Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
OPCIONS METODOLÒQIQUES
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES I ESTRÀTEGIES DOCENTS
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
GRUP DE PACIENTS AMB DIAGNÒSTIC D´ESCLEROSI MÚLTIPLE A L'A. B
Tècniques teatrals APLICADES A L’AULA – What ROLE do YOU play?
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
La gestió curricular de competències
L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
Treball i aprenentatge en xarxa
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Catàleg de llocs de treball del CPNL
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
Pla de Formació de Centre
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Coneixement del medi natural
Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
Convivència i Mediació Escolar
No hi ha raó sense emoció
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1) La transferència i la mobilització dels coneixements i capacitats no es donen “sobre la marxa”, és necessari treballar-hi, la qual cosa requereix: Temps Gestions didàctiques Situacions apropiades Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Metodologia per treballar per competències: Consideracions generals (2) A l’escola fins ara no s’han treballat suficientment la transferència i a mobilització del coneixement La situació és més greu per a aquells que únicament van alguns anys a l’escola No es tracta de subestimar els coneixements sinó de disposar d’un temps per a la posada en acció de l’aprenentatge per competències Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Metodologia per treballar per competències: com hauria de ser la pràctica docent per competències? El docent ha de pensar més en termes d’aprenentatge que no pas d’ensenyament Cal treballar per problemes i projectes S’han de proposar als alumnes tasques complexes, reptes que els incitin a mobilitzar els seus coneixements i capacitats Ensenyar avui hauria de consistir en concebre, establir i controlar situacions d’aprenentatge Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Metodologia per treballar per competències: com hauria de ser la pràctica docent per competències? (2) En definitiva s’han de dissenyar activitats que tinguin com a objectiu fer més competent l’alumne/a Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Capacitats que ha de desenvolupar el professor per treballar per competències Postura reflexiva Capacitat d’observació Gestionar dispositius pedagògics complexos Innovar Aprendre d’altres Saber treballar en equip, compartir experiències Saber crear i administrar situacions-problema, identificar obstacles, analitzar i emmarcar les tasques Saber crear criteris d’avaluació dins el marc de les competències Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Factors que cal considerar en els processos d’ensenyament/aprenentatge S’han de contextualitzar les activitats Buscar contextos i situacions diferents S’han d’ensenyar els objectius de pensament de forma explícita i sistemàtica: Fer del pensament un component central de la rutina diària de l’aula Implementar estratègies per ensenyar a pensar Repetir cada habilitat de pensament en diferents contextos i en diferents activitats Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Fomentar la metacognició Factors que cal considerar en els processos d’ensenyament/aprenentatge (2) Fomentar la metacognició Donar una gran importància al component lingüístic Fomentar la motivació intrínseca Potenciar l’aprenentatge cooperatiu Potenciar l’autoavaluació com a eina d’aprenentatge Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo

Àrees curriculars i competències bàsiques Decret 143/2007 LOE La finalitat central de cadascuna de les àrees curriculars és el desenvolupament de les competències bàsiques, tot considerant que cadascuna de les àrees contribueix al desenvolupament de vàries competències i, a la vegada, cada una de les competències bàsiques s’assolirà com a conseqüència del treball en diferents àrees. Per tant l’eficàcia en la consecució de les diferents competències depèn d’una bona coordinació de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. Pili Surís, Ma Dolors Massa i Pili Royo