La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació"— Transcripción de la presentación:

1 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU Curs 2007/2008 Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar. Sessió 4 Mòdul 3 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació Mòdul 4 La integració curricular de la biblioteca escolar

2 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
Sessió 4 Mòdul 3 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació

3 On som? Tractament de la informació Comunicació i aplicació
La competència informacional. Visió de referència On som? Tractament de la informació Comunicació i aplicació

4 Objectiu mòdul 3: Prendre consciència de la rellevància del tractament, i la comunicació de la informació. Assolir una visió de conjunt de la competència informacional. Ser conscients que la meta final de la competència és la transformació de la informació en coneixement. Adonar-se del paper del responsable de la biblioteca en l’assoliment d’aquesta fita. Ser capaç de transmetre la importància de la competència informacional a la comunitat educativa.

5

6 0    De la recuperació de la informació a la transformació en coneixement Organitzar la informació: analitzar, segmentar, ordenar i sintetitzar Transformar la informació en coneixement personal: integrar, relacionar i elaborar nova informació.

7 2. Del coneixement personal al coneixement col·lectiu.
    Actuar amb ètica en l’ús de la informació: respectar legalitat, valors i creences. 2.2 Compartir i aplicar coneixements: difondre i actuar conseqüentment.

8 La integració curricular de la biblioteca escolar
Sessió 4 Mòdul 4 La integració curricular de la biblioteca escolar

9 Objectiu mòdul 4: Afavorir la integració curricular de la biblioteca escolar.
Conèixer els principis de la LOE i entendre com afecten a la biblioteca escolar i la seva integració curricular. Comprendre el significat de concebre la biblioteca escolar com a centre de recursos per l’aprenentatge. Adonar-se de com la biblioteca escolar pot afavorir el nou desenvolupament curricular a partir de noves metodologies pedagògiques Ésser conscients de la necessitat d’incloure la biblioteca escolar en el Projecte Educatiu de Centre

10 La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge
1. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge 1.1  La competència informacional des de la biblioteca escolar 1.2  La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge

11 l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una
 1. Principis didàctics que cal atendre Recordem! LOE La finalitat central de cadascuna de les àrees curriculars és el desenvolupament de les competències bàsiques.. Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques Per tant, l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. (LOE. Annex 2. Llengües)

12 fa que sigui imprescindible
 1. Principis didàctics que cal atendre Recordem! La necessitat de plantejar com a finalitat educativa la millora de les capacitats de les persones per poder actuar adequadament i amb eficàcia Integrar els diferents aprenentatges tot impulsant la transversalitat dels coneixements fa que sigui imprescindible centrar el currículum en les competències bàsiques per a aconseguir Centrar-se en les competències afavoreix que l'alumnat integri els seus aprenentatges, posant en relació els distints tipus de continguts i utilitzant-los de manera efectiva en diferents situacions i contextos LOE . Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 Annex 1

13 per ensenyar adequadament
 1. Principis didàctics que cal atendre LOE cal per ensenyar adequadament en què l’ús motivat i reflexiu de les estratègies lingüístiques i comunicatives porti a la solució dels problemes que s’hi plantegen. dissenyar situacions d’aprenentatge globals un ensenyament integrat de les llengües que coordini els continguts que s’aprenen i les metodologies en les diferents situacions d’aula un enfocament comunicatiu que es centri en la construcció social dels significats. encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives. un aprenentatge contextualitzat en petits grups que doni ocasió al desenvolupament d’actituds i habilitats relacionades amb l’escolta, el consens, l’autoavaluació i la coavaluació. un treball de tipus cooperatiu (LOE. Annex 2.)

14 Competències Des de la biblioteca...
2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Segons la LOE… Què és el que els alumnes han d’aprendre ? Competències Des de la biblioteca... Què és el que els alumnes poden aprendre ? Currículum TRASFORMAR LA INFORMACIÓ EN CONEIXEMENT Competència informacional

15 Currículum Metodologia pedagògica
2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. Currículum I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació

16 Currículum Metodologia pedagògica
2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Es tracta d’ensenyar ... amb un enfocament comunicatiu, que es centra en la construcció social dels significats. Currículum I per aconseguir-ho és clau... l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació

17 Competencia comunicativa Competencia d’aprendre a aprendre
2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica BIBLIOTECA Què és el que els alumnes han d’aprendre per assolir la competència informacional? Continguts curriculars al servei de les noves competències Tractament De la informació I competència digital Competencia comunicativa Competencia d’aprendre a aprendre

18 Metodologia pedagògica Nous plantejaments educatius
2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Metodologia pedagògica Biblioteca escolar Nous plantejaments educatius Visió encara vigent a molts centres canvis necessaris

19 Aprenentatge basat en recursos (ABR)
3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular Aprenentatge basat en recursos (ABR) Aprenentatge basat en problemes (ABP) Aprenentatge cooperatiu Anàlisi de casos Debats i activitats reflexives Treball per projectes Ús de pautes autointerrogatives, guies, ... Ús de simulacions ... Glossari del mòdul 5

20 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular
Algunes estratègies didàctiques basades en la perspectiva constructivista afavoridores del desenvolupament transversal de la competència informacional Aprenentatge col·laboratiu: La filosofia subjacent és que l'aprenentatge és un procés social. Cada membre de l’equip pot assumir rols diferents. Se'ls pot encarregar la tasca d'investigar un tema ampli, en el qual cada membre investigui un aspecte distint d'aquest tema, aportant els seus descobriments i resumint-los per al grup. Treball per projectes: estratègia basada en desenvolupament d'una tasca, temàtica, dubte o problema que tingui sentit per l’alumnat. Cal fer un buidatge dels coneixements previs, pluja d’idees, planificar, cercar informació, fer una tria i representar els nous coneixements... ABR. Aprenentatge basat en recursos: L’alumnat han d'informar-se sobre un tema a partir d'una varietat de fonts, entre les que s'inclouen webs, debats, notícies, llibres i publicacions. Han de resoldre una qüestió o elaborar un producte treballant amb una gamma de recursos que por ser oberta o menys o menys tancada com a les webquests o caceres de tresor. ABP. Aprenentatge basat en problemes: Aquest enfocament funciona donant-li la volta al procés d'ensenyament convencional. Comença amb el problema, en lloc de donar la informació i plantejar posteriorment un problema per a comprovar la comprensió. L’alumnat rep un problema mal estructurat, del que no posseeix informació suficient. Això els obliga a trobar la informació adequada i adquirir les habilitats necessàries per a resoldre el problema.

21 La biblioteca com a eina educativa per a l’aprenentatge.
4. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge La biblioteca com a eina educativa per a l’aprenentatge. 1 concepte Les noves ccompetències. L’enfocament currícular. Els canvis metodològics. 2 currículum Inclusió en el projecte de centre Participació del claustre. Programa de formació 3 integració

22 COM HO FEM DES DE LA BIBLIOTECA ?
4. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge COM HO FEM DES DE LA BIBLIOTECA ? llengua història física / química literatura música medi social medi natural matemàtiques Ed. visual i plàstica ciutadania CAL IMPULSAR LA COMPETÈNCIA IMFORMACIONAL DE MANERA GLOBAL I DES DE TOTES LES ÀREES CURRICULARS

23 la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar
5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una... Currículum Biblioteca escolar Competències bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com. ... la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar LOE, llei orgànica d’educació

24 departaments didàctics
5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum comissió de biblioteca Coordinador TIC/TAC coordinadors de cicle, departaments didàctics Claustre Àmbits d’actuació Biblioteca Aula Aula - biblioteca

25 Tasca principal a fer des de la biblioteca
5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum COMUNICACIÓ i APLICACIÓ DE LA INFORMACIÓ CERCA I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ De la necessitat d’informació a la cerca i recuperació TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ De la recuperació a la transformació en coneixement Del coneixement personal al coneixement col·lectiu Tasca principal a fer des de la biblioteca Tasca a fer per tot el professorat des de totes les àrees curriculars amb la col·laboració de la biblioteca Activitat 1: com treballem la competència informacional des de la biblioteca ? Quina hauria de ser la nostra tasca com responsables de la biblioteca? Som els referents del nostre centre Hem rebut la formació i l’hem d’aplicar i transmetre Què en penseu?

26 Algunes accions concretes
5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum Algunes accions concretes Activitats formatives bàsiques en l’ús de la biblioteca i els seus materials, preferentment integrades en contexts curriculars Suport als treballs de recerca a Primària Suport als treballs de síntesi i recerca – ESO Suport als treballs de recerca de Batxillerat Suport a Jornades culturals

27 Recursos didàctics penjats a la xarxa
6. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum Algunes propostes didàctiques basades en l’exploració i el descobriment que treballen l’accés i ús de la informació: Llistes d’enllaços i Collage multimedia Caceres del tresor Cerques guiades, Guia didàctica de navegació o Webquest Viatges virtuals Qüestionaris exploratoris i pautes autointerrogatives Recursos didàctics penjats a la xarxa Tutorials digitals materialsDIDACTICS.doc Artcles de lectura complementària: article_DURBAN_programaform.pdf, article_QUINTANA_bibescodigital.pdf, article_BENITO_modelos.pdf

28 en el Projecte Educatiu
COM PODEM NOSALTRES PROMOURE I GESTIONAR LA UTILITZACIÓ DE LA BIBLIOTECA COM UNA EINA EDUCATIVA ? ? Cal la seva integració plena en el Projecte Educatiu del centre article_JUNTAANDALUCIA.pdf Transformación de la Biblioteca Escolar en Centro de Recursos para la Enseñanza y el Aprendizaje article_BE-comCRA.pdf La Biblioteca Escolar como centro de recursos para el aprendizaje

29 Activitat 2: El currículum LOE i les fases de la competència informacional
Previ: Al mòdul 1 vam seleccionar alguns continguts del currículums de llengua i medi que tenien relació amb la competència informacional... Podem integrar el nou currículum en un programa per treballar la competència informacional des de la biblioteca escolar? Podem adaptar els continguts de la LOE en les diferents fases de la competència? Tasca a fer: Des de l’ordinador accedim als exercicis del mòdul 4 i triem entre les diferents variants a escollir: Primària-Llengua: variant 1 (CERCA) i variant 2 (TRACTAMENT i COMUNICACIÓ) Primària-Medi: variant 1 (Cicle Inicial i Mitjà) i variant 2 (Cicle Superior) ESO-Llengua: variant 1 (CERCA) variant 2 (TRACTAMENT) variant 3 (COMUNICACIÓ)  Obrim els documents de referència i completem les graelles


Descargar ppt "Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació"

Presentaciones similares


Anuncios Google