“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11 J. Carlos Aguado làs “Engineering and Society”: assignatura de sostenibilitat en un màster internacional Barcelona, 12 – VII - 2007 “Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 11 ÍNDEX 1 Antecedents 2 Objectius de l’assignatura 3 Continguts 4 Metodologia 5 Activitats 6 Conclusions Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 11 1 Antecedents L’assignatura Enginyeria i Societat, dins del mòdul Gestió i Societat a l’Enginyeria de Telecomunicacions (segon cicle) de l’EPSC ha estat la 1ª obligatòria de sostenibilitat de la UPC Al pla d’estudis, de l’any 2001, es va voler corregir una tradicional mancança de les nostres enginyeries per satisfer els criteris d’acreditació ABET: […] (c) la capacitat de dissenyar un sistema, component o procés per satisfer determinades necessitats dins de restriccions realistes econòmiques, socials, polítiques, ètiques, de salut, seguretat i sostenibilitat (h) L’amplia educació necessària per entendre l’impacte de les solucions d’enginyeria en un context global econòmic, ambiental i social (j) un coneixement dels problemes socials actuals Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 11
2 Objectius de l’assignatura Recuperació de la relació de la ciència i la seva aplicació (enginyeria) amb la societat Promoció de l’esperit crític, racional, OBJECTIU i actiu Coneixement dels trets fonamentals d ela nostra evolució biològica i cultural per comprendre el món en que vivim Coneixement de l’estat actual del món i el procés de globalització Coneixement bàsic dels sistemes complexos, en especial els ecològics i socials Aplicació del paradigma de sostenibilitat Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 4 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 5 de 11 3 Continguts Tema 1. La millor eina El mètode científic, la ciència com a fruit de la societat (i viceversa), la ciència con a eina, altres classes de coneixement, ciències i nivells de complexitat Tema 2. Els orígens de la cooperació i la globalització Raons per no perjudicar els altres, el joc de Cooperació i la Deserció, negociació, drets humans, manipulacions del descontent, l’Estat del benestar, els problemes de la globalització Tema 3. Complexitat: ecosistema, caos, xarxes i sostenibilitat Dinàmica de sistemes, ecosistemes, la vida al llindar del caos, xarxes, desenvolupament sostenible, la tecnologia com a problema, la tecnologia, la ciència i la política com a solució, salvar el planeta? Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 5 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 11 4 Metodologia L’aprenentatge cooperatiu i basat en projectes fa que finalment les sessions presencials de l’assignatura s’allunyin de la imatge tradicional de les aules No tenim estudiants copiant a mà les explicacions del professor sinó grups d’alumnes amb portàtils des d’on poden accedir a la informació subministrada pel professor i a l’obtinguda de qualsevol altra font que poden presentar i debatre Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 11 5 Activitats Projecte principal: Presentació per grups (PowerPoint) d’un treball sobre diversos aspectes de l’estat del món, la globalització, el paper de les TIC en ella i la sostenibilitat Càrrega alumnes: 50 hores (30 la pròpia, 20 les alienes) Objectius primaris: Coneixement actiu de l’assignatura secundaris: treball en grup, tecnologies, expr. oral i escrita Activitat 1: Buscar críticament informació sobre “tòpics” Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Cerca crítica i valoració de fonts secundaris: treball en grup, ús de noves tecnologies Activitat 2: Raonar decisions amb probabilitats Objectius primaris: Presa de decisions amb incertesa Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 8 de 11 Activitats (II) Activitat 3: Donar raons objectives a favor i en contra d’un suposat article científic Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Decisions raonades, enginyeria pràctica secundaris: treball en grup, ús de noves tecnologies Activitat 4: Reconèixer els marcs artístic i religiós Objectius primaris: Integrar els altres esquemes socials Activitat 5: Programar una estratègia per al Joc de la Cooperació i la Deserció Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Comparar activament les estratègies competitives i cooperatives, negociació secundaris: Noves tecnologies Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 8 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 9 de 11 Activitats (III) Activitat 6: Connexió entre història recent i actualitat Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Relacionar orígens de conflictes secundaris: Treball en grup, noves tecnologies Activitat 7: Programar estratègia per al Joc de la Cooperació i la Deserció amb errors de transmissió Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Comparar activament estratègies competitives i cooperatives en un entorn amb incertesa Activitat 8: Simulació d’epidèmies, ecosistemes i caos determinista Objectius primaris: Experimentar amb la complexitat Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 9 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 10 de 11 Activitats (i IV) Activitat 9: Diversos exemples de simulació de dinàmica de sistemes Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Experimentació amb eines de simulació secundaris: Treball en grup, noves tecnologies Activitat 10: Debat en classe, raons a favor i en contra de temes conflictius Càrrega alumnes: 6 hores Objectius primaris: Raonament crític, objectivitat, exposició oral, integració de coneixements secundaris: Exposició escrita Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 10 de 11
“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 11 de 11 6 Conclusions Aquesta assignatura ha acumulat una experiència molt valuosa en el seu paper de pionera. De fet continua innovant perquè s’ha incorporat a un màster internacional i s’impartirà en anglès L’actual projecte de Real Decret sobre titulacions universitàries recull l’aspecte social però no ambiental de la sostenibilitat: que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética; La nostra Universitat ha d’anar més enllà i incorporar la sostenibilitat per a tots els seus titulats. Aquesta experiència pot tenir una contribució apreciable en aquesta tasca Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 11 de 11