Unitat de Suport a l’Educació Especial (U.S.E.E.)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pare delegat d’aula. AMPA Enric Valor Castalla
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Elaboració de Plans Individualitzats
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Ponència Una educació per a un nou país.
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
APRENENTATGE MULTINIVELL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Mesures organitzatives
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Treball col·laboratiu
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Seminari d’Educació Especial
GAMIN BCN COMISSIÓ INCLUSIVA COMISSIÓ INCLUSIVA
Presentació de 1r d’ESO Curs
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
“SALUT MENTAL I EDUCACIÓ”
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Unitat de Suport a l’Educació Especial (U.S.E.E.) Seminari d’EE

Què és una USEE? Les unitats de suport a l’educació especial (USEE) són unitats de recursos (humans i materials) per afavorir la participació de l’alumnat amb necessitats educatives especials en entorns escolars ordinaris. No son unitats d’alumnes, sinó de recursos. Les USEE són un mitjà per la Inclusió Escolar. (LOE) PREMISES BÀSIQUES: S’ha de tenir en compte que: -Correspon a l’equip directiu del centre dur a terme la dinamització d’aquest procés. Complicitat de l’equip docent. -Els alumnes amb necessitats educatives especials han de formar part d’un grup ordinari.

Una mica d’Història Primer any de creació: Set 2004 Curs 2004-05.......... 18 a tota Catalunya. Curs 2005-06..........57 “ “ Curs 2006-07..........113 “ “ Curs 2007-08..........197 “ “ Al curs 08-09 hi havia 234 a tota Catalunya.

Perfil dels alumnes d’USEE En aquest moment es considera: Dictamen de NEE d’ordinària: Alumnes que necessiten dels suports ordinaris del centre o de recursos específics per seguir l’escolaritat. Dictamen de NEE d’USEE: Alumnes amb nee que necessiten de més acompanyament i suport per participar i aprendre a l’entorn ordinari. Són alumnes susceptibles d’anar a un CEE. Dictamen de NEE de CEE: Alumnes amb molt poques possibilitats de participar en l’entorn ordinari. Nombre d’alumnes: 5-10 alumnes Professionals assignats: Infantil i Primària: 1 Mestre + 1 Educador Secundària: 2 professors + 1 Educador

Funcions del MEE i/o Psicopedagog. 1. Elaborar, amb la col·laboració de l’EAP i del professorat del centre, el pla d’atenció educativa a l’alumnat de la unitat: prioritats educatives, formes de participació en les activitats de l’aula ordinària, activitats d’atenció individual o en grup reduït, criteris de seguiment i d’avaluació... 2. Elaborar materials específics o adaptats que facilitin l’aprenentatge i la participació de l’alumnat en les activitats del grup ordinari. 3. Acompanyar els alumnes de la unitat en la seva participació en les activitats de l’aula ordinària. 4. Desenvolupar les activitats específiques, individuals i en grup reduït, que els alumnes de la unitat requereixin. 5. Formular les propostes de modificació curricular, de caràcter individual i, si escau, de grup, de l’alumnat de la unitat. 6. Fer el seguiment i la tutoria individual de l’alumnat que atén.

Com s’ha de fer? En la presa de decisions referides a l’alumnat amb necessitats educatives especials han de participar els tutors i el professorat especialista mitjançant els equips docents i la comissió d’atenció a la diversitat. L’alumnat atès pels professionals de la USEE té com a marc curricular de referència amb caràcter general el mateix que s’estipula per al conjunt de l’alumnat, reflectit en el projecte educatiu (PCC). Les adaptacions que es facin per a cada alumne es determinaran en el seu pla individual (PI). Es farà un Pla d’Atenció Educativa de cada alumne amb discapacitat que ho requereixi en el qual es determina: Quines han de ser les prioritats educatives. Facilitat al màxim la seva participació a l’aula ordinària. Si cal que faci activitats de manera específica en espais diferenciats (individuals o en grups reduïts), quines i el seu disseny. Si necessita suports específics (fisioteràpia, ...)

Educadors d’Educació Especial. (EEE) Funcions. Correspon als educadors i educadores d’educació especial: · Donar suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials perquè pugui participar en les activitats que organitzi el centre docent, així com aplicar programes de treball preparats pel tutor/a o especialistes i participar en l’elaboració i aplicació de tasques específiques relacionades amb: autonomia personal, adquisició d’hàbits, d’higiene, habilitats socials, mobilitat i desplaçaments, estimulació sensorial, habilitats de vida, transició a la vida adulta i preparació per al món laboral, escolaritat compartida en centres ordinaris/centres d’educació especial. · Participar en el projecte educatiu del centre.

Educadors d’Educació Especial. (EEE) Funcions. Conèixer els objectius i continguts dels programes per tal de poder adequar de la millor manera possible la seva tasca de col·laboració amb els mestres-tutors i els especialistes. Proporcionar als mestres-tutors i especialistes elements d’informació sobre l’actuació de l’alumnat, a fi d’adaptar i millorar el seu procés d’aprenentatge. La direcció del centre vetllarà perquè el suport d’aquest personal afavoreixi el desenvolupament de l’autonomia personal i millora de la qualitat de vida d’aquest alumnat.   A les USEE sempre són EEE.

Educadors d’Educació Especial. (EEE) Jornada i horari. La jornada laboral ordinària és de 37 hores i 30 minuts setmanals (1.633 hores en còmput anual), distribuïdes de la manera següent: · 25 hores d’atenció directa als alumnes en horari lectiu, · 8 hores per a reunions, coordinació i altres activitats incloses en el projecte educatiu de cada centre, · 4 hores i 30 minuts de preparació, formació i reciclatge i altres activitats relacionades amb les seves funcions que no han de ser realitzades necessàriament al centre.

Implicacions d’aquest model educatiu. Tots els infants aprenen dels seus iguals, i els infants amb discapacitat no són una excepció, encara que tinguin un grau d’afectació important. La inclusió ha de facilitar el seu desenvolupament allà on viu l’infant, permetent que el coneguin en el seu entorn com una persona. El distanciament facilita els prejudicis i estereotips que l’exclouen del seu entorn. Les discapacitats no anul·len les persones. Els nens i joves amb discapacitat tenen els mateixos drets que la resta: ser feliços, ser tractats amb respecte, estimar i ser estimats, en definitiva tenen un dret bàsic: SER COM SÓN!

Requisits bàsics per una escola Inclusiva. Una educació inclusiva, per a tothom, comporta un canvi de mentalitat, d’actituds i de mirada. Cal sensibilitzar a tot el professorat. L’educació dels alumnes que tenen NEE, com dels d’ordinària, és responsabilitat de tot l’equip del centre. L’actitud dels professionals davant el repte d’educar alumnes amb necessitats i interessos molt diversos és un factor fonamental que incideix en l’èxit o fracàs de l’educació inclusiva. Implica una coordinació estreta entre els professionals assignats a la USEE i el tutor de l’aula ordinària, així com amb els professors d’àrea, dins i fora de l’aula.

Requisits bàsics per una escola Inclusiva. Cal una formació inicial i permanent per afavorir la implementació d’una educació inclusiva i de qualitat. La configuració d’un centre inclusiu comença per la planificació del mateix, ja que d’un altra manera sovint ens trobarem en barreres organitzatives que afectaran a la participació dels infants amb discapacitat i per tant a la qualitat de la inclusió. Cal generar espais d’aprenentatge diversos i flexibles (grups reduits, treball en equip,...) i diversificar metodologies (aprenentatge entre iguals, projectes....). Cal tenir en compte l’edat cronològica de l’alumne, no infantilitzar.

Punts Febles Suposa un canvi important de metodologia de treball dels docents, i això pot suposar certa resistència o rebuig per part d’un sector del professorat. És un procés que requereix el seu temps i que pot ser dificultós. Treballar conjuntament dos professors dins l’aula és una experiència nova per la majoria del professorat d’ordinària i, en un inici, sol ser dificultós. El cert és, però,que després dels 2 o 3 primers mesos aquestes dificultats desapareixen. Cada centre ha fet un itinerari i ha tingut unes experiències, pel que fa a la comprensió i gestió dels alumnes amb nee. S’han de fer seves les USEE. Es veuen els resultats al llarg del procés i no en fets puntuals. Algunes pràctiques només avaluen els resultats en l’alumne i no a l’actuació del context. Algunes practiques només faciliten que l’alumne estigui físicament a l’aula però la responsabilitat continua caient a sobre dels especialistes.

LA NOSTRA FITA ÉS EDUCAR, SENSE OBLIDAR QUE EL QUE ÉS NORMAL ÉS SER DIFERENT. (Toni)