LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009
“El treball de reforma no tracta tant de ‘canviar’ les institucions i les pràctiques de les escoles, sinó més aviat de reemplaçar, de forma intencionada, una cultura per una altra”. M. Fullan
Organització del contingut 1. Context 2. El camí de la inclusió 3. Implicacions 4. Les funcions del centre d’EE 5. Experiències d’inclusió escolar
Context Un augment considerable de la diversitat Un increment de les pressions externes sobre les funcions que ha de complir l’escola Una pressió per el canvi i la millora continuats de les pràctiques educatives La creença que les coses estan canviant i cal ajustar-se a les circumstàncies del moment present. La necessitat de plantejar una nova funció dels centres específics d’acord amb la visió d’un model d’escolar inclusiu.
El camí de la inclusió Els sistemes escolars han adoptat perspectives diverses i enfocaments variats per atendre i educar als infants i concretament aquells que presenten dificultats o risc de marginació o exclusió. Una de els formes més freqüents en que les nostres societats han intentat respondre a les diferències és agrupant els alumnes per característiques, ja sigui el sexe, la procedència social, les creences, el nivell de capacitat, etc. La incorporació del principis i valors democràtics, especialment els de l’equitat i la igualtat d’oportunitats, i la universalització de l’educació han produït en els últims anys canvis profunds en els sistemes educatius occidentals. És, doncs, en aquest context de canvi i millora de l’escola que cal situar la inclusió educativa.
Definició d’inclusió escolar S’observen dues tradicions en la manera d’interpretar i entendre la inclusió. Hi ha la perspectiva que associa la inclusió amb la integració dels alumnes amb nee a les escoles ordinàries. Tenim la perspectiva que s’orienta principalment a la millora de l’escola per a tots els alumnes, és a dir, la que promou i s’esforça per crear una escola que sigui sensible i atengui a la diversitat de l’alumnat.
Definició d’inclusió D’acord amb Ainscow (2002), la inclusió “és el procés a través del qual les escoles, les comunitats, les autoritats locals i els governs s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge de tots els ciutadans” La inclusió escolar és, doncs, el procés a través del qual les escoles s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge de tots els alumnes.
Un model universal, preventiu i educatiu Universal: Dirigit a tots els alumnes. Preventiu: Que actua el més aviat i ràpid possible. Educatiu: Intenta respondre a les necessitats de suport i ajut dels alumnes més que a les seves dificultats.
Un model universal, preventiu i educatiu Sistema acadèmic Sistema conductual Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Alta intensitat Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Procediments intensos I duradors 1-5% 1-5% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response 5-10% 5-10% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response Intervencions universals Tots els alumnes Preventiu, proactiu 80-90% 80-90% Intervencions universals Totes les situacions, tots els alumnes Preventiu, proactiu
Implicacions d’un enfocament inclusiu És imprescindible que l’educació especial i els centres específics entrin en el debat de la inclusió i evitar tancar-se en una discussió exclusivament ideològica. La simple presència dels alumnes amb discapacitat en els entorns ordinaris no garanteix la seva inclusió escolar i social. La inclusió escolar suposa una procés a través del qual les escoles s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge. .
Implicacions d’un enfocament inclusiu Una escola inclusiva és aquella que es preocupa de l’ensenyament, aprenentatge, el progrés i el benestar de tots els alumnes. L’educació especial i els centres específics s’han de constituir en un recurs autèntic i real per a l’educació inclusiva. .
Funció d’un centre d’educació especial
Les funcions dels centres d’EE Una pregunta clau en el moment actual: Quina funció haurien de complir els centres d’educació especial?
Les funcions dels centres d’EE . La funció cal plantejar-la i té sentit en: El context d’una escola inclusiva Un model d’atenció a les persones amb discapacitat que tingui en compte: Els resultats personal La provisió de suports individualitzats Pràctiques basades en l’evidència La inclusió social i comunitària La millora de la qualitat de vida
Les funcions dels centres d’EE Doble funció: Centre de provisió de suports individualitzats que promoguin resultats personals valuosos. S’han d’entendre els CEE com a ponts per a la inclusió social i comunitària i per la provisió de suport. Organitzacions que promoguin la presència, la participació, l’aprenentatge i l’èxit en els entorns habituals de les persones. 2. Centres de recursos i de suport per a l’educació inclusiva.
Les funcions dels centres d’EE Ens encaminem a una organització d’usos múltiples que serveixi a funcions diverses: Centre de provisió de suports individualitzats per als alumnes amb discapacitat. Suport específic als professors i als alumnes amb nee inclosos a les escoles ordinàries, Suport específic als professors i alumnes amb trastorns greus en el desenvolupament i problemes de conducta. Suport a les escoles i als equips pedagògics per a la inclusió educativa. Servei de recursos de materials i equipaments didàctics. Centre de formació i recerca en temes relacionats amb la discapacitat i l’atenció a la diversitat.
Experiències d’inclusió escolar
ESE Objectiu: provisió de suports individualitzats per a l’accés, participació i aprenentatge en entorns escolars ordinaris 18 alumnes 3 professionals Avaluació educativa Programa Educatiu Individual Provisió de materials adaptats per garantir l’accés, la participació i l’aprenentatge.
Projecte FET Objectiu: provisió de suports als equips docents per a la inclusió escolar Treball de col·laboració amb 4 centres ordinaris 3 professionals Treball dirigit a: Millora de l’escola, la seva organització Millora de les pràctiques a l’aula Millora dels resultats per a tots els alumnes
Una reflexió final El futur de l’educació està en mans d’aquells que fan de l’esperança una virtut activa.