La dislèxia és una dificultat significativa en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa emocional, cultural o intel.lectual.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Lectura y escritura: aspectos psicolingüísticos
Advertisements

JORNADES SOBRE DISLÈXIA A CATALUNYA
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
SAPS TOT ALLÒ QUE ET POT INTERESSAR DE LES DROGUES PER PODER PRENDRE LES DECISIONS QUE MÉS ET CONVINGIN?
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Vinga Pere continua llegint tú, a veure si avuí ho fas bé? Els e-e-egip e-gip- egipcis ter- ter tre treba- treballaven… Ja ja ja, no sap llegir, pareix.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Trastorn Generalitzat del desenvolupament
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Trastorns específics d’aprenentatge
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
ANIMALS en perill d’extinció
DISEÑO DE INTERVENCIÓN TALENTO LÓGICO TALENTO CREATIVO.
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
LLINARS DEL VALLÈS 11 d’abril 2013
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
BAUHAUS, una escola d’art
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Salut mental i prevenció
LA DISLÈXIA Marta Casas Junqueras i Carme Sànchez Collet
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Ens comuniquem per CEIP Salvador Espriu
iPediatric El consultori pediàtric mòbil per a
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
6è de Primària Escola El Cim
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
LLENGUATGE I SIMBOLISME
TIPUS D’ALUMNAT.
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
AVALUACIÓ FONETICA I FONOLOGICA
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Una història de la tecnologia
LA MÚSICA I LA SEVA REPRESENTACIÓ GRÀFICA
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Principis de l’entrenament
La consciència fonològica a P-4
Obesitat en edat pediàtrica
LA DIVERSITAT LINGÜÍSTICA
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
SALUT MENTAL.
Grups interactius a L’Esquitx
Repàs control matemàtiques
SALUT MENTAL.
Educació Infantil i Primària
Tema 5: Nombres naturals i enters
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
CLIC I DIC SEQÜÈNCIES DE LECTURA So [p]: 1.
Quins nervis! Unitat 1.
Què passa amb ’examen final?
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Adopció 3% dels nens d’E.E.U.U són adoptats.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

La dislèxia és una dificultat significativa en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa emocional, cultural o intel.lectual

DSM-IV F81.0 Trastorns de l’aprenentatge CIE-10 F-81 Trastorns específics del desenvolupament escolar (O.M.S.) WONCA- Classificació Internacional de problemes de salut a l’Atenció Primària, Capítol XVIII - Codi 725 FEDERACIÓ MUNDIAL DE NEUROLOGIA (1987) Els critèris de diagnòsis del Trastorns Específics d’Aprenentatge Escolar han estat clarament establerts pels organismes internacionals competents

Segons el DSM-IV i el CIE-10 la característica essencial és un rendiment en la lectura (precisió, velocitat o comprensió de la lectura avaluades mitjançant proves normalitzades administrades individualment) que se situa substancialment per sota del que s’espera en funció de l'edat cronològica i el nivell escolar

Sempre presentaran : –Dificultats en el llenguatge escrit –Dificultats en l’escriptura –Dificultats significatives en l’ortografia –Aprenentatge lent de l’escriptura

Sovint presenten: Dificultats en matemàtiques especialment en el aprenentatge de símbols i sèries de xifres com taules de multiplicar Problemes de memòria a curt termini i d’organització Dificultats per seguir instruccions i seqüències complexes Fluctuacions de capacitat

Aquests alumnes tenen dificultats per respondre a les exigències escolars en totes les àrees d’estudi Poden presentar carències d’aprenentatge I carències en les habilitats socials Baixa autoestima que influeix negativament en l’aprenentatge

MITES SOBRE LA DISLÈXIA  L’escriptura en mirall és un símptoma de la dislèxia.  L’entrenament visual és un tractament per la dislèxia.  La dislèxia és més freqüent en nens que en nenes.  La dislèxia desapareix amb el creixement.  Les persones dislèxiques no poden ser intel.ligente, o són molt intel.ligents.

Els trets més importants són dificultats en: La codificació/descodificació fonològica La memòria a curt termini La velocitat de processament de la informació Recordar i utilitzar la informació seqüencial

L’estudi coordinat per E. Paulesu. –Va estudiar persones dislèctiques de parla anglesa, francesa i italiana, en les tres llengües van presentar una menor activació en les àrees cerebrals de l’hemisferi esquerre que els seus homòlegs del grup control

En la dislèxia s’observa un alt componen genètic. La història familiar és un dels factors de risc més important

Fins un 65% de persones dislèctiques tenen un progenitor o ambdós que també són dislèctics El germà/na d’un dislèctic té el 40% de possibilitats de tenir el mateix trastorn

Charles Darwin va dir “L’home té la tendència instintiva a parlar, però cap nen te una tendència instintiva a fer cervesa, a fer pa o a escriure”

Stanovich (1986) va definir l’efecte “Mateus” en la lectura: Els que són rics són cada vegada ho són més i els que són pobres, cada vegada són més pobres. Gràfic: Dr. Josep Artigues

Lectura Les dificultats en el reconeixement de les paraules és l’indicador més fiable d’un Trastorn específic d’aprenentatge de la lectura

Sasussure L’alfabet grec primitiu mereix la nostra admiració. Cada so hi està representat per un sol signe gràfic i, de manera recíproca, cada signe es correspon a un únic so. És un descobriment genial que l’alfabet llatí va heretar. Aquest principi, necessari i suficient per a una bona escriptura fonològica, els grecs el van desenvolupar quasi íntegrament.”



casa

El principi alfabètic, és la idea bàsica que el llenguatge escrit és un codi que representa tots els sons de la parla

La consciència fonològica, és fonamental per a la comprensió i aplicació del codi alfabètic, és un procés cognitiu complex, definit com “l’habilitat per executar operacions mentals sobre l’imput del mecanisme de percepció de la parla”, que comença a aparèixer sobre els tres anys i no més tard dels set. També es considera com “la presa de consciència de qualsevol unitat fonològica del llenguatge parlat”

Model de doble ruta

RECONEIXEMENT DE LA PARAULA Ha de ser un procés automàtic que no requereix atenció i que una vegada iniciat escapa al nostre control. Gràcies a aquesta automatització, podem pensar en el que llegim, ja que no necessitem pensar per llegir

És un procés extraordinàriament ràpid: si la paraula a la que ens enfrontem és familiar, només necessitem 250 milisegons per reconèixer-la i uns 250 milisegons per pronunciar-la

PROCÉS DE LECTURA Via logogràfica: etapa de prelectura Via fonològica: es basa en la correspondència grafema/fonema. Els lectors competents l’utilitzen per llegir pseudoparaules, paraules noves o estrangeres Via lèxica: representació ortogràfica de les paraules que permet arribar directament al significat. Madura a l’entorn dels deu anys en alumnes amb un bon aprenentatge lector

La dislèxia és una interrupció en el desenvolupament evolutiu normal de les tres etapes - logogràfica, alfabètica i ortogràfica. És el fracàs persistent per avançar a la següent etapa. U. FRITH

LA DISLÈXIA És una disfunció neurològica en la que les àrees implicades en la lectura no funcionen adequadament Representa el 80 % de tots els trastorns específics d’aprenentatge. És inesperat, perdurable i es resistent al tractament

CRITERIS Discrepància Exclusió Especificitat

L’objetiu és: Que l’alumne/a aconsegueixi suficients competències per arribar a una velocitat i precisió en la descodificació per què aquests factors no limitin la comprensió del text –Això s’aconsegueix amb una velocitat de 80/100 p.m. i menys del 20% d’errors

INTERVENCIÓ Tendències actuals Orientació funcional de la psicologia cognitiva: PRINCIPIS –Tècniques multisensorials –Centrar-se en fonologia i lectura –Tractament individual o en petits grups –Ajuda emocional complementaria –Implicar pares i professors

ORIENTACIÓ FUNCIONAL DE LA PSICOLOGIA COGNITIVA: Mòdul fonològic Tasques: (llenguatge oral) –Síntesi fonèmica: recomposar paraules –Aïllar fonemes: identificar fonemes en paraules –Ometre fonemes en paraules: dir paraules suprimint fonemes –Segmentar paraules en fonemes –Invertir conjunts de fonemes

INTERVENCIÓ 1 Mètode d’associació simultània o VAC (visual-auditiva-cinestèsica) –Exercicis professor alumne. –Llegir lletra impresa, dir el so, repetir amb el professor, escriure la lletra de memòria, dibuixar la lletra a l’espai. –Orientació fonètica: de lletres, síl·labes i paraules.

Els alumnes dislèctics mostren retard en el desenvolupament de la lectura i l’escriptura Presenten desavantatges i mancances en el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura La dislèxia no és una malaltia; és un trastorn sever i permanent de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura Presenten una deficiència que genera dificultat

García Marquez pide la jubilación de la ortografía en el Congreso de Zacatecas (7/4/1997) “Jubilemos la ortografía, terror del ser humano desde la cuna”, “simplifiquemos la gramática”, “humanicemos sus leyes”, Eran las consignas del escritor “como botellas arrojadas a la mar, con la esperanza de que lleguen al dios de las palabras”