència d’estudis 2004-05

L’ Escola Folch i Torres d’Esplugues Alumnes amb més barreres a l’aprenentatge i la participació Parvulari USEE: nena amb trastorn i retard desenvolupament i psicomotor important; nen amb una lesió cerebral i dèficit visual; nena amb retard maduratiu , hipoacúsia i mutisme; nena amb retard mental i epilèpsia; nena amb la Síndrome de Down que va entrar a P-3 amb un any més tard. Altres alumnes : alumne amb autisme; alumne amb trastorn de personalitat i retard; retingut un any més a parvulari; alumne amb retard maduratiu i dificultats motrius; retingut un any més al parvulari Educació primària 1r: un alumne amb trets psicòtics que va evolucionant en els aprenentatges escolars amb molta ajuda; 3r: un alumne que ha patit problemes d’oïda i que té problemes d’aprenentatge, una alumna amb retard cognitiu i maduratiu important; 4rt: un nen amb retard maduratiu i dificultats emocionals amb un any que els companys, un nen amb la Síndrome de Down que es va retenir un any més al parvulari, un alumne amb retard maduratiu que ha anat evolucionant força positivament, un any més gran; 5è: un nen amb retard maduratiu un any més gran que els companys, un nen nouvingut amb un retard important en els aprenentatges bàsics 6è: un alumne amb un trastorn específic de llenguatge important i retard en els aprenentatges, una nena amb un retard maduratiu, que es va retenir un any més en el cicle mig .

ANÀLISI D’UNA EXPERIÈNCIA L’ Escola Folch i Torres d’Esplugues S'atenen les necessitats educatives especials dels alumnes des del marc de l'aula ordinària i dins del seu grup de referència. El mestres de suport intervenen dins l' aula ordinària per afavorir la implicació del tutor/a en el procés educatiu de tots els alumnes, també dels que tenen dificultats o amb necessitats educatives especials. Es procura que tots els mestres vagin aprenent a atendre la diversitat en l’ entorn més ordinari: el grup classe de referència.

Perquè ? El mestre de suport dona suport als alumnes i als mestres per atendre la diversitat dins l’aula. Inclusió a l’aula. Plena integració a la dinàmica del grup classe Del concepte de nee al de “barreres a l’aprenentatge i a la participació” El mestre de suport coneix el que passa a l’aula i el que necessiten els alumnes per integrar-si Mateixos referents per a tots els alumnes. S’eviten les programacions paral·leles. Afavoreix la implicació del tutor i evita la delegació en els "especialistes”.

CANVIS QUE PROVOCA Suport dins l’ aula A nivell d’aula Canvis metodològics a l’aula Planificació conjunta sessions Prevenció i detecció de dificultats a l’ aula Interacció entre els dos mestres dins i fora de l’aula Suport dins l’ aula A nivell de l’ alumne Inclusió. Sentir-se un més dins el grup Afavorir autonomia i aprenentatge en entorns ordinaris No delegació en l’especialista per part del tutor i dels altres mestres Major coneixement compartit per part dels professors A nivell institucional Aprenentatge entre iguals Més interacció i suport entre professors Resolució de problemes Necessitat de coordinació i col·laboració Afavoreix la innovació i la millora a les aules

Referents Creixement i evolució del centre des de dins Promoure la col·laboració i aprenentatge interactiu entre professors Fomentar la col·laboració i l' aprenentatge i reflexió entre iguals Avançar en una "cultura inclusiva” a nivell de centre Procurar que no siguin experiències "aïllades" dins del centre i que s'aprofitin els "sabers" de tots els participants

Com ? Amb un model d’atenció institucional que implica tot el centre. Amb un equip directiu que creu en l’ escola inclusiva Amb uns mestres que aprenen i s’impliquen en l’educació de tots els alumnes Amb assessorament i col·laboració dels altres serveis educatius (EAP, CREDA...)

L’escola com institució i com sistema Administració Serveis de l’escola : Migdia, acollida, extraescolars.. Equip Directiu Comissió Diversitat EAP Cicle Inicial Famílies, AMPA, Consell Escolar... Parvulari Cicle Superior Cicle Mig L’ESCOLA INCLUSIVA

Proposta organitzativa

El paper de la Comissió d'Atenció a la diversitat Formada per : cap d’estudis, mestres de suport i d’EE, USEE, EAP, professionals d’altres serveis que intervenen al centre (logopeda, ELIC...) Compartir criteris i el model d'intervenció Planificar i organitzar els recursos que el centre posa per atendre la diversitat: suports, horaris, desdoblaments Elaborar instruments que ho facilitin : Dossier per l’atenció a la diversitat Seguiment dels alumnes amb nee i del funcionament dels suports Seguiment dels acords Posta en comú dels problemes per consensuar vies de resolució Avaluació formativa i constant del que es fa i dels progressos i de les dificultats Comissió Diversitat a altres escoles : mestre Aula Acollida, assessora LIC, treballadora social..

Criteris per les sessions amb dos mestres Evitar estones amb explicacions llargues Sessions el les que es treballen els continguts prioritaris per la inserció a l’aula i a la societat i per continuar aprenent,acordats a nivell de centre. Activitats obertes que permetin diferents tipus i nivells de resolucions Diversificació d’activitats i nivells : treball diversificat, racons, tallers, plans personalitzats .. Treball cooperatiu, treball en grup Grups heterogenis Que permetin assistència a la Zona de Desenvolupament Proper S’ofereixen models, entre els alumnes i dels mestres

Criteris per les sessions amb dos mestres Dissenyar situacions que permetin activitat productiva conjunta Activitats en les que experts (mestres, altres alumnes...) i principiants col·laboren per fer un producte comú i parlen sobre el que fan Potencien l’intercanvi verbal al voltant de la tasca i els continguts Afavoreixen l’activitat mental constructiva Permeten relacionar el que aprenen amb el que saben Permeten fer aprenentatges més significatius Per certs continguts i en certs moments es fa un treball fora de l’aula o en petit grup

EL ROL DEL MESTRE DE SUPORT Suport per a qui ? Pels alumnes i pels mestres La interacció ajuda a conèixer millor els alumnes: l’ avaluació formativa , l’avaluació de la ZDP Quines activitats ? Els acords en relació a aquestes sessions La necessària flexibilitat El paper de les comunicacions i les relacions Diferents tipus de suport Es poden canviar els papers ? Qui és l’ especialista ? A l’inici de fer el suport dins l’aula es va oferir fer de mestre de suport a persones de pes a l’escola amb un bagatge i implicacioó importants... Poder fer de mestre de suport una temporada facilita una visió diferent.

LA PERSONALITZACIÓ DE L’ENSENYAMENT DINS L’AULA Conèixer millor l’alumne com a persona Identificar les barreres a l’aprenentatge i a la participació que aquest alumne troba dins l’aula i dins l’escola Fer plans personalitzats prioritzant capacitats i continguts. La relació entre el pla personalitzat i la proposta global de l’aula. Intervenir a la zona de desenvolupament proper dins les mateixes situacions d’ensenyament / aprenentatge Implicar la família i el mateix alumne en el propi procés d’aprenentatge i d’autonomia Les sessions de tutorització individualitzada

INSTRUMENTS I Criteris d’intervenció dins l’ aula Full per recollir els acords d’intervenció dins l’ aula Pauta d’avaluació de capacitats bàsiques Pla personalitzat o ACI Criteris per a les sessions de tutorització individual La importància de l’avaluació Els moments clau : a final de curs reunions de valoració diverses : per valorar els suports, de la Comissió, reunió de claustre , Millores de cara al proper curs Canvis que es proposen

INSTRUMENTS II Guions per fer l’ avaluació Criteris per la valoració dels suports i de les activitats amb dos mestres a l’ aula Guió per la valoració de les sessions de tutorització Full resum de valoració de l’ ACI a final de curs amb proposta de suports de cara al curs següent Guió per valorar la conveniència de retenir un/a alumne/a Les reunions de cicle d’avaluació i seguiment

Els EAP: un bon recurs per col·laborar en la inclusió PREVENCIÓ AJUDA Vessant de col·laboració en la resolució de problemes. Orientació i consulta davant situacions difícils; treball amb l’escola per atendre millor tots els alumnes que presenten més barreres a l’aprenentatge i a la participació. Vessant de col·laboració en el procés de millora del centre Fer valoracions compartides . Avaluació del centre i de les actuacions : propostes segons aquesta avaluació

Els EAP: un bon recurs per col·laborar en la inclusió Funcions : Promoure espais per la col·laboració Col·laborar en el procés de millora del centre Detecció i identificació de problemes, necessitats, disfuncions Aportar criteris i fer propostes concretes Elaborar instruments que facilitin la tasca educativa Assessorar i col·laborar en la resolució de conflictes Dinamitzar i col·laborar en l’avaluació psicopedagògica dels alumnes Col·laborar en l’elaboració dels plans personalitzats Fer valoracions compartides . Avaluació del centre i de les actuacions : propostes segons aquesta avaluació

A nivell del Servei Educatiu de zona Potenciar la inclusió a la zona Diferents Serveis : “junts però no barrejats...” Coordinació amb diferenciació dels rols i dels serveis: claredat, complementarietat i autonomia dels serveis Col·laboració dels altres serveis (LIC, CREDA...) en el centre i participació a les Comissions d’Atenció Diversitat de centre. Col·laboració en la formació a nivell de zona : formació més àgil, flexible i coordinada. Tota la formació ha de ser coherent amb els principis inclusius i , des de totes les àrees, s’han de proporcionar estratègies per atendre la diversitat dins l’aula.

Per acabar... Dedicació al centre. Dies de presència necessaris. Flexibilitat del centre i de l’EAP : temps per la coordinació en els moments en que és necessari Influència de les mesures organitzatives del centre en l’assessorament i en l’atenció a la diversitat : fer valoracions i propostes de millora cada fi de curs La Comissió d’atenció a la Diversitat en els centres : mesura clau per avançar en relació a la inclusió Els materials curriculars. Ús dels llibres de text. El paper clau de les normatives i de la Inspecció. El suport, l’estímul i la iniciativa de l'administració.

El paper de l’equip directiu i l’assessorament de l’EAP Conxi López Equip Directiu de l’ Escola Folch i Torres

Equip directiu Cal Mestres: Alumnes: Facilitar el que es donin condicions per a atendre millor els alumnes de l’escola. Cal Tenir presents les necessitats que hi ha o que sorgeixen Conèixer bé la realitat Mestres: Ddiferents característiques personals, de relació,... Alumnes: Nnecessitats individuals i de grup. Tenint en compte diferents mirades: Psicopedagoga, tutors, mestres d’Educació especial, els propis ulls dels membres de l’equip directiu,...

Intervenció en diferents vessants Distribució en funció de necessitats Flexibilitat, possibilitat de fer canvis si cal Tenint en compte el coneixement que es té sobre la realitat del centre Un any a cada grup classe Recursos humans Organització Acompanyament dels mestres: escolta de dubtes, angoixes, queixes,… Ressaltar els aspectes positius, el que ja fan no tant el que encara no surt prou bé. Intent de donar resposta a demandes Recursos materials Intent de facilitar el que disposin dels materials necessaris (llibres, quadernets, recursos per internet, ordinadors a l’aula…) Suport als mestres (“Centre de recursos ambulant”)

Recursos d’espai Organització Horaris Pels desdoblaments, atenció individualitzada o tutorització quan cal,... Organització Horaris Recursos segons necessitats i característiques del grup, no iguals per a tots. Alumnes que requereixen alguna atenció específica fora de l’aula (Quan? En quines àrees?) Intervenció del suport (àrees instrumentals, continguts prioritaris) Tutorització d’alumnes Comissió Atenció a la Diversitat prevista dins l’horari, coincidència d’algun espai de temps de cap d’estudis i psicopedagoga, espai pel treball de l’equip directiu. Desdoblaments en àrees que ho requereixen.

Suport de l’EAP Treball en equip, col·laboració, confiança mútua, al costat Psicopedagoga: més capacitat de detectar el que és prioritari Equip directiu: més coneixement intern de la realitat quotidiana del centre + Permet no plantejar-se reptes impossibles, sinó canvis factibles Més exigència i control en certs aspectes, demanda de compromís. Més distància li permet més escoltar a tothom, estar al costat i fer suggeriments,... Clau per a fer veure a l’equip directiu la importància de treballar per acollir i atendre millor les necessitats dels alumnes i per organitzar els recursos amb els criteris que ho permetin.

Reunions formals i informals amb els diferents membres Suport de l’EAP Reunions formals i informals amb els diferents membres Interrogants, propostes de canvi per a millorar aspectes: d’organització, ajust de les intervencions,... Amb l’equip directiu Atent a les necessitats que planteja l’ equip directiu formació col·laboració en processos que s’inicien (avaluació de centre, PCC,..) Valoració de mesures Assessorament en conflictes Amb la Comissió d’atenció a la diversitat Acompanyament dels diversos components, sobretot quan s'incorporen a l’equip Cultura de necessitat de compartir i avançar plegats (estratègies, recursos, dificultats,…) Avisos, interrogants tot fomentant l’autonomia i les diverses iniciatives Importància dels instruments, no com a registre escrit sinó com a potenciadors de reflexió i discussió conjunta

Suport de l’EAP El claustre de professors Crear cultura inclusiva Potenciar espais de discussió en equip Crear la necessitat de compartir l’atenció d’alumnes amb més necessitats educatives Estar molt proper als mestres, atent a les seves demandes, queixes Fer veure la necessitat de reflexionar i recollir per escrit pactes, formules d’actuació, observacions, avaluacions,...

Suport de l'administració A través d’una normativa que: Impulsi les comissions d’atenció a la diversitat (horari, recolzament, responsabilitats de treball,…) Potenciï les intervencions dins l’aula Recolzament i acompanyament en experiències inclusives: Seguiment i suport d’inspecció Recursos: No iguals per tothom Que ajudin a crear cultura d’escola, vinculats als projectes de centre. Que no es vegin sol per “un alumne determinat” . Flexibilitat amb control. Integrats en l’equip de mestres i en el seu projecte de treball