PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús de les llengües al centre i al tractament curricular de les diferents llengües que hi són presents És una de les parts fonamentals del Projecte Educatiu de Centre
Projecte Educatiu de Centre i PLC Trets d’identitat del centre Principis pedagògics Principis organitzatius Projecte lingüístic
Contingut del Projecte Lingüístic 1. El tractament de la llengua catalana i, si s’escau, de l’aranès, com a llengua vehicular i d’aprenentatge 2. El procés d’ensenyament-aprenentatge de la llengua castellana 3. Les diferents opcions en relació a les llengües estrangeres 4. Els criteris generals per a les adequacions del procés d’ensenyament de les llengües a la realitat sociolingüística del centre globalment i individual
PROJECTE LINGÜÍSTIC Àmbits dels objectius generals del PLC: -Pedagògic -De govern institucional -Humà i de serveis -Administratiu
Condicions del PLC com a part del PEC Legal. No pot contravenir la legislació i la normativa sobre ús i aprenentatge de les llengües Coherent amb la realitat sociolingüística i la línia pedagògica Participatiu, obert a tota la comunitat educativa Vinculant per a tots els membres de la comunitat educativa Progressiu, ha de fer una proposta d’incorporació gradual de les innovacions. Global. S’ha aplicar a la totalitat de la dinàmica del centre
L’actual context social i escolar PROJECTE LINGÜÍSTIC L’actual context social i escolar Nova definició del PLC
PROJECTE LINGÜÍSTIC Ha de possibilitar al centre: Gestionar el procés de tractament del català com a llengua vehicular i d’aprenentatge. Articular els aspectes referents al tractament de les llengües curriculars. Fer de la llengua catalana un instrument de cohesió social en un marc plurilingüe.
Gestionar el procés de tractament del català com a llengua vehicular i d’aprenentatge El català, vehicle d’expressió normal de les activitats docents, internes i externes i de gestió. Totes les àrees, a excepció de la llengua castellana i les llengües estrangeres, s’impartiran en català. El professorat ha d’estar en condicions de fer ús de les dues llengües oficials en la tasca docent. El centre vetllarà per la qualitat de la llengua vehicular i el professar en serà el transmissor del model d’ús per a l'alumnat
Articular els aspectes referents al tractament de les llengües curriculars Seqüenciació dels continguts de les àrees de llengua. Aspectes organitzatius i criteris metodològics de les àrees de llengua. Avaluació de la llengua vehicular i l’aprenentatge de les llengües.
Articular els aspectes referents al tractament de les llengües curriculars Tractament de les diferents llengües a la resta d’àrees curriculars. Atenció a la diversitat: acollida i necessitats educatives especials: Suport lingüístic
Fer de la llengua catalana un instrument de cohesió social en un marc plurilingüe. Pla d’acollida Plans d’entorn
PROJECTE LINGÜÍSTIC: actuacions Com a part del PEC, ha de promoure entre tot l’alumnat: El respecte cap a totes les llengües. La valoració positiva de la diversitat lingüística. La desaparició dels prejudicis lingüístics. La importància de l’aprenentatge d’una nova llengua.
PROJECTE LINGÜÍSTIC: actuacions Què han de fer els centres per a assolir la plena normalitat de la llengua? Fer un tractament integrat de les llengües curriculars que potenciï l’ús de la llengua catalana (l’aranesa) com a llengua vehicular de l’ensenyament i de comunicació a la Val d’Aran.
PROJECTE LINGÜÍSTIC: actuacions L’ensenyament del català i del castellà Presència adequada en els plans d’estudi Tots els alumnes, independentment de la llengua o llengües familiars en iniciar l’ensenyament, han de poder utilitzar normalment i correctament al final de l’ESO.
PROJECTE LINGÜÍSTIC: actuacions Instruments útils per potenciar l’ús comunicatiu de la llengua catalana i el seu paper integrador i cohesionador: La tutoria entre iguals Els acompanyaments lingüístics Les activitats extraescolars S’han d’establir els criteris en el PLC
PROJECTE LINGÜÍSTIC: actuacions Altres instruments útils: La col·laboració i el treball en xarxa amb l’administració local i les entitats socials i culturals de l’entorn. Es poden impulsar des del PLC tenint sempre en compte l’entorn familiar i social del centre educatiu.
PROJECTE LINGÜÍSTIC Objectius finals: En acabar l’ensenyament primari, l’alumnat ha de poder comprendre i expressar en una llengua estrangera missatges senzills dintre d’un context. En acabar l’ensenyament secundari, l’alumnat ha de poder comprendre i produir missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat en una llengua estrangera. (Nivell bàsic en una segona llengua estrangera)
PROJECTE LINGÜÍSTIC Altres: Facilitar a tot l’alumnat del centre el coneixement de les llengües de la nova immigració. (Dins l’horari extraescolar).