ISO 14001 Àmbit d’actuació: Context curricular i de gestió sostenible del centre Centre: IES Marianao (Baix Llobregat) administració@marianao.org / www.marianao.org.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Advertisements

Fitxa cas.
QUÈ FEM ELS QUÍMICS A TIRME?
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Què és un pla Individualitzat ?
1er FÒRUM DE LA XESVIC.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
III Jornada de transport sanitari
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
L’Expressió escrita.
COMISSIÓ DE MEDI AMBIENT IES FELANITX
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
GESTIÓ PER PROCESSOS.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Experimentam amb la ciència
Per què fer recerca i innovació tecnològica en l’àmbit del
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Ports Nets: Un model de gestió integrada
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
EL PLA INDIVIDUALITZAT
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
La gestió per processos
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Projecte d’estalvi energètic
COMISSIÓ D’ACCIÓ SOCIAL
Mescla Eutèctica Estudi analític del comportament del punt de fusió d’una mescla homogènia d’aigua i sal.
Seminari d’Educació Especial
Tesis Doctorals en Xarxa
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Problemes medi ambientals de l’àrea de coneixements Construcció
millora de la qualitat de l’ensenyament.
PLA D’EVACUACIÓ Curs 2016/17 Generalitat de Catalunya
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
EXPERIÈNCIES EN UNA ASSIGNATURA OPTATIVA NO CONVENCIONAL: INTRODUCCIÓ ALS NOUS MATERIALS A L’ARQUITECTURA I Congrés UPC Sostenible i 13 de Juliol.
PROGRAMA D’EDUCACIÓ AMBIENTAL.
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

ISO 14001 Àmbit d’actuació: Context curricular i de gestió sostenible del centre Centre: IES Marianao (Baix Llobregat) administració@marianao.org / www.marianao.org

Antecedents i interrelacions Aquesta actuació està relacionada amb l’ambientalització curricular i la gestió sostenible de l’IES Marianao L’IES Marianao certificà el curs 2004-05 per la ISO 9001/2000, i l’objectiu és la certificació la ISO 14001

Objectius Certificació ISO 14001 Gestió sostenible del Centre Ambientalització curricular

Contingut i procediment Elaboració de tres processos i els procediments de cada un d’ells

Procés estratègic de la gestió ambiental Procediment d’ambientalització curricular Procediment de planificació de les auditories

Descripció del procediment d’ambientalització curricular Accions Responsabilitats Reunir als Caps de departament i lliurar el repartiment de matèries per ambientalitzar Coordinador pedagògic, professor encarregat d’ambientalitzar i dinamitzador ambiental Presentació al departament de les matèries a impartir i ambientalitzar Caps de departament, Elaborar l’ambientalització de les programacions dels crèdits, mòduls i unitats didàctiques. Professorat Revisió de les ambientalitzacions de les programacions Caps de departament Revisió de les ambientalitzacions de les programacions, elaboració d’un programa d’abientalització comú al centre i vist i plau

Procediment de planificació de les auditories

Ecoauditories 1- DIAGNOSI de l’estat ambiental del centre i dels seus àmbits d’influència més directa. 2- FORMULACIÓ DE PROPOSTES DE CANVI I MILLORES cercant experiències que ens puguin servir de model i estudis sobre el balanç cost/benefici. 3- ORDENACIÓ I TEMPORITZACIÓ D’AQUESTES PROPOSTES EN UN PLA D’ACCIÓ que inclogui mesures de control, que permetin fer un seguiment de l’evolució de la situació i extreure’n conclusions útils, per introduir-hi millores posteriorment. 4.- COMUNICACIÓ A LA COMUNITAT ESCOLAR DELS RESULTATS I PROPOSTES.

Ecoauditories INVESTIGACIÓ: recerca de dades per part del grup d’alumnes de l’equip de treball sobre característiques de les instal·lacions, dades de consum d’energia...En aquesta activitat els alumnes necessitaran la col·laboració d’alumnes, professors, etc. DOCUMENTACIÓ: consulta de dades de facturació, d’on ve l’energia del centre on va l’energia residual, etc. CÀLCULS: obtenció de resultats de consum d’energia ENQUESTES: per conèixer les percepcions dels membres de la comunitat escolar sobre el tema de l’energia. ENTREVISTES: conversa amb responsables del centre d’aspectes de la investigació. 

Ecoauditories Aigua Energia Residus Mobilitat

Indicadors ambientals

Estratègics Visió curricular compartida entre els diferents departaments i coordinació interdeisciplinar Gestió sostenible del centre

Clau Nivell d’ambientalització curricular als departaments didàctics i innovació curricular Diades interdepartamentals i treball en equip Relacions amb altres centre i intercanvi d’experiències

Suport Estalvi energètic Consum d’aigua Reducció de residus Mobilitat i transport escolar Soroll Consum de materials Zones verdes i edifici escolars Satisfacció de la comunitat educativa amb el projecte Inserció amb la comunitat, informació i comunicació Relació amb les institucions Participació de la comunitat educativa Assistència a fòrums i trobades

Pràctiques per determinar la qualitat de l’aire Mètode analític per la determinació del nivell d’immició del SO2 amb H2O2. Mètode analític per a partícules sedimentables

Gestió de residus al Laboratori Materials: Vidre: contenidor verd Paper : contenidor blau Plàstic i metalls: contenidor groc Recipients perillosos: contenidor vermell

Emmagatzematge de residus químics Productes de rebuig de les pràctiques: Grup I: Dissolvents halogenats: Líquids orgànics inflamables i les mescles de dissolvents, de contingut en halogen sigui superior al 2%. Grup II: Dissolvents no halogenats: Líquids orgànics inflamables i mescles de dissolvents, amb continguts en halogen igual o inferior al 2%. Grup III: Dissolucions aquoses: Dissolucions aquoses orgàniques i inorgàniques. Grup IV: Àcids: Inclou els àcids inorgànics i dissolucions de concentració superior al 10% (v/v). Grup V: Especials: Productes químics sòlids o líquids que per les seues característiques pròpies o elevada perillositat no poden figurar en les grups anteriors.

Els contenidor son de vidre d’un litre o de polietilè d’alta densitat d’un i 5 L i estan tots etiquetats i identificats. Una vegada estan plens l’Ajuntament de Sant Boi fa la recollida de tots els residus. El PNT l’hem fet seguint les indicacions de la publicació del Departament de Medi Ambient i Habitatge “Bones pràctiques ambientals als laboratoris (PBPA)” de la sèrie “manuals d’ecogestió”.

Tetraclorur de carboni Mercuri Òxid de mercuri(II) Sodi metàl·lic També hem reduït els residus minimitzant al màxim la quantitat de reactius, cosa que normalment als protocols de pràctiques no es té en compte. I hem eliminat del laboratori i substituït per altres els següents reactius: Benzè Tetraclorur de carboni Mercuri Òxid de mercuri(II) Sodi metàl·lic