Portada de Santa Maria de Ripoll

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Imatges, Internet Sense finalitat comercial Compaginació M. Altimires Sant Martí del Canigó Pau Casals.
Advertisements

TIMPÀ DE SANT PERE DE MOISSAC
Catedral gòtica de Barcelona. La Planta
CATEDRAL DE LLEÓ LA CATEDRAL ESPANYOLA MÉS FRANCESA.
PORTALADA DEL MONESTIR DE STA MARIA DE RIPOLL
© 2006 Guillermo Méndez Zapata
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Mari Pau Benito BESTIARI MEDIEVAL Mari Pau Benito
El Sistema Solar El Sistema Solar és un conjunt de 8 planetes coneguts de dimensions molt variades i característiques molt diferents, i altres astres.
MONESTIR DE SANT PAU DEL CAMP
LA BÍBLIA DE RIPOLL Estudi del manuscrit Vaticà, Lat.5729
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
El joc de l'art medieval.
ART ROMÀNIC.
BAUHAUS, una escola d’art
EL SISTEMA SOLAR ELS PLANETES.
El monestir de Ripoll Treball previ
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
SANTA MARIA DEL MAR Santa Maria del Mar és una basílica que va ser construïda pels arquitectes Berenguer de Montagut i Ramon Despuig. La basílica és.
Portalada de Sant Pere de Moissac
La Càmera C A R L I È.
El Planeta Terra.
Presentació de la base de dades
L’ART ROMÀNIC I EL GÒTIC.
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
ERMITA DE SAN ISIDORO La “ermita de San Isidoro” és una ermita en runes d’estil romànic que va ser construïda a Ávila però més tard va ser traslladada.
ESGLÉSIA DE SANT JULIÀ Es troba a Vallfogona del Ripollès, un poble molt petit que està entre Ripoll i Olot, està al carrer Puig de Sant Miquel. Es va.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
EL CASTELL DE CARDONA El castell de Cardona és un castell que es troba en un turó de Cardona, que és un poble de Barcelona. Es va construir l’any 886 i.
Llibre de les bèsties de Ramon Llull
Projecte de P-3 4a Part Curs
TEMA 3 GRÈCIA.
Sant Vicenç de Cardona Autor: Desconegut Cronologia:
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
ESCULTURA ROMANA.
Literatura catalana medieval. Prosa
50 ANYS DE FUNDACIÓ 13 DE MAIG
EGIPTE I EL NIL Maria Turu Arnau Carbonell Juan Cambra Curs
ESCULTURA ES FAN SOBRETOT ESTEL·LES, RELLEUS I ESTATUÈTES
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
Monestir de Poblet.
BERNAT METGE.
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL

QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Castell d’Altafulla El castell d’Altafulla està situat a la zona alta de Tarragona. Es va construir al segle XI, i és d’estil romànic. El castell és de.
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
El tapís de la creació Victor Navarro 2n ESO
Castell de Sant Esteve Era un castell construït sobre una vil·la romana. Es troba a Palamós, al començament del camí de ronda de la platja de la Fosca.
Inma Torres Bisquert 4t ESO B.
PARC DEL LABERINT D’HORTA
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
ANTONI GAUDÍ Antoni Gaudí va néixer a Reus (Baix Camp) l’ any 1852 i va morir a Barcelona l’any Era arquitecte. Ell anà a Barcelona al per.
L’Aparell Circulatori
ELS ORÍGENS DE CATALUNYA
Castell de Gelida És un castell del municipi de Gelida. El tipus de construcció, era una fortificació que es troba a l’Alt Penedès. Exactament, el carrer.
La llum i el so.
Música: Pasqua, del Petit llibre d’orgue de Bach
Proposta 8.
EL RIPOLLÈS.
Catedral de Barcelona Aquesta construcció és religiosa .
TREBALL REALITZAT PER: ÀLEX CABERO I LAIA ORTEGA
Transcripción de la presentación:

Portada de Santa Maria de Ripoll Autor: mestre i taller anònim del Rosselló. Cronologia: 1150-1170 Estil: romànic Tipologia: relleu Tema: bíblic Material: pedra sorrenca Localització: Monestir de Santa Maria de Ripoll, Ripollès.

Context En un principi, la portalada de Ripoll va ser atribuïda a l’abat Oliba, perquè es creia que ell era l’ideòleg i el promotor de tota l’abadia. Aquesta dada feia retardar la data d’execució d’aquesta obra a la primera meitat del segle XI. No obstant això, estudis més recents atribueixen l’autoria a un mestre anònim del Rosselló i al seu taller, que en una data posterior al 1151 es van instal·lar a Ripoll. A més de realitzar aquesta portalada, també van esculpir el sarcòfag del comte Ramon Berenguer III de Barcelona, mort el 1131, i de les escultures del cimbori.

Descripció formal La portalada de Ripoll es presenta a manera d’arc triomfant, simplificant els elements constructius. Consta d’un sòcol estret sobre el qual se sobreposen tres grans registres: Un d’inferior, situat a cada costat dels muntants de l’arc central, i emmarcat per columnes sota la cornisa que discorre en prolongació de les impostes de l’arc. Un de central, també delimitat per dues columnes situades als extrems i una cornisa dentada que els separa d’una zona superior que corona el conjunt a manera d’entaulament. Aquesta darrera franja es presenta com un sol fris que abraça tota la longitud dels cossos inferiors i les arcuacions.

La decoració La decoració s’estén per tota la superfície i omple fins el racó més petit de l'arquitectura, fet que és un bon exemple del característic horror vacui de l’estil romànic. Igualment també hi trobem l’ús de la perspectiva jeràrquica en la representació de Crist al fris superior, així com la supeditació de la forma i la mida de les figures al marc arquitectònic.

La temàtica El complex programa iconogràfic de la portalada està inspirat en els textos de la gran Bíblia de Ripoll. La façana és dedicada a la Glòria de Crist, i es distribueix en diversos frisos superposats: A la part inferior es troba el sòcol, on apareixen nombrosos animals fantàstics i la representació dels set pecats capitals. Sobre seu hi ha esculpits diferents animals del bestiari medieval relacionats amb l’Infern. En el fris superior, d’una mida més ampla, s’emmarquen en arcs de mig punt el rei David, acompanyat per músics, i la imatge de Crist acompanyada de diversos personatges històrics, entre els quals destaca l’abat Oliba. Seguint en sentit ascendent es presenten en dos frisos diverses escenes del Llibre dels Reis i de L’Èxode. Sobre aquest darrer es troben esculpits els símbols dels evangelistes sant Marc (lleó) i sant Lluc (bou) al centre, rodejats a banda i banda per les figure3s de 22 benaurats, apòstols i profetes. Finalment, a la franja més alta, l’escena més important: Déu en Majestat envoltat per quatre àngels i símbols de sant Mateu (home alat) i sant Joan (àguila), i acompanyat pels 24 ancians de l’Apocalipsi.

A les arquivoltes aguantades per columnes –dues de les quals són, en realitat, representacions de sant Pere i de sant Pau –la decoració és molt rica i variada: ornamentació vegetal i geomètrica, signes del zodíac, els mesos de l’any i històries de la vida de sant Pau, sant Pere, Caín i Abel, Daniel i Jonàs. Extret de: TRIADÓ, J.R. Història de l’ Art Ed. Vicenç Vives, 2009