Jornades de reflexió d’equips directius. Castelló, 27 de març de 2009

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Advertisements

Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Ponència Una educació per a un nou país.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS RENOVACIÓ CONSELL ESCOLAR.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
L’ESCOLA ÉS UNA ORGANITZACIÓ, OI?
IES BROCH I LLOP VILA-REAL 11 ABRIL 2008
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Decret d’autonomia dels centres educatius
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
La Direcció queda habilitada per:
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
Seminari d’Educació Especial
Profesorado: Antonio Giner Gomis (coordinador)
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Decret de Reglament per Educació Infantil i Primària (BOIB Núm.119, )
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
“El perfil de mestre i professor”
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Presentació de resultats
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
El Pla de formació del centre
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
PLA DE TREBALL DE LA INSPECCIÓ DE L’ANOIA.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
PLA DE TREBALL DE LA INSPECCIÓ DE L’ANOIA.
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Jornades de reflexió d’equips directius. Castelló, 27 de març de 2009 EL MODEL D’ACCÉS A LA DIRECCIÓ FACILITA LA TRANSFORMACIÓ DELS CENTRES EDUCATIUS? Jornades de reflexió d’equips directius. Castelló, 27 de març de 2009

La direcció com a factor clau d’eficàcia i canvi educatiu Eficaç: consecució del desenvolupament integral de tots els seus alumnes i satisfacció de la comunitat educativa. Canvi: Millora continua de l’ensenyament per donar resposta a les necessitats d’una societat dinàmica i promoure la participació i implicació de la comunitat educativa en un projecte de centre. Per aconseguir-ho: Exigeix unes estructures en part determinades per el model d’accés. Requereix un estil directiu que propicie la participació i implicació en un projecte educatiu de centre. Precisa d’una formació inicial i continua per entendre l’ensenyament d’una manera diferent que impulse noves pràctiques docents més creatives i dinàmiques.

Funcions bàsiques del director/a 1.- Responsable de la institució educativa 2.- Gestor de l’organització del centre (amb la resta de l’equip) Perfil administratiu Representant de l’Administració Gestor del currículum Gestor de recursos Lideratge pedagògic Gerent Líder del centre Perfil innovador (Joan Estruch, web)

Models directius a Europa (Manuel Àlvarez, Revista OGE, abril 2003) França, Bèlgica Itàlia, Grècia Accés per concurs oposició. Formació inicial i dos anys de pràctiques. Gestió administrativa i acadèmica Representa a l’Administració en el centre. Ben remunerats. Regne Unit, Gales Accés per selecció en la que es valora experiència, formació i projecte de gestió. Seleccionat i contractat per l’autoritat local d’educació. Més autonomia i responsabilitat professional que el francès. Sotmesos a avaluació. Prova de revàlida. Funció gerencial. Molt ben pagats i alt prestigi social. Alemanya, Àustria, Hongria, Holanda Accés per concurs on es valora experiència docent i formació en administració i direcció escolar. Els elegeix una comissió de l'administració educativa. Control de la disciplina, supervisió del professorat i coordinació pedagògica. Prestigi social. Noruega, Suècia, Dinamarca, Finlàndia Accés a proposta d’una comissió formada per experts educatius de la zona a l’autoritat local. Perfil professional, gran autonomia, autoritat i responsabilitat. Gestió econòmica, contractació professorat Seguiment i avaluació interna dels programes d’estudi. A Noruega el director és més conseller personal que administrador.

Models directius a Europa Model britànic Líder del centre + Gestor dels recursos Model francès Representant de l’Administració + Gestor dels recursos Model escandinau Líder del centre + Gestor del currículum En tots el director és un professional amb gran capacitat de decisió i per tant, es considera un dels elements bàsics de l’eficàcia del sistema educatiu. (Joan Estruch, web)

Models directius a Europa Tendència generalitzada a la qualificació professional, l’avaluació i control de la qualitat. Autonomia de gestió pedagògica. Estabilitat i prestigi social. La comissió que elegeix el director/a és externa al centre educatiu amb participació de representants del centre. Formació prèvia a l’accés i després. Avaluació de la gestió Tot i això, en els models d’accés per oposició, com ara el francès, no cobreixen totes les vacants.

Model directiu a Espanya Lleis orgàniques amb capítols sencers referits a la funció directiva: LODE (1985) Elegit per el CE. Professors/res del centre amb una antiguitat de al menys 3 anys de docència i un any de permanència en el centre. LOPEG (1995) Elegit per el CE que deurà conéixer el programa de direcció que inclourà tota la candidatura i mèrits. Destí en el centre, antiguitat de al menys 5 anys de docència. Estar acreditat. LOCE (2002) Concurs de mèrits. Seleccionat per comissió formada per la administració i al menys un 30% ( d’este al menys el 50% del claustre) per representants del centre. Antiguitat de al menys 5 anys com a docent. Potser d’altre centre. Formació inicial i avaluació al cap de tres anys. Categoria de director. LOE (2006) Concurs de mèrits. Presentar un projecte de direcció. Seleccionat per comissió formada per la Administració i representants del centre. Valoració de mèrits i del projecte. Els professors del centre tenen preferència. Programa de formació inicial. Avaluació al cap de 4 anys. Consolidació d’un complement.

Per a reflexionar! Absència de candidats Avaluació Director company Lideratge Responsabilitat Formació Reconeixement Capacitat de decisió

Propostes per la millora de la direcció i qualitat de la gestió de FEDADi Accés mitjançant concurs de mèrits i projecte de direcció amb objectius avaluables. Control de la gestió per part del CE. Objectivitat i explicitació dels requisits i barem. No al cos de directors, però si al reconeixement de la funció directiva, la seva estabilitat i importància com a factor de qualitat del sistema. Retribucions d’acord a la responsabilitat per a tot l’equip Extensió de la consolidació econòmica a tot l’equip directiu inclòs durant el seu mandat Establir estímuls professionals mitjançant una carrera administrativa docent basada en el mèrit i no sols en l’antiguitat. Competències àmplies en el paper però les decisions s’adopten fora dels centres. Gestió de personal que garantisca els drets i deures, comissió de serveis, expedients disciplinaris per faltes lleus, autonomia de gestió de recursos... Cultura de l’avaluació Formació dels equips directius

Funcions directives Cada dia és més rellevant el paper dels directius com agents del lideratge pedagògic capaços de, a partir d’un projecte educatiu de centre propi, governar el centre: exercir-ne la direcció executiva, organitzar-ne els serveis, formar-ne l’equip, gestionar-ne els recursos humans, promoure la innovació... A la LOE s’afegeix la de mediació en la resolució de conflictes. Importància de l’equip directiu.

Estils de direcció Lideratge autoritari Lideratge distribuït Lideratge “laissez faire”

Lideratge distribuït Cultura de compromís i implicació de tots els membres de la comunitat escolar en el funcionament i gestió de l’escola. El lideratge distribuït aprofita les habilitats dels altres en una causa comú. (Harris i Chapman, 2002) El lideratge assumit per diferents persones en funció de les seues competències i moments. (Elmore, 2000) No es tracta simplement d’assignar o delegar. Utopia? ... Pot ser un camí a seguir en el futur

Formació La direcció dels centres recau en professores i professors que s’han preparat per impartir l’ensenyament i no per fer de gestors i administradors. Requereix una formació inicial i continua que aporte al directiu: Seguretat: Conèixer de forma correcta les seves funcions Autoritat que precise per afrontar diverses situacions Criteri per resoldre problemes que sorgeixen a diari Proposta 1.- Seminaris d’equips directius 2.- Potenciar l’adquisició de competències i tècniques directives: - Característiques de la tasca directiva, habilitats socials, resolució de conflictes, tècniques de treball en equip, dinàmiques de grup, tècniques de control emocional, models organitzatius i de gestió de recursos, models de gestió de qualitat...

MOLTES GRÀCIES