Autors: Mónica Breitman i Germán Sáez

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Advertisements

TFG – Àrea Enginyeria del programari
POLIMÈDIA I ALTRES RECURSOS PER A L’ELABORACIÓ DE MATERIALS EN LÍNIA
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Títol: Curs de Càlcul completament integrat a Atenea
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
PREZI Primers passos Davinia Alfonsin 4rt C Info. Tecnològica
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
QUINS MATERIALS SÓN MILLORS CONDUCTORS ELÈCTRICS?
Presentació de la base de dades
ENFISPO.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
Programa BIBE: perspectives de futur
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Itineraris curriculars simultanis Bellaterra, 20 de novembre 2015
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Les Restriccions d’accés
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Títol: Una proposta d'utilització de la plataforma educativa Moodle en circuits i dispositiu electrònics Autor(s): Raúl Fernández-García, Ignacio Gil Centre,
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
Autor(s): Núria Castillo Mas, Miquel Puertas Molina, Marta Roca Lefler
CIÈNCIES NATURALS CURS
MANTENIMENTS DE MATRÍCULA de Plans d’estudis de Doctorat
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
Matemàtiques 3er E.S.O..
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Títol: Un exemple de lliçó a Atenea: Teoria de la simetria
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Tesis Doctorals en Xarxa
Gèneres Musicals.
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
MP06 ANÀLISI ESTÈTICA CFGM ESTÈTICA I BELLESA
SCIENCE OF SYNTHESIS.
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Projecte final de carrera Què és?
Informàtica Batxillerat HCS
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Thinkató Instruccions
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
REAXYS.
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Les nostres fonts documentals per treballar a la classe són molt diverses: 1. Treball de camp (sortides, visites, entrevistes, enquestes…). 2. Monografies,
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
Projecte: Videojocs.cat
Màster d’Aplicacions Multimèdia
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
El SEGUIMENT DE COMPLECIÓ
Estils i Plantilles Ms Word.
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Títol: Realització de vídeos de matemàtiques pel seu ús al Campus Atenea Autors: Mónica Breitman i Germán Sáez Centre, departament: E.T.S d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona, Departament de Matemàtica Aplicada IV Email: monica@ma4.upc.edu, german@ma4.upc.edu Resum (màxim 100 paraules): Pretenem donar un pas més enllà de les clàssiques col·leccions d’exercicis resolts per oferir exercicis que es plantegen als nostres estudiants en el Campus Atenea i que una vegada pensats i resolts per aquests se’ls proporciona la resolució en format vídeo. La resolució de l’exercici en format vídeo fa que sigui propera als estudiants que estan immersos de petits en els formats que proporcionen les TIC. Aquest material es pot utilitzar com a eina més a un curs que s’està fent, com a eina d’autoaprenentatge, com a eina de refresc en assignatures que utilitzen aquests conceptes, etc . Aquest treball és continuació d’un projecte que portem un parell d’anys treballant. Paraules clau: vídeos, equacions diferencials, enquesta

Continguts pòster Introducció Tipus de vídeos de matemàtiques Realització vídeos Els vídeos creats Avaluació Conclusions

Introducció: objectius Seguint la filosofia de l’EEES pretenem crear uns materials en format vídeo enfocats a facilitar el treball de l’estudiant i a millorar el seu procés d’aprenentatge. La nostra feina ha estat generar exercicis per plantejar als nostres estudiants en el Campus Atenea Una vegada els estudiants els han pensat i resolt se’ls proporciona la resolució en format vídeo (junt amb la resolució en PDF). 3

Introducció: què aporten? No deixa de ser un pas més enllà de la filosofia dels llibres d’exercicis resolts. La resolució de l’exercici en un format vídeo fa que sigui molt més propera a aquests estudiants que estan immersos de ben petits en els formats que proporcionen la TV i les TIC en general. Es pot arribar a veure com un autòmata que t’explica l’exercici tantes vegades com calgui (sense aportar matisos nous, és clar) 4

Introducció: utilització d’aquest material És molt diversa i depèn de la imaginació de qui l’utilitzi. ...1)com a eina en un curs que s’està fent ...2)com a eina d’autoaprenentatge ...3)com a eina de refresc en assignatures que utilitzen aquests conceptes ...4)com a material per fabricar d’altres recursos Aquest usos poden tenir molt bon paper a l’atenció de la progressió dels estudiants. 5

Tipus de vídeos de matemàtiques: estat de l’art Gravació d’una classe clàssica amb el professor en primer terme 6

Tipus de vídeos de matemàtiques: estat de l’art Gravació d’una explicació escrita amb una tauleta digitalitzadora o amb un bloc amb bolígraf gravador 7

Tipus de vídeos de matemàtiques: estat de l’art Gravació d’un PPT seqüenciat 8

Tipus de vídeos de matemàtiques: estat de l’art Gravació d’una animació generada amb software en la qual un avatar explica 9

Tipus de vídeos de matemàtiques: la decisió... Vídeos sobre exercicis senzills però claus: materials que completin l’assignatura, han de ser generats amb uns mitjans no professionals i barats. Hem optat per realitzar vídeos animats amb una resolució feta en LATEX (format estàndard utilitzat a les assignatures de matemàtiques). 10

Realització vídeos (I) Vídeos animats amb la resolució feta d’un exercici. Selecció d’exercicis i redacció de la resolució completa en LATEX (amb l’ajut d’un programa que amb el qual no s’ha de fer el procés de compilació i generació de DVI típic del software associat a LATEX). Guió: es detalla la seqüenciació d’imatges amb l’explicació que es pensa fer (cal que la veu no correspongui exactament a la lectura del text de l’exercici). 11

Realització vídeos (II) Gravació de la imatge amb un capturador de pantalla (Camtasia) deixant els espais convenients per la veu en off. Gravació de la veu en off amb el mateix programa en concordança amb la imatge. El vídeo es complementa amb una caràtula final d’autoria i de llicència Creative Commons. 12

Els vídeos creats: vídeos d’Àlgebra Lineal (I) Estudi diagonalització matriu 13

Els vídeos creats: vídeos d’Àlgebra Lineal (II) Producte escalar (base ortogonal i projecció) 14

Els vídeos creats: vídeos d’Àlgebra Lineal (III) Producte escalar (paràmetres) 15

Els vídeos creats: vídeos d’Àlgebra Lineal (IV) Canvi de base d’una aplicació lineal 16

Els vídeos creats: vídeos d’Àlgebra Lineal (V) I MÉS: producte escalar: base ortogonal, projecció i component ortogonal a producte escalar: ortogonal a un subespai a diagonalització per blocs d’un endomorfisme classificació endomorfisme entre espais vectorials de matrius 17

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (I) Equació dif. ordinària lineal de 1r. ordre 18

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (II) Equació dif. per separació variables amb v.i. 19

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (III) Sistema lineal d’edos amb matriu diagonalitz. en R 20

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (IV) Sistema lineal d’edos amb matriu diagonalitz. a C 21

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (V) Sistema lineal d’edos matriu no diagonalitzable 22

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (VI) Exercici transformada de Laplace 23

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (VII) Exercici sistema lineal edos per transf. de Laplace 24

Els vídeos creats: aplic. edos a resolucions de circuits (I) Resolució circuit RL per transf. Laplace 25

Els vídeos creats: aplic. edos a resolucions de circuits (II) Resolució circuit RC per transf. Laplace (sistema per malles) 26

Els vídeos creats: vídeos d’Eq. Diferencials (VII) Exercici sistema lineal edos per transf. de Laplace 27

Avaluació Els resultats són avaluats amb una enquesta de satisfacció a Atenea entre els estudiants. S’ha treballat sobre 2 grups, un de petit amb vídeos variats de l’assignatura de Edos i un altre gran (300 estudiants) amb vídeos només sobre un tema. L’enquesta discrimina entre quins van usar aquest recurs i quins no i continua preguntant el grau de satisfacció tant per continguts com per format. 28

Realització de l’enquesta mitjançant qüestionari doble Avaluació Realització de l’enquesta mitjançant qüestionari doble Aquest quadrimestre hem realitzat l’enquesta al metacurs on els vídeos de Laplace y les seves aplicacions han estat disponibles per a tots els estudiantes de càlcul (300) 29

Utilització dels vídeos (N=59)

Dels que han utilitzat els vídeos… (N=30)

Dels que han utilitzat els vídeos… (N=30)

Dels que han utilitzat els vídeos… (N=30)

Indica dos aspectes positius d'aquests vídeos (pregunta de resposta oberta) Explicacions clares. - El simple fet de que sigui un video permet que cadascú segueixi el seu propi ritme (7) Formato; están narrados; te lo enseñan paso a paso; son fáciles de ver e interpretar (4) Pesan muy poco y el formato con cualquier reproductor se puede ver Ayuda mucho a la hora de hacer ejercicios poder tener un ejemplo delante, y más si está explicado paso a paso como es el caso Útil para el seguimiento de la asignatura Útil para repasar temas anteriores

Indica dos aspectes negatius de estos vídeos (pregunta de resposta oberta). Se deberían mostrar los cálculos; algunos pasos intermedios harían falta; en algunos pasos iría bien que se dijera el porqué; se salta algún que otro paso (4) Ninguno aspecto negativo; de los que he visto me gusta todo :] ; en cuanto a los vídeos no veo aspectos negativos, al contrario deberían haber más (3) Son ejercicios algo fáciles; ejemplos muy sencillos (2) Pocos vídeos Ahora mismo no se me ocurre ninguno pero, obviamente, un video no resulta ser interactivo... explica los básicos , pero luego lo que sale en el examen nada que ver

Dels que han utilitzat els vídeos… (N=30) De quins temes creus que falten exercicis? (pregunta de resposta oberta) Convergencia de series. Del tema de Laplace (3) Debería haber también videos de ejercicios más difíciles (algunos son muy básicos); faltan ejercicios de ejemplos más complicados y completos, sólo hay videos de ejercicios simples.(2) Trigonometria Potser d'exercicis complexos, que sempre son aquells als que no es para atenció per part del professor però, d'altra banda, apareixen en els examens (no sempre es així, però moltíssimes vegades sí) Polinomi de Taylor, Successions, Sèries, Límits, Repressentació de funcions

Dels que no els han utilitzat els vídeos… (N=29)

Conclusions (I) Hem utilitzat el Campus Atenea per proposar als estudiants l’ús de vídeos amb exercicis resolts tipus de les assignatures d’ Equacions Diferencials, Àlgebra Lineal de pla 92 i també de les assignatures de graus Àlgebra lineal i equacions diferencials i Càlcul de l’ETSETB Hem volgut copsar el grau de satisfacció en l’ús d’aquests vídeos mitjançant una enquesta realitzada en el Campus Atenea, fent servir l’eina qüestionari del campus 38

Conclusions (II) La satisfacció dels estudiants que han utilitzat els vídeos és molt alta, apuntant: claredat del format en vídeo, caldrien més vídeos (i amb més explicacions!!!), són útils Els punts febles que els estudiants assenyalen són demandes de més vídeos i també de més diversitat (més detalls o exercicis més avançats) Els estudiants que no els han utilitzat apunten com a raó més general que no han tingut curiositat per mirar-los. 39

Conclusions (III) Hem obtingut el recolzament dels professors del nostre departament que els han d’utilitzar. Resta pendent una enquesta per enregistrar aquests resultats. Seguim treballant per millorar aquesta eina i incorporar més assignatures. 40