Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – 08500 Vic – Tel. 938891878 IVic 2015 2016 Institut de Vic DEBAT COMPETITIU Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – 08500 Vic – Tel. 938891878 www.ivic.cat
PER QUÈ FER DEBAT COMPETITIU? El debat és una tècnica comunicativa centrada en la confrontació de posicions mitjançant arguments i evidències. Debatre, per tant, forma part de la nostra vida, del nostre dia a dia. El debat competitiu (debat per equips en què sempre surt un guanyador) és especialment atractiu pels alumnes de secundària.
OBJECTIUS Aprendre les normes bàsiques del “bon” debat. Conèixer l'estructura bàsica del debat competitiu. Formar-se una opinió pròpia. Aprendre a defensar les pròpies idees en públic. Saber expressar-se amb correcció i amb un to i un registre adequats. Expressar-se amb correcció en llengua castellana. Respectar les opinions dels altres. Treballar en equip (solucionar conflictes, repartir tasques...) Respectar l'ordre i el torn de paraula. Buscar i seleccionar informació.
METODOLOGIA Realització de tres debats per trimestre. Tres sessions preparatòries prèvies al debat. Una sessió per al debat.
ESTRUCTURA DEL DEBAT ESTRUCTURA DEL DEBAT COMPETITIU (Adaptada) Defensors: - tesi - arguments (6') Atacants: - contrarguments (3') - conclusió Defensors: - contrarguments (3')
AVALUACIÓ L'avaluació és contïnua i sumativa. S'avalua tota la feina que fan els alumnes (el treball individual, el treball en grup, l'avaluació dels debats i els debats) La nota és individual (no de grup) Els alumnes també avaluan els seus companys. Evaluación 1. Variedad de argumentos. 2. Se aportan datos y ejemplos a los argumentos. 3. Los oradores miran al público, vocalizan... 4. Se evita la monotonía. 5. El tono es adecuado. 6. Uso de un lenguaje y un registro adecuados. 7. La contrargumentación ha sido correcta. 8. El final es contundente (conclusión)
ALGUNS “PUNTS FORTS” Les tesis són serioses i de certa complexitat però sempre de temes actuals i de l'interès dels alumnes. Els alumnes no trien la seva posició (defensors/atacants) L'equip que resulta guanyador de cada debat ho és per com ha defensat la seva posició i no pel què ha defensat. L'assignatura és en llengua castellana (millora de l'expressió oral en aquesta llengua) Recerca a Internet: primer penso i després faig recerca.