El Comerç Just com a model econòmic solidari Comprar amb Justícia El Comerç Just com a model econòmic solidari Maria Baltà Rosaura
Iniciatives per pal·liar aquestes situacions: l’Economia Solidària ONG’s per al desenvolupament Comerç Just Banca ètica Iniciatives de l’Economia Solidària Agents econòmics Efectes més justos Diners i solidaritat Comportament habitual Principis ètics
Comerç Just Productes comercialitzats Principis i organització Preus El Comerç Just ens permet incorporar la solidaritat en l’acte de compra a través d’un mitjà viable i eficaç Productes comercialitzats Principis i organització Preus Clients
Productes comercialitzats Gammes i característiques Productes comercialitzats Tèxtil Artesania Alimentació Poc subjecte a temporades Motius ètnics Materials autòctons Motius ètnics Llarga caducitat
Productes comercialitzats Objectiu últim Productes comercialitzats Necessitats consumidors Capacitats productors Oferta de gamma limitada
Principis del Comerç Just Subjecte a les lleis econòmiques Beneficiats: comunitats del Tercer Món Respecte als drets humans i laborals Respecte mediambiental Màxima transparència Molt detall en la informació sobre el procés del producte en l’etiqueta
Principis del Comerç Just Objectiu últim: retribució justa i estable als productors Reducció d’intermediaris Restricció de la publicitat massiva Millora de la qualitat de vida
Organització del Comerç Just Productors (cooperatives) Clients Tercer Món Punts de venda Europa Importador
Organització del Comerç Just Productors (cooperatives) Clients Tercer Món Punts de venda Europa Gestió d’exportació Importador
Organització del Comerç Just Productors (cooperatives) Clients Tercer Món Punts de venda Europa Gestió d’exportació Distribuïdor Importador Transformació i/o empaquetament Europa
Punts de venda dels productes Canals Establiments exclusius de Comerç Just Establiments convencionals Màquines automàtiques Catàlegs Fires eventuals Funcions Venda Sensibilització, difusió i campanyes de pressió
Preu final Comparació amb productes equivalents (cafè, xocolata i sucre)
Preu final Comparació amb productes equivalents (cafè, xocolata i sucre) Constatació: En general, els preus del Comerç Just són més elevats respecte el mercat convencional Motius del major preu del Comerç Just: Producció i distribució de tirades curtes Composició de costos distinta
Composició de costos Comparació en el cafè Mercat convencional Comerç Just Productors Gestió Productors i comercialització Manipulació i transformació Gestió i comercialització Manipulació i transformació
Composició de costos Comparació en el cafè Constatacions relatives al Comerç Just: Major remuneració dels productors Reducció de gestió i comercialització Costos de transformació equivalents Com s’aconsegueix? Reducció d’intermediaris i no publicitat massiva Trasllat del major preu als productors
Clients Perfil demogràfic Perfil segons motivacions Sexe Edat 2% Homes 7% 19% 27% 30% 73% Dones 42% Perfil segons motivacions Motiu d’entrar a la botiga Barem incitador de la compra 4% 24% 33% 63% 76%
Conclusions El Comerç Just és viable i eficaç Poc implantat. Fort creixement Ens permet incorporar la solidaritat en l’acte de compra. Predisposició a pagar més (preus més elevats) Cal major conscienciació (sense publicitat)
El Comerç Just, un mitjà al nostre abast per col·laborar a fer un món més just!