Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis L’Hospitalet de Llobregat, 12 juny 2008 Xavier Chavarria Navarro
El mètode portafolis Què és portafolis? Definició d’un model de portafolis directiu: l’objecte d’avaluació la recollida d’informació el tractament de la informació la temporització els agents Desenvolupament de l’estudi: la mostra, el grup de estudi i l’extern diferents modalitats alguns avenços i alguns dubte. Conclusions.
Què és portafolis? Concepte vague i flexible de contenidor La implicació del propi directiu Autoavaluació Relació amb altres mecanismes de desenvolupament professional Finalitat de millora Funció formativa Selecció d’evidències Tipologia i registre d’entrades (i sortides) Diari del portafolis
Definició d’un modelo de portafolis directiu: l’objecte d’avaluació Fonamentació mixta (funcions, rols i investigació) Model GOG-452: Govern del centre, Organització de l’oferta, i Gestió dels recursos Selecció justificada i equilibrada de subcategories Relació amb les funcions i amb el Projecte de Direcció Concreció dels indicadors
Definició d’un model de portafolis directiu: la recollida d’informació Selecció per escenaris: treball documental, reunions internes, reunions externes, entrevista professional, atenció al públic, visita de intervenció professional, desenvolupament professional, i contingències Registre documental Nivells de confidencialitat
Definició d’un model de portafolis directiu: el tractament de la informació Reducció de la informació per segments rellevants Integració segons subcategories i indicadors implicats a partir de les matrius i metamatrius preparades Explicitació del què suposa l’operació d’interpretar la informació Valoracions genériques i específiques
Definició d’un model de portafolis directiu: la temporització Consideració del moment directiu en relació a la aplicació de l’avaluación Limitació de la durada de l’avaluació Període inicial d’informació, assimilació i acotació de l’objecte d’avaluació Dedicació al portafolis i cadència de les entrades
Definició d’un model de portafolis directiu: els agents Directiu/s i/o equips directius en avaluació La consideració de l’ICF (Internal Critical Friend) La consideració de l’ECF (External Critical Friend)
Desenvolupament de l’estudi: la mostra, el grup d’estudi i l’extern Grup d’estudi de l’ICE de la UB; antecedents Característiques de l’estudi Determinació de la mostra Incorporació d’un Critical Friend
Desenvolupament de l’estudi: diferents modalitats Portafolis conjunt Portafolis independents Amb ICF Amb ECF Sessions d’intercanvi i discusió Flexibilitat en l’aplicació
Desenvolupament de l’estudi: alguns avenços i alguns dubtes 30/07/2019 Desenvolupament de l’estudi: alguns avenços i alguns dubtes Aplicabilitat del model i caràcter formatiu de la selecció de subcategories i indicadors Motivació i implicació (el portafolis enganxa) Dificultats per a reclutar Critical Friends La qüestió de la acumulació de dades antecedents Diferents opcions sobre el criteri organitzador de les carpetes: escenaris, seqüèncis, actuacions, objectius, subcategories,.... Problemes amb la validesa de les medicions i amb el tractament de la informació Evolució en el registre (sortides)
CONCLUSIONS Sobre les condicions d’aplicació. Sobre la determinació de l’objecte d’avaluació. Sobre la recollida d’informació Sobre el tractament de la informació i l’elaboració de l’informe
Moltes gràcies xchavarria@uoc.edu El portafolis del docent no seria un tema tant interessant si se l’anomenés l’arxiu del docent. Manllevat d’un altre camp i transplantat a l’ensenyament, el portafolis és poc més que una paraula en el diccionari. És un nom digne per a un simple receptacle, perè les qüestions de dignitat van de la mà de les qüestions relatives a l’avaluació. Tom Bird