les competències bàsiques Diem que algú és competent quan resol una situació amb eficàcia, perquè domina uns coneixements i una tècnica, i a més, té prou capacitat d’improvisació per reconduir la situació si surt algun imprevist. En aquesta línia i traslladant aquesta idea a l’escola, es demana que l’alumnat, a partir del que ha après a l’escola, pugui resoldre unes determinades situacions i, en el cas que les coses no surtin exactament com s’havien planificat, puguin reconduir-les. Això va més enllà de tenir uns coneixements i de dominar unes tècniques, i exigeix poder fer servir el que s’ha après en el moment adequat.
les competències bàsiques com aquelles que han de permetre a l’individu afrontar una gamma àmplia de situacions que se li poden plantejar en la vida quotidiana amb facilitat i eficàcia, i que seria desitjable que tothom qui ha passat per un període determinat d’ensenyament obligatori hagués adquirit. Web del Centre de Recursos Pedagògics del Garraf. Seminari sobre competències bàsiques al Garraf
PISA (Programme for International Student Assessment) Donada la coincidència entre molts del països del nostre entorn cultural i econòmic en valorar els resultats del període d’ensenyament obligatori en termes de competència, a partir del 1995 l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), organisme que agrupa la major part dels països d’Europa, els Estat Units, Austràlia, Islàndia, Japó, Corea, Mèxic i Nova Zelanda, va iniciar un projecte d’avaluació anomenat PISA
PISA proposa valorar fins a quin punt s’aconsegueixen aquests objectius en aquests països en finalitzar l’ensenyament obligatori. Arran de l’inici d’aquest Programa es va crear una comissió que tenia per objectiu definir i seleccionar competències, anomenada DeSeCo (Definició i Selecció de Competències), que també treballa en el marc de l’OCDE. Aquesta comissió, que treballa des de 1997, ha elaborat material de gran interès per ajudar a comprendre què significa el terme competència i com es pot incidir des de l’escola per ajudar a desenvolupar competències.
És el subjecte qui durant l’acció va reformulant les accions, seguint els estímuls que l’informen de l’eficàcia dels seus actes i l’adequació de les etapes a l’objectiu final. • Les tasques complexes generalment impliquen coneixements de diverses àrees. • Alguns coneixements són components crítics de nombroses competències.
desenvolupament de competències. • L’enfocament del terme competència és eminentment funcional, d’acord amb aquest principi les competències s’estructuren a l’entorn de demandes i tasques. • Les competències són tasques complexes. Atendre tasques complexes requereix coneixements, habilitats, estratègies, rutines, actituds i emocions apropiades i un efectiu govern de tots aquests elements. • L’exercici d’una competència és un projecte, no consisteix en una sèrie d’accions o comportaments identificats prèviament.
• Les competències s’aprenen, el seu aprenentatge és un procés llarg que es produeix en diversos llocs dins i fora de l’escola. Aquest procés requereix tenir les necessitats bàsiques cobertes i depèn de la quantitat i qualitat d’oportunitats d’aprenentatge. • La competència és una forma diferent de conèixer, un canvi en la construcció del coneixement.
orientacions didàctiques Quan s’aprenen les coses en un context real, l’objectiu és més present i la motivació més clara. Cal que l’alumnat se senti en llibertat d’usar estratègies pròpies per resoldre les situacions. El llenguatge també és important en l’aprenentatge de la matemàtica,
Noció de competència S’entén per competència la capacitat d’usar funcionalment i de manera integrada els coneixements, les habilitats i les actituds que tenim, en contextos i situacions diferents, i implica comprensió, reflexió i discerniment. La competència va més enllà del “saber” i del “saber fer o aplicar”, perquè inclou també el “saber ser o estar”.
Es consideren competències bàsiques aquelles que són imprescindibles perquè la persona es pugui inserir i desenvolupar plenament en la societat. Aquestes competències estan recollides en els objectius i continguts de l’ESO i inclouen conceptes, procediments i actituds, valors i normes. Les competències bàsiques s’assoleixen progressivament al llarg de l’etapa.