La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs 2011-2012.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS MONTCADA, Gener-2013.
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de
Toca fusta FENT DECORATS
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Característiques i classificació.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Les Llars d’Infants i/o Escoles Bressol
PETITS REPORTERS Títol.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Les competències bàsiques TIC
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Transcripción de la presentación:

La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs 2011-2012

NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT? QUÈ ÉS PER A NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT?

Què és per a nosaltres un alumne competent Què és per a nosaltres un alumne competent? Aquell que és capaç d'aprendre i de portar a la pràctica en diferents situacions el què ha après, amb autonomia i prenent decisions per poder-se intervenir activament i integrar-se a la societat.

Ho escolto i se m’oblida Ho faig i ho entenc Ho explico i ho aprenc On és el mestre? Paper del mestre evoluciona: d’ensenyar continguts a transferir estratègies per aprendre

Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com PER DONAR COHERÈNCIA A LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com a equip de mestres PROJECTE EDUCATIU PROGRAMACIONS

Competències bàsiques Capacitats (educació infantil) Competències bàsiques (educació primària)

Competència social i ciutadana Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Aprendre a conviure i habitar el món Competència d'aprendre a aprendre Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Tractament de la informació i competència digital Competència matemàtica Competències artística i cultural Competència comunicativa lingüística i audiovisual Aprendre a pensar i a comunicar Competència d'autonomia i iniciativa personal Aprendre a ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma Competències Capacitats

Quines Cb ens proposem que assoleixi el nostre alumnat? Per etapes… Per cicles… Per àrees... A partir de l’annex I del decret del currículum en petits grups o parelles (3 capacitats i 8 Cb) identificarem quins aspectes rellevants destacarem de cada capacitat/competència (subcompetències)

Quines capacitats/competències ens proposem que assoleixi el nostre alumnat? Treball en parelles: Redactar tres o quatre característiques que ens permetin desplegar les capacitats a Ed. Infantil i les competències bàsiques a Ed. Primària, amb l´estructura següent: verb d’acció + objecte o complement directe + finalitat. Per exemple: El nen/la nena és capaç de... fer-se responsable de la tasca assignada per contribuir al treball en grup

Capacitats a desenvolupar Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i capa la integració social. 4. Aprendre a conviure i habitar el món Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència. 3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges. 2. Aprendre a pensar i a comunicar Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix i dels altres. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia. 1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma EDUCACIÓ INFANTIL Capacitats a desenvolupar

Exercir drets i deures democràticament Analitzari interpretar fets i fenòmens socials Resoldre conflictes i problemes socials Desenvolupar habilitats socials Competència social i ciutadana Resoldre problemes amb diverses estratègies Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Desenvolupar el raonament matemàtic matemàtica Anàlitzar i interpretar fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l´entorn Coneixement i interacció amb el món físic Cercar i seleccionar informació Interpretar i analitzar críticament la informació Utilitzar eines TIC Tractament de la informació i competència digital Desenvolupar un pensament crític Planificar i realitzar tasques, projectes Prendre decisions Cooperar i treballar en equip Adaptar-se al canvi i a situacions noves d’autonomia i Iniciativa personal Desenvolupar la capacitat creadora i estètica Expressar-se a partir dels llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Contribuir a la conservació patrimoni artística i cultural Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Gestionar els propis processos aprentatge Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres d’aprendre a aprendre -Comunicar i expressar idees i emocions (oral i escrit) -Comunicar amb llenguatges diversos Dialogar Construir textos de diversa tipologia Comunicativa Lingüística i audiovisual Capacitats a desenvolupar (coneixements, habilitats, actituds) EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA (6-16) COMPET. BÀSIQUES

Compartim significats... 1) Què és una programació? El projecte lingüístic del centre és una programació? 2) Quines decisions inclou una programació? 3) Quines Competències bàsiques ens proposem que assoleixi el nostre alumnat? 4) Com s’han d’incloure les Cb en les programacions?

Què és una programació? Per a què serveix? - - - - - -

1) La programació és... Conjunt de decisions planificades pel professorat dels elements que intervenen en el procés d’ensenyament-aprenentatge, d’acord amb les finalitats expressades en el Projecte Educatiu del Centre i en funció de les necessitats educatives de l’alumnat. Per desplegar el currículum el professorat ha de prendre decisions i acords compartits que garanteixin la coherència del projecte educatiu. Aquestes decisions es concreten en els diferents nivells de programació

ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS CONSELL ESCOLAR PROJECTE EDUCATIU COMISSIÓ PEDAGÒGICA > Cap d’estudis > Coordinadors de cicle Any Darwin: Animals vertebrats Projectes interdisciplinaris PROGRAMACIÓ ANUAL CENTRE PROJECTE CURRICULAR ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS ED. INFANTIL Equip docent CICLE INICIAL Equip docent CICLE MITJÀ Equip docent CI. SUPERIOR Equip docent aus mamífers rèptils i amfibis peixos PROGRAMACIÓ D’AULA

1) Què és una programació? El projecte lingüístic del centre és una programació? 2) Quines decisions inclou una programació? 3) Quines Competències bàsiques ens proposem que assoleixi el nostre alumnat? 4) Com s’han d’incloure les Cb en les programacions?

Quines decisions inclou una programació? - - - - - - DEL CURRÍCULUM A LES PROGRAMACIONS http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/programacio/del_curriculum_a_les_programacions.pdf http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/primaria/orientacions/disseny_ud_pri_forestals.pdf http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/primaria/orientacions/ud_pri_avis_infants.pdf

ACTIVITATS D’INTRODUCCIÓ ACTIVITATS D’EXPLORACIÓ Criteris d'avaluació D’APLICACIÓ D’ESTRUCTURACIÓ ACTIVITATS D’INTRODUCCIÓ Exercir drets i deures democràt. Analitza i interpretar fets socials Resoldre conflictes i problemes Desenvolup. habilitats socials Competència social i ciutadana Analitzar i interp. fenòmens natur Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l'entorn Coneixement i interacció amb el món Desenvolupar pensament crític Planificar i realitzar tasques, proj. Prendre decisions Adaptar-se al canvi i noves situac d’autononmia i iniciativa personal Ident i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres d’aprendre a aprendre Resoldre problemes estratègica. Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic matemàtica Cercar i seleccionar informació Interpretar críticament la inform. Utilitzar eines TIC Tractament informació comp. digital Desenvolupar la creativitat Expressar-se llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Conservar el patrimoni artística i cultural ACTIVITATS D’EXPLORACIÓ Comprendre Comunicar Dialogar Utilitzar tipologies textuals Comunicativa Ling. i audiov Criteris d'avaluació Activitats d’ensenya- ment/ aprenentatge I d’avaluació Continguts (conceptes, proce- diments i actituds Objectius didàc. (saber, saber fer, saber ser i estar) Competències a desenvolupar Competèn. bàsiques

El desplegament de les Cb en el currículum: Dolors Bosch i Neus González AVALUACIÓ El desplegament de les Cb en el currículum: UN PROJECTE EN CONSTRUCCIÓ

2) La presa de decisions en les programacions Didàctiques i pedagògiques Selecció i seqüenciació de les CB Definició dels objectius didàctics Selecció i seqüènciació dels continguts Metodologies i estratègies d’E/A Activitats Criteris d’avaluació Criteris d’atenció a la diversitat Organitzatives Horaris Agrupaments Espais Materials PROGRAMACIONS

PRESA DE DECISIONS EN LES PROGRAMACIONS METODOLOGIA I ACTIVITATS ÀREES / MATÈRIES COMPETÈNCIES BÀSIQUES Què han d’aprendre els alumnes? OBJECTIUS D’APRENENTATGE A través de què ho aprendran? CONTINGUTS Com ho aprendran? METODOLOGIA I ACTIVITATS Com comprovarem que s’ha aconseguit? CRITERIS D’AVALUACIÓ No hi ha referents epistemològics No hi ha experiència ni tradició en la seqüenciació de continguts, metodologies, ni criteris d’avaluació No estan desplegades en el decret de currículum Hi ha referents epistemològics de la ciència i dels àmbits del coneixement Llarga experiència i tradició en la seqüenciació de continguts àrees/matèries Estan desplegades en el decret de currículum

COMPETÈNCIES BÀSIQUES Àrea Medi Socials/naturals PRESA DE DECISIONS EN LES PROGRAMACIONS UNITAT DIDÀCTICA: L’AIGUA COMPETÈNCIES BÀSIQUES Àrea Medi Socials/naturals Interpretar informació (comp tract d’informació) Treballar en equip (Comp social i ciutadana, Aprendre a aprendre) Exposar oralment les pròpies idees (Competència comunicativa lingüística ) - Explicar les causes de la contaminació de l’aigua (Àrea del medi) - Representar dades sobre tipus de contaminació de l´aigua en un gràfic OBJECTIUS D’APRENENTATGE Què han d’aprendre els alumnes? Cerca i processament d’ informació Lectura comprensiva Treball en grup Expressió oral Els recursos naturals renovables i no renovables El cicle de l´aigua Usos de l´aigua CONTINGUTS A través de què ho aprendran? METODOLOGIA I ACTIVITATS Com ho aprendran? Els alumnes per grups han d’obtenir diferents causes que expliquen la contaminació de l’aigua, a partir d’un gràfic i un text, es posaran d’acord en quines són les més rellevants i el secretari del grup exposarà el resultat en veu alta a la resta de la classe CRITERIS D’AVALUACIÓ Com comprovarem que s’ha aconseguit? Se seleccionen les raons més rellevants de la contaminació de l’aigua? Els membres del grup comparteixen les seves raons i es posen d’acord en la tria? - Exposen les seves raons de forma clara i ordenada?

CICLES/DEPARTAMENTS/ Activitats d’ensenyament i d’aprenentatge Claustre Projecte Educatiu: mapa competencial Priorització Cb Coherència global de les decisions COMISSIO PEDAGÒGICA Un itinerari per a la presa de decisions Proposta de seqüenciació Cb a treballar per cicles o cursos CICLES/DEPARTAMENTS/ EQUIPS DOCENTS Programacions àrees/matèries AULA Activitats d’ensenyament i d’aprenentatge