“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
Advertisements

Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
MOBILITAT D’ESTUDIANTS ERASMUS
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Introducció a la Geografia del Turisme
Un programa d'educació per a la pau a les escoles
CURS DE MONITORS 2010 ANNA TORT
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
Una experiència a sisè de Primària
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Recursos Informàtics en Història
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
uoc-domo CONTROL DOMÒTIC AMB ARDUINO UOC-DOMO
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
(Avinguda Pearson, nº 21, Barcelona)
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
CONCEPTES D'ESTAT I SOCIETAT DEL
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Una història de la tecnologia
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Un programa d'educació per a la pau a les escoles
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Introducció i objectius
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Student Portfolio and e-Portfolio development in Europe
Francesc J. Sànchez, Josep Jordana
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Recursos d'informació en globalització i sostenibilitat
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11 J. Carlos Aguado làs                                                                                         “Engineering and Society”: assignatura de sostenibilitat en un màster internacional Barcelona, 12 – VII - 2007 “Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 11 ÍNDEX 1 Antecedents 2 Objectius de l’assignatura 3 Continguts 4 Metodologia 5 Activitats 6 Conclusions Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 2 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 11 1 Antecedents L’assignatura Enginyeria i Societat, dins del mòdul Gestió i Societat a l’Enginyeria de Telecomunicacions (segon cicle) de l’EPSC ha estat la 1ª obligatòria de sostenibilitat de la UPC Al pla d’estudis, de l’any 2001, es va voler corregir una tradicional mancança de les nostres enginyeries per satisfer els criteris d’acreditació ABET: […] (c) la capacitat de dissenyar un sistema, component o procés per satisfer determinades necessitats dins de restriccions realistes econòmiques, socials, polítiques, ètiques, de salut, seguretat i sostenibilitat (h) L’amplia educació necessària per entendre l’impacte de les solucions d’enginyeria en un context global econòmic, ambiental i social (j) un coneixement dels problemes socials actuals Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 3 de 11

2 Objectius de l’assignatura Recuperació de la relació de la ciència i la seva aplicació (enginyeria) amb la societat Promoció de l’esperit crític, racional, OBJECTIU i actiu Coneixement dels trets fonamentals d ela nostra evolució biològica i cultural per comprendre el món en que vivim Coneixement de l’estat actual del món i el procés de globalització Coneixement bàsic dels sistemes complexos, en especial els ecològics i socials Aplicació del paradigma de sostenibilitat Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 4 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 5 de 11 3 Continguts Tema 1. La millor eina El mètode científic, la ciència com a fruit de la societat (i viceversa), la ciència con a eina, altres classes de coneixement, ciències i nivells de complexitat Tema 2. Els orígens de la cooperació i la globalització Raons per no perjudicar els altres, el joc de Cooperació i la Deserció, negociació, drets humans, manipulacions del descontent, l’Estat del benestar, els problemes de la globalització Tema 3. Complexitat: ecosistema, caos, xarxes i sostenibilitat Dinàmica de sistemes, ecosistemes, la vida al llindar del caos, xarxes, desenvolupament sostenible, la tecnologia com a problema, la tecnologia, la ciència i la política com a solució, salvar el planeta? Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 5 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 11 4 Metodologia L’aprenentatge cooperatiu i basat en projectes fa que finalment les sessions presencials de l’assignatura s’allunyin de la imatge tradicional de les aules No tenim estudiants copiant a mà les explicacions del professor sinó grups d’alumnes amb portàtils des d’on poden accedir a la informació subministrada pel professor i a l’obtinguda de qualsevol altra font que poden presentar i debatre Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 6 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 11 5 Activitats Projecte principal: Presentació per grups (PowerPoint) d’un treball sobre diversos aspectes de l’estat del món, la globalització, el paper de les TIC en ella i la sostenibilitat Càrrega alumnes: 50 hores (30 la pròpia, 20 les alienes) Objectius primaris: Coneixement actiu de l’assignatura secundaris: treball en grup, tecnologies, expr. oral i escrita Activitat 1: Buscar críticament informació sobre “tòpics” Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Cerca crítica i valoració de fonts secundaris: treball en grup, ús de noves tecnologies Activitat 2: Raonar decisions amb probabilitats Objectius primaris: Presa de decisions amb incertesa Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 7 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 8 de 11 Activitats (II) Activitat 3: Donar raons objectives a favor i en contra d’un suposat article científic Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Decisions raonades, enginyeria pràctica secundaris: treball en grup, ús de noves tecnologies Activitat 4: Reconèixer els marcs artístic i religiós Objectius primaris: Integrar els altres esquemes socials Activitat 5: Programar una estratègia per al Joc de la Cooperació i la Deserció Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Comparar activament les estratègies competitives i cooperatives, negociació secundaris: Noves tecnologies Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 8 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 9 de 11 Activitats (III) Activitat 6: Connexió entre història recent i actualitat Càrrega alumnes: 2-3 hores Objectius primaris: Relacionar orígens de conflictes secundaris: Treball en grup, noves tecnologies Activitat 7: Programar estratègia per al Joc de la Cooperació i la Deserció amb errors de transmissió Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Comparar activament estratègies competitives i cooperatives en un entorn amb incertesa Activitat 8: Simulació d’epidèmies, ecosistemes i caos determinista Objectius primaris: Experimentar amb la complexitat Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 9 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 10 de 11 Activitats (i IV) Activitat 9: Diversos exemples de simulació de dinàmica de sistemes Càrrega alumnes: 4-6 hores Objectius primaris: Experimentació amb eines de simulació secundaris: Treball en grup, noves tecnologies Activitat 10: Debat en classe, raons a favor i en contra de temes conflictius Càrrega alumnes: 6 hores Objectius primaris: Raonament crític, objectivitat, exposició oral, integració de coneixements secundaris: Exposició escrita Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 10 de 11

“Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 11 de 11 6 Conclusions Aquesta assignatura ha acumulat una experiència molt valuosa en el seu paper de pionera. De fet continua innovant perquè s’ha incorporat a un màster internacional i s’impartirà en anglès L’actual projecte de Real Decret sobre titulacions universitàries recull l’aspecte social però no ambiental de la sostenibilitat: que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética; La nostra Universitat ha d’anar més enllà i incorporar la sostenibilitat per a tots els seus titulats. Aquesta experiència pot tenir una contribució apreciable en aquesta tasca Barcelona, 12 – VII – 2007 “Engineering and society” - Congrés Sostenible de la UPC 11 de 11