Gender Loops: de l'observació a la implementació del gènere a l’educació infantil. Paco Abril (Universitat de Girona) Escola Àgora: Tenir cura, una manera.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Conferencia-Taller.
Advertisements

Regidoria d’Educació, Família, Majors i Immigració CURS
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
ELS DINOSAURES Projecte realitzat pels alumnes de P.4. Els esquirols i els conills el curs
XERRADA PER A LES FAMÍLIES DE P5
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
POK´ TA POK´ Sergi Díez, Marc Pujadas, David Rodriguez, Victor Gallego Educació Física Cicle Superior.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
ESPORT I CONVIVÈNCIA Fundació per l’Esport i l’Educació de Barcelona Programa Convivim Esportivament Barcelona, 27 d’octubre de 2017.
Escola Montserrat Sant Just Desvern
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
BAUHAUS, una escola d’art
Podeu posar una foto del vostre centre
Toca fusta FENT DECORATS
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
SELECTIVITAT 2013.
REUNIÓ INFORMATIVA.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
BENVINGUTS A ESQUIROLS!
ESCOLA MARE DE DÉU DEL ROSER - AMÍLCAR
PROJECTE: AUTOR/A I L.LUSTRADOR/A A L’AULA
Escola la Floresta Sant Cugat del Vallès.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
El viatge de Primària a Secundària
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
Descobrint un tresor amagat
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
L’handbol a l’escola - Jornada de formació -
DIADA DE LA PAU A SJO.
Seminari d’Educació Especial
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
EDUCACIÓ INFANTIL CURS
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
ESPORTS D’ADVERSARI: EL PÀDEL
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
En què consisteix? Aquest projecte consisteix en explicar contes catalans o contes inventats a nens i nenes. Els conta contes són grups d’alumnes de l’ESO.
Interacció escola - entorn.
Passes a seguir per iniciar un nou curs acadèmic en el GestIB
COMPARTIR CULTURES BARCELONA SYNODÀLIA 2003 II Sínode Europeu de Dones
QUI SOM? SOM UNA ASSOCIACIÓ SENSE ÀNIM DE LUCRE, QUE PRETÉN ACOSTAR LA CULTURA MUSICAL A TOTHOM.
SELECTIVITAT 2011.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
Recurs educatiu Europa
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
P-5 Curs
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
Llengua catalana i literatura
OWL Boy scouts summer ‘19 Quan: Del 25 de juny al 26 de juliol, de 9:00h a 13:00h Servei de menjador de 13:00 a 16:30 Lloc: Plaça 11 de setembre local.
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Transcripción de la presentación:

Gender Loops: de l'observació a la implementació del gènere a l’educació infantil. Paco Abril (Universitat de Girona) Escola Àgora: Tenir cura, una manera de viure. Rosa Blasi (Àgora)

www.genderloops.eu Eines, recursos i estratègies per tractar el gènere a Infantil. Per a professors/es d’educació infantil i per a formadors/es de professors/es. Descripció: Tipus de projecte: Leonardo Països participants: Alemanya, Noruega, Lituania i Espanya Temporalització: Octubre 2006-Octubre 2008 Fases: Anàlisi de la situació Elaboració i testeig d’eines i metodologies de gènere per l’educació infantil Productes: Anàlisi de la implementació del gènere en la formació del professorat d’infantil (informe i articles acadèmics) Eines i recursos per al professorat d’infantil, els centres, els nens i nenes (octubre 2008) Eines i recursos per als formadors/es del professorat (octubre 2008) Conferencia Berlín 8-10 de setembre de 2008

Observació Feedback Intervenció Avaluació

Fase Observació: Centres Cicle Educadors Homes Nivell observacions Projecte coeducatiu? Principals accions projecte coeducativo CEIP BARRUFET (Barcelona- Sants) 3-6 P5 6 Si de centre (3-12) Llenguatge prevenció violencia corresponsabilidad CEIP PALLARESOS (Tarragona) 1 P3, P4-5, 5 Si (2007-08) CEIP EL AGORA (Barcelona-Nou Barris) P4 Rols de gènere (joc simbòlic, racons) Intervencions (pati) La cura (dels grans als petits) EB EL TREN (Barcelona-Trinitat Vella) 0-2 7 (0-2) -Llenguatge -Observacions -Intervencions (joguines) LA CASETA (Barcelona-Gràcia 2-6 4 No Treball corporal i emocional (psicomotricitat)

EB EL TREN (0-2) Observacions: Necessitat de sistematitzar el treball de gènere (observacions, professorat, currículum) Treball de sensibilització amb les families Roles marcats abans dels 2 anys (nens: participatius, arriscats, actius; nenes: tímides, pasives depenents) Intervenció Reunions amb el professorat, eines per sistematitzar les observacions, PEC; PCC Reunions períodiques amb les families, questionaris de sensibilització, llistat de contes coeducatius, etc. Compensació de gènere a través de la segregació puntual de nens i nenes

CEIP BARRUFET-SANTS (P5) Observacions: -El professorat no és “prou” coeducatiu Rols de gènere molt marcats en els nens i les nenes (jocs, joguines, valors) Identitats de gènere no hegemòniques no valorades (nens sensibles o nenes actives) Intervenció - Reunions amb el professorat Contes coeducatius (i diversitat sexual) Treball reflexiu de gènere (teatre, video, joc, dibuix)

CEIP PALLARESSOS- TARRAGONA (P3, P4, P5, 1er.) Observacions: Necessitat de formació del professorat Rols de gènere molt marcats en els nens i les nenes (jocs, joguines, valors) Contexte social tradicional (zona rural i obrera). Moltes famílies religioses (protestants) Intervenció - Dinàmiques se sensibilització de gènere per al professorat (4 sessions) + diari de gènere i coaching (2 sessions) Treball amb els nens/es: Contes coeducatius (i diversitat sexual), treball reflexiu de gènere (teatre, joc, dibuix) Reunió amb les famílies (treball de sensibilització amb dinàmiques, presentació del projecte) + reunións temàtiques (contes, joguines, etc.)

www.genderloops.eu pabril@uoc.edu

Escola Àgora: Tenir cura, una manera de viure. Rosa Blasi (Àgora)

El nostre projecte el vam iniciar en el curs 2005-06 Objectiu: Integrar la coeducació a la vida de l’escola. Filosofia: Tenir cura una manera de viure Tasques realitzades: Revisó del llenguatge (oral i escrit). Creació d’una comissió de coeducació amb representants de cada cicle (Formació amb Ester Cortada) Revisió, des de la perspectiva de gènere, de l’àmbit pedagògic i organitzatiu: Revisió de tallers i racons de joc a E. Infantil (canvi de nom, rotació,…) Treball de les tipologies textuals, en el llenguatge dels problemes matemàtics Proposta d’interrelació de nenes i nenes del CS. amb els d’ EI i CI Treball amb personatges femenins “potents” (Setmana Cultural “Dona i Ciència”) Diagnosi sobre el grau de sexisme a tota la comunitat educativa: alumnat, famílies i professorat (enquestes) Observacions al pati (introducció del joc tradicional ) Gender loops (contes coeducatius i reflexió de gènere amb nens i nenes a través del video, el dibuix i el joc) Tasques pendents: Apadrinaments de lectura Jocs matemàtics

Experiència: Introducció del joc alternatiu al pati “El uso del espacio no es igualitario, y se halla regido por relaciones de poder generalmente invisibles que hay que modificar, dado que de otro modo van a perpetuarse las diferencias de trato entre los individuos en función de su sexo.” Subirats M., Tomé A.(2007) Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona. Octaedro

Graella d’observació:

Observacions patí: - Des de l' Educació Infantil fins a Cicle Superior els nens tendeixen a jugar a futbol i a jocs de pilota. - les nenes mostren una actitud més passiva (dialogant). - Els dies de futbol ocupen la pista els nens. Les nenes ocupen majoritariament el porxo Cal fer alguna intervenció per potenciar una actitud més activa en les nenes i dinamitzar altres jocs de pati que no sigui la pilota.

Proposta d’intervenció al patí: - Noves normes de la utilització del pati (2 dies sense pilota) - Potenciar l’ús dels jocs de taula pintats al pati. -Recopilació de diferents jocs tradicionals . -Introduir la “bibliopati” ,jocs de taula i potenciar i dinamitzar altres jocs de pati. -Potenciar la cura de tots els espais , persones i coses de dins i de fora de l’escola.

Introducció del joc alternatiu: Objectiu: Mostrar un ventall de jocs ( dels que jugàvem abans nosaltres) Temporalització: Un cop a la setmana Tipus de joc a introduir mensualment : De rotllana, de terra, de corda, de moviment, de gomes. Metodologia: cooperació entre grans i petits (cura). L’alumnat de 5è i 6è un cop al mes baixa a l’estona del pati dels petits(d’E. Infantil i C. Inicial ) i són ells els que introdueixen el joc. Un cop introduït el professorat el reforça. Al C.Mitjà i al C. Superior són els mestres i les mestres qui els introdueixen L’equip de treball preparem una fitxa de cada joc, on hi consta les normes ,el nombre de jugadors,.... Pel curs vinent aquesta fitxa la farà l’alumnat a l’hora dels tallers de llengua quan es treballi el text instructiu

"Xapes" Quadre de jocs alternatius introduïts EDUCACIÓ CICLE INICIAL CICLE MITJÀ CICLE SUPERIOR GOMES:LILA ----------------- --------------- CORDA:GROC "El rellotge"1 "Cua de la Guineu" "La barqueta"1 "L'olla barrejada"1 "El carter"1 ROTLLANA: VERMELL "Olles, olles de vi blanc."1 "Campaneta la ning-ning" " A quina hora vénen els reis?"1 "L'anell Picapedrell"1 "Passar la corrent" PILOTA:TARONJA "La Bomba" "Mata conills"1 "A matar“ "Pilota Asseguda"1 "A matar" MOVIMENT:BLAU "1,2,3 Picaparet"1 "Terra-Mar" "Sota el pont" "Mocador"1 " Pica l'ullet" "Paquets" TERRA:VERD "Xapes" " Bitlles" "Petanca“, "Bales“, "Baldufes"

Exemple de fitxe: TIPUS DE JOC: DE CORDA NIVELL: EDUCACIÓ INFANTIL NOM DEL JOC: EL RELLOTGE NOMBRE DE JUGADORS/ES: MÍNIM DOS O DUES MATERIAL: UNA CORDA PER SALTAR COM S’HI JUGA: Un jugador o jugadora para i fa rodar la corda pel terra en sentit de les agulles del rellotge. La resta de jugadors i jugadores han d’anar saltant la corda sense trepitjar-la. El primer que la trepitja és el que la pararà.

Gràcies mblasi12@xtec.cat