El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura Barcelona 23 de febrer de.
Advertisements

El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
1 u n i t a t L’educador infantil.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
Què hem estat fent aquests anys?
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
2. Presentació de la Guia UB per l’elaboració de la memòria per la sol·licitud de verificació dels Títols de Grau.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
Experiència amb el Google Sites
Autor(s): Núria Castillo Mas, Miquel Puertas Molina, Marta Roca Lefler
Com introduir les Guies Docents
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
Introducció i objectius
Projecte d’estalvi energètic
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Student Portfolio and e-Portfolio development in Europe
Francesc J. Sànchez, Josep Jordana
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Informàtica Batxillerat HCS
TECNOLOGIA.
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
ESTRUCTURES TRIANGULARS I CIRCULARS DE TRES NIVELLS
Mapes conceptuals Jordi Guim.
Què passa amb ’examen final?
Departamento de Pedagogia Aplicada
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Programem les activitats Presentació
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
Assessorament de la Formació en Competències
Grup de Treball en el Portafoli de l’Estudiant
COORDINACIÓ D’ACTIVITATS EUROPEES
Presentació assignatura
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
WEBQUEST Una tècnica per a l´aprenentage en la xarxa Internet.
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat francesc.josep.sanchez@upc.edu http://epsc.upc.edu/projectes/ed Barcelona 11 de febrer de 2010 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

El portafoli d’aprenentatge de l’estudiantat Què és el portafoli? Elements que conté  evidències del treball i reflexió Context en què és possible usar-lo  Docència de nivell 3 Implementació, seguiment, avaluació Avantatges i inconvenients del portafoli Portafoli electrònic Exemples d’ús del portafoli Bibliografia i referències web Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Portafoli d’aprenentatge Què és el portafoli Portafoli per mostrar el procés d’aprenentatge (learning portfolio) Portafoli dels millors treballs (showcase portfolio) Portafoli d’aprenentatge: Es tracta d’un document que conté una recopilació ordenada d’informació per manifestar cert aprenentatge juntament amb reflexió sobre què i com s’ha après És una eina d’avaluació en individual o en grup Documentació Reflexió Col·laboració Portafoli d’aprenentatge E-portafoli: Dóna visibilitat universal al treball o a l’aprenentatge realitzat per l’estudiant. És una eina de projecció futura de l’estudiant Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Elements d’un portafoli  evidències del treball i reflexió Relació amb la competència de comunicació escrita Relació amb altres competències genèriques: treball en grup, aprenentatge autònom, anglès, recursos d’informació, etc. Escriure força als estudiants a invertir temps en la reflexió Escriure els força a organitzar-se i a clarificar i ordenar els pensaments per poder-los expressar d’una manera lineal Escriure força la seva atenció i els activa Escriure els ajuda a veure si entenen o no els conceptes que s’estudien. Si no poden explicar una cosa probablement és que tampoc l’entenen Si se’t demana que escriguis sobre un tema concret, és possible que tractis d’aprendre significativament sobre aquest tema, de manera que després et sigui més fàcil redactar les explicacions, o bé les explicacions que proporcionis siguin de més qualitat Escriure ja és un sistema vàlid d’autoavaluació (sobretot si s’han donat indicacions i rúbriques sobre com s’ha de realitzar la tasca) Escriure estimula la creativitat i el pensament crític, a més que permet capturar les idees i connectar amb conceptes i coneixements que ja es posseeixen Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Alineament constructiu Context en què és possible usar-lo  metodologies actives  Docència de nivell 3 Disseny sistemàtic del curs (1) Objectius d’aprenentatge específics i genèrics (2) Programació d’activitats i distribució del temps d’estudi (3) Metodologies actives (4) Avaluació contínua de l’aprenentatge (5) Reflexió i millora del procés (En diversos cursos) Alineament constructiu Activitats d’ensenyament i aprenentatge Dissenyades per complir els objectius d’aprenentatge Resultats previstos de l’aprenentatge Mètodes d’avaluació Dissenyades per avaluar els objectius d’aprenentatge Biggs, J.. “Teaching Teaching & Understanding Understanding” (http://video.google.es/videoplay?docid=-5629273206953884671&ei=Z2pUS6K_IZDJ-AaFw8HODg&q=teaching+teaching+%26+understanding+understanding&hl=es) Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Implementació, seguiment, avaluació Opció 1: El portafoli en una part d’una assignatura tradicional Opció 2: El portafoli en assignatures centrades en l’aprenentatge de l’estudiant (nivell 3) Opció 3: Portafoli dels estudis complets (showcase portfolio) Seguiment continu del treball dels estudiants  avaluació formativa durant el curs  rúbrica final sobre el document i/o presentació  nota final No fan falta exàmens finals clàssics Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Portafoli electrònic Eina d’aprenentatge Eina de promoció personal http://electronicportfolios.org/balance/index.html Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

A qui pertany el portafoli? Portafoli electrònic A qui pertany el portafoli? Expression Web http://electronicportfolios.org/categories.html Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Avantatges del portafoli Promou l’avaluació formativa holística Integra competències genèriques amb les específiques Permet que l’estudiant demostri la profunditat del seu aprenentatge motivació tant de l’estudiant com del professorat Proporciona oportunitats per a que reflexionin sobre el seu aprenentatge i fins on han arribat Aprenen a aprendre i pren més responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge Proporciona oportunitats i evidències per avaluar l’ensenyament Facilita la coordinació horitzontal i vertical de continguts (feedback de companys, departament, etc.)

Inconvenients del portafoli Hem d’aclarir-nos i assessorar-nos sobre el nivell de docència que volem impartir  metodologies del nivell 3 (què fa l’estudiant) El temps inicial que representa planificar l’assignatura per incloure aquestes metodologies actives Si no es donen directrius clares, els estudiants poden trobar-se perduts El nombre d'estudiants d’una classe ( < 40 estudiants, 13 grups,  13 portafolis) La familiarització dels estudiants amb aquest mètode actiu d’avaluació (els estudiants estan acostumats al de sempre i són els primers en queixar-se) El context institucional on ens trobem o la manca de suport de companys i direcció (tot i que el nucli de l’EEES és el canvi metodològic)

Exemples de recursos e-portfolio Portafoli electrònic Exemples de recursos e-portfolio Exemple de doc: http://docs.google.com/View?id=dd4dkjvg_12gtg9vjgd

Exemples de recursos e-portfolio Exemple de web: http://sites.google.com/site/eportfoliogx/

Més llibres i referències  (enllaç) Bibliografia i referències web Barrett, Helen. C. (web), "White Paper Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement“ Més llibres i referències  (enllaç) Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Us convidem al RIMA  GtPoE