Els drets dels usuaris en l’accés a la informació Núria Gallart Marsillas Universitat Autònoma de Barcelona Grupo BPI de Fesabid.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

Acord Marc amb Localret Barcelona, 5 Junio Generalització ús tecnologies de la informació i la comunicació a les corporacions locals Politiques.
Sens va ocórrer com quedaria si persones molt beneficiades per la Constitució Europea presentessin alguns artícles no tan bonics... I sobretot més preocupants...
Presentació de la Jornada La Cambra de Terrassa organitza aquesta jornada amb la finalitat de facilitar a les empreses del comerç diferents eines de gestió.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Introducció al Sistema Estadístic de les Illes Balears (Sestib)
Polítiques d’accés lliure i gratuït a la informació : del copyright a Creative Commons Ignasi Labastida Josep Vives Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes.
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
IDEES CLAU TIC-TAC-RELLOTGE DE SORRA Tenir sempre present les persones,el temps, les idees i la comunicació. Respectar els processos interns dels infants.
QUÈ PASSA AMB L’AIGUA DE L’ESTANY?. L’ESTANY DE BANYOLES ÉS UN BÉ COMUNAL. COM A TAL L’AJUNTAMENT ÉS EL GESTOR D’AQUEST I ELS BANYOLINS I BANYOLINES SÓN.
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
LA CEDAW i la lluita contra la violència de gènere Encarna Bodelón Grup de Recerca Antigona Facultat de Dret UAB Observatori per a la Igualtat de la UAB.
SESSIÓ INFORMATIVA SOBRE CONTRACTACIÓ DERIVADA CENTRALITZADA DELS ACORDS MARC DE MOBILIARI D’OFICINA I DE PAPER PER A IMPRESSIÓ I ESCRIPTURA (expedient.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
INS ELS TRES TURONS CICLE FORMATIU DE GRAU MITJÀ GESTIÓ ADMINISTRATIVA.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
PRESENTACIÓ CONSORCI BIOPOL’H Comunicació - Consorci Biopol’H.
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
PLA LOCAL D’HABITATGE D’OLOT PLHO Càtedra de Geografia i Pensament Territorial Universitat de Girona.
NOVES TECNOLOGIES - NOVA SEGURETAT VIÀRIA Jornada 16 de febrer de 2016.
Departament de Benestar Social i Família
Repositoris Institucionals. El cas de la Universitat de Barcelona Montserrat Aguasca Solé CRAI-UB, Unitat de Projectes
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Google Llibres i la Biblioteca de Catalunya
DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
1 u n i t a t Relació laboral i contracte de treball.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
El dret a un tracte imparcial i equitatiu dins d’un termini raonable
Recomanacions per a la correcta identificació
Ester Busquets i Alibés
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
ELS DRETS DELS INFANTS.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
RACO Revistes Catalanes amb Accés Obert.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
ELS DRETS DE L’INFANT 1959, Nacions Unides: «Declaració dels Drets del Nen», 10 principis, caràcter no obligatori. 1978, Polònia presenta la versió provisional.
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Estat de benestar i drets socials
Grups interactius a L’Esquitx
Tesis Doctorals en Xarxa
El màrqueting i els seus elements
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Revistes Científiques de la Universitat de Barcelona
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
CRAI: definició i estructura
Manifest de Girona pels drets lingüístics
Serveis de Consultoria
CRAI: Unitat de Docència
El patrimoni empresarial.
Recursos d'informació en globalització i sostenibilitat
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
QUÈ ÉS LA LOMCE? LOMCE, és una llei que ha estat elaborada per persones alienes al món de l’educació, sense el consens o aprovació dels experts en la matèria.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Campanya Renda Àgil 2017 T’ajudem a fer la declaració
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

Els drets dels usuaris en l’accés a la informació Núria Gallart Marsillas Universitat Autònoma de Barcelona Grupo BPI de Fesabid

Barcelona, Reunió IASI2 Els usuaris de la informació

Barcelona, Reunió IASI3 Drets dels usuaris vs drets dels autors Les diferents legislacions reconeixen que cal mantenir l’equilibri entre l’interès privat i l’interès general en matèria de drets d’autor

Barcelona, Reunió IASI4 Conveni de Berna 1886, revisió París 1971 Article 9.2 “Es reserva als països de la Unió la facultat de permetre la reproducció de les obres en determinats casos especials, sempre que aquesta reproducció no atempti contra l’explotació normal de l’obra ni causi un perjudici injustificat als interessos legítims de l’autor.”

Barcelona, Reunió IASI5 Tractat de l’OMPI sobre Dret d’autor OMPI, 1996 Preàmbul “Reconeixent la necessitat de mantenir un equilibri entre els drets dels autors i l’interès públic en general, particularment en l’educació, la recerca i l’accés a la informació, tal com queda reflectit a la Convenció de Berna”

Barcelona, Reunió IASI6 Acord sobre els ADPIC Article 7. Objectius OMC, 1994 “La protecció i l’observança dels drets de propietat intel·lectual hauran de contribuir a la promoció de la innovació tecnològica i a la transferència i difusió de la tecnologia, en benefici recíproc dels productors i dels usuaris de coneixements tecnològics i de forma que afavoreixin el benestar social i econòmic i l’equilibri de drets i d’obligacions.”

Barcelona, Reunió IASI7 Limitacions als drets dels autors Assimilables a autoritzacions obligades: amb remuneració compensatòria o sense remuneració compensatòria Per atendre drets fonamentals Per salvaguardar l’interès públic Per mancances del mercat

Barcelona, Reunió IASI8 Declaració Universal dels Drets Humans Nacions Unides, 1948 Article 19 “Tot individu té dret a la llibertat d’opinió i d’expressió; aquest dret inclou el de no ser molestat a causa de les seves opinions, el d’investigar i rebre informacions i opinions, i el de difondre-les, sense limitacions de fronteres, per qualsevol mitjà d’expressió.”

Barcelona, Reunió IASI9 Atendre drets fonamentals Llibertat d’expressió i dret a la intimitat Informacions d’actualitat Crítica Procediments judicials i administratius Ús personal Vigents en l’entorn digital

Barcelona, Reunió IASI10 Declaració Universal dels Drets Humans Article 26 “Tota persona té dret a l’educació. L’educació ha de ser gratuïta, almenys pel que fa a la instrucció elemental i fonamental. La instrucció elemental serà obligatòria. La instrucció tècnica i professional haurà d’ésser generalitzada; l’accés als estudis superiors serà igual per a tots, en funció dels mèrits respectius.”

Barcelona, Reunió IASI11 Declaració Universal dels Drets Humans Article 27.1 “Tota persona té dret a prendre part lliurement en la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar en el progrés científic i en els beneficis que d’ell en resultin.”

Barcelona, Reunió IASI12 Salvaguardar l’interès públic Interès públic Desenvolupament cultural Educació Persones amb discapacitats Comunitats especials Vigents en l’entorn digital, elements clau de la societat de la informació

Barcelona, Reunió IASI13 Declaració Universal dels Drets Humans Article 27.2 “Tota persona té dret a la protecció dels interessos morals i materials que li corresponguin en raó de les produccions científiques, literàries o artístiques de les quals sigui autora.”

Barcelona, Reunió IASI14 Mancances del mercat Novetats tecnològiques que propicien reproduccions en massa sense possibilitats de control fotocopiadores L’entorn digital aporta mesures tecnològiques eficaces de protecció i control

Barcelona, Reunió IASI15 Els usuaris de la informació a la biblioteca

Barcelona, Reunió IASI16 Manifest de la Biblioteca Pública Unesco, 1994 “La biblioteca pública, l’accés local cap al coneixement, proporciona les condicions bàsiques per aprendre al llarg dels anys, per decidir lliurement i per al desenvolupament cultural de l’individu i dels col·lectius.”

Barcelona, Reunió IASI17 Manifest de la Biblioteca Pública Unesco, 1994 “La biblioteca pública ha de ser, en principi, gratuïta. La biblioteca pública és responsabilitat de les administracions local i nacional. Ha de tenir el suport d’una legislació específica i ha de ser finançada pels governs nacionals i locals.”

Barcelona, Reunió IASI18 Manifest de la biblioteca escolar IFLA/Unesco, 1998 “La biblioteca escolar proporciona informació i idees que són fonamentals per tal de reeixir en la societat contemporània, basada en la informació i el coneixement. La biblioteca escolar dota els estudiants amb les eines que els permetran d’aprendre al llarg de tota la seva vida i desenvolupar la seva imaginació, fent possible així que esdevinguin ciutadans responsables.”

Barcelona, Reunió IASI19 Drets dels usuaris Col·leccions adequades a les seves necessitats independentment del format Implantació de les noves tecnologies que serveixi per millorar el servei ofert Manteniment de la responsabilitat en la conservació del patrimoni cultural

Barcelona, Reunió IASI20 Drets dels usuaris Informació autentificada Respecte a la privacitat en l’ús de la informació No discriminació Atenció a persones amb discapacitats i a comunitats especials

Barcelona, Reunió IASI21 La Directiva europea 2001/29/CE Dóna seguretat jurídica als autors i altres titulars en l’entorn digital respecte als drets patrimonials, no als morals Incorpora la protecció de les mesures tecnològiques eficaces de control i d’informació sobre els drets Intenta harmonitzar les legislacions nacionals pel que fa a l’entorn digital

Barcelona, Reunió IASI22 Limitacions a transposar Són optatives excepte la còpia tècnica transitòria Es poden mantenir les limitacions tradicionals en l’entorn analògic Es delimita el nombre i l’abast de les limitacions aplicables a l’entorn digital

Barcelona, Reunió IASI23 Mesures tecnològiques de control Protegides per la legislació Poden impedir l’exercici dels usos previstos a les limitacions Incompatibles amb l’establiment de cànons sobre usos previstos a les limitacions quan aquestes no es poden exercir

Barcelona, Reunió IASI24 Limitacions al dret de reproducció Còpia privada per a ús personal no comercial (sota remuneració compensatòria, tenint en compte l’aplicació de les mesures tecnològiques) Còpies fetes per certs establiments culturals o educatius sense intenció d’obtenir beneficis econòmics

Barcelona, Reunió IASI25 Limitacions als drets de reproducció i de comunicació pública Il·lustració amb finalitats educatives o d’investigació, citant la font Posada a disposició del públic des de punts d’accés dins els locals d’institucions culturals i educatives d’obres que formen part dels seus fons i no estan subjectes a condicions contractuals

Barcelona, Reunió IASI26 Perills dels drets d’autor reforçats Dret d’autor sense l’autor Prevalen els interessos dels editors i de les entitats de gestió dels drets Fre a la circulació de les idees Essència monopolista dels drets que impedeix la regulació del mercat basada en la competència

Barcelona, Reunió IASI27 La rebel·lió dels autors Accés obert OpenContent Open Archives Sistemes de publicació alternatius Reclamacions de drets de digitalització

Barcelona, Reunió IASI28 OpenContent L’autor reté tots els seus drets d’explotació L’autor permet la reproducció lliure L’autor permet la transformació Qualsevol ús de l’obra ha de ser declarat a l’autor i l’obra original ha de ser citada degudament Les transformacions subsidiàries no poden imposar límits a las autoritzacions de l’autor de l’obra original

Barcelona, Reunió IASI29 Perills dels drets d’autor reforçats Preservació impossible Sense propietat i sota mesures tecnològiques protegides Els límits de la intimitat Del caos de les fotocòpies al seguiment de l’ús personal

Barcelona, Reunió IASI30 Tendències Concentració editorial Control de tots els elements de la cadena documental des de la publicació fins a l’usuari final Consorcis de biblioteques Adquisició i gestió conjunta de col·leccions i serveis

Barcelona, Reunió IASI31 Directrius del Consell d’Europa/EBLIDA sobre la legislació i la política bibliotecàries a Europa Frankfurt, 2000 Article I.1 “Les biblioteques són creades en benefici de les seves comunitats d’usuaris de manera que promoguin els seus drets d’accés a la informació i a les idees.”

Barcelona, Reunió IASI32 Directrius del Consell d’Europa/EBLIDA sobre la legislació i la política bibliotecàries a Europa Frankfurt, 2000 Article III.9 “En les legislacions sobre drets d’autor i drets afins les biblioteques han de ser reconegudes com a organitzacions amb una funció pública – pagada amb fons públics – de facilitar la disponibilitat i l’ús de la informació.”

Barcelona, Reunió IASI33 Constitució espanyola Article 44 “1. Els poders públics promouran i tutelaran l’accés a la cultura, a la qual tothom té dret. 2. Els poders públics promouran la ciència i la investigació científica i tècnica en benefici de l’interès general.”

Barcelona, Reunió IASI34 Per fer realitat la democràcia electrònica cal fer efectiva la tutela pública de l’accés a la informació necessària per a participar. (Joan Barata i Pere Fabra Drets fonamentals i noves tecnologies, 2001)