APROXIMACIÓ AL MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC Marí Mollà, R.; Sánchez Delgado, P.; Gastaldo Bartual, I. Dpto. M.I.D.E. Universitat de València
LLEI D’ORDENACIÓ GENERAL DEL SISTEMA EDUCATIU Nova realitat FONAMENTACIÓ EPISTEMOLÒGICA I METODOLÒGICA Abandonar models tradicionals Adoptar una metodologia centrada en el procés ensenyament/aprenentatge
MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC: Trets SUBJECTE Qualsevol persona, grup, classe o institució Considerats des de la seua globalitat i complexitat
MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC: Trets SUBJECTE Tots els indicadors i variables rellevants (valors, context...) Per a una educació integral, en l’àmbit de la diversitat, que permeta l’adequació del currículum.
MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC: Trets OBJECTE Situacions educatives: alumne, institució escolar, context sociofamiliar. Problemes i possibilitats existents en els subjectes, pel que fa a la seua educació, que deriven de factors personals i ambientals.
MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC: Trets FINALITAT Situacions deficitàries (correcció o recuperació) Situacions no deficitàries (potenciació, desenvolupament, prevenció) Recolzament al desenvolupament del procés educatiu per a la consecució d’una millora i perfeccionament.
MODEL DE DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC: Trets INTERVENCIÓ Procés diagnòstic (etapes succesives i interdependents) Instaurar activitats d’intervenció amb seguiment i control Establir pressupòsits de futur (predicció)
PROCÉS METODOLÒGIC Rigurós i sistemàtic Metodologia general d’investigació de caràcter aplicat Científico-professional Recollida d’informació Anàlisi de la informació Valoració de la informació Intervenció Avaluació del procés Complexitat
POSICIÓ METODOLÒGICA INTEGRADORA La naturalesa multidisciplinària, multivariada i multinivell dels problemes educatius demana: POSICIÓ METODOLÒGICA INTEGRADORA Complementaritat paradigmàtica Anàlisi multinivell
Claus per a la intervenció posterior L’ANÀLISI MULTINIVELL ES DUU A TERME MILLOR A TRAVÉS DE: MODELS MEDIACIONALS INTEGRADORS Informació de mediacions per factors Comprensió de la realitat complexa Claus per a la intervenció posterior
DEFINICIÓ Activitat teòrica Científico-tècnica Inserida en el procés ensenyament/aprenentatge
DEFINICIÓ activitats inclou mesurament avaluació estimació-valoració (assessment)
Procés d’indagació científica DEFINICIÓ Que consisteix en Procés d’indagació científica recolzat en Base epistemològica
DEFINICIÓ S’encamina Coneixement i valoració de qualsevol fet educatiu
Millora del procés ensenyament/aprenentatge DEFINICIÓ amb la finalitat de Prendre una decisió per a la Millora del procés ensenyament/aprenentatge
DEFINICIÓ Activitat científica, teoricopràctica, inserida en el procés d’ensenyament/aprenentatge, que inclou activitats de mesurament, estimació-valoració (assessment) i avaluació, i que consisteix en un procés d’indagació científica, recolzat en una base epistemològica, que s’encamina al coneixement i valoració de qualsevol fet educatiu amb la finalitat de prendre una decisió per a la millora del procés d’ensenyament/aprenentatge.
Contacte: ricard.mari@uv.es http://www.uv.es/~marí