EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3 anys 1 de 10 infants de 1-2 anys 1 de 7 infants de 0-1 any Tres tutores, una educadora complementària i direcció
Inici del projecte Pla per la Coeducació al Districte de Gràcia A partir de la I Trobada de Dones del Districte organitzada pel Consell de Dones S’inclou en l’elaboració del PAM-PAD 2012-2015 “Fem camí coeducatiu”, projecte 2012-2013, actualment seguim amb el projecte.
El projecte En una primera fase, es parteix de la reflexió entorn què significa educar des d’una perspectiva coeducativa i quines són les qualitats i valors que volem transmetre als infants. Aquí vàrem constatar que tenim cura del llenguatge escrit, que podem millorar el nostre llenguatge oral en dirigir-nos als infants i que cal analitzar des d’aquesta perspectiva el nostre treball diari.
El projecte A l’escola bressol ens centrem en l’autonomia dels infants i el joc lliure a través dels racons de joc i materials per l’experimentació i descoberta. Tot i que hi ha força igualtat en l’ús d’objectes es va observar que hi ha una certa tendència, a partir dels dos anys, a diferenciar-se en el tipus de joc. Algunes famílies comenten les activitats, sobre tot si veuen nens que porten faldilles, penjolls o polseres.
El projecte Es varen dissenyar activitats, una de joc motriu (circuit) i una altra de tranquil·la (joc heurístic, transvasament, racó de la cuina, racó del tren), diferenciant els grups de nens i nenes per observar els seus comportaments. Hàbits i rutines. Racó de la cuineta, disfresses, ...
El projecte Es va constatar: Més demanda de l’adult per part dels nens en les activitats tranquil·les i de les nenes en les motrius. Més risc i moviment en activitats mogudes dels nens més grans (2-3) Més organització i seguiment de les activitats tranquil·les de les nenes (racó de la cuina) i més competició en cas dels nens (per aconseguir objectes). Que les educadores tenen unes expectatives prèvies de com es desenvoluparà l’activitat
El projecte En la segona fase del projecte ens plantegem estratègies d’intervenció plantejant activitats mogudes i tranquil·les en el grup de nens i en el grup de nenes, amb una periodicitat mensual (aproximadament).
El projecte L’activitat tranquil·la ha estat el massatge amb crema, ja que permet el contacte físic i cura de l’altre, el respecte pels demés,... L’activitat moguda torna a ser el joc motriu ja que permet posar en joc la valentia, la decisió, el poder alçar la veu,....
El projecte Hem observat: Els nens accepten millor el contacte físic d’aquest tipus i també baixa la intensitat del contacte amb força física entre ells, cada cop tenen més desig i gaudeixen més dels espai de relaxació i massatges. Les nenes es mostren més agoserades, més decidides, sembla que no s’inhibeixen tant en aquest sentit i s’atreveixen més en experimentar amb el moviment i el seu cos, i demanen menys suport de l’adult augmentant la seva autoestima.
A destacar Amb aquestes actuacions, es tracta d’oferir als infants altres experiències, des de l’escola bressol, i donar la possibilitat de desenvolupar altres capacitats, habilitats, desigs... sense limitacions, superant estereotips de gènere.
A destacar Per part de les educadores, hem après a observar les subtilitats dels comportaments dels infants, a prendre consciència i a partir d’aquí plantejar-nos preguntes vinculades a la nostra intervenció. Les famílies es mostren molt interessades en el seguiment d’aquest projecte.