Corresponsals, qui i per a què, ¿hi ha negoci? Manel López Professor emèrit UAB, periodista Director de http://www.graciamon.cat/ ¡ http://www. www.universcat.eu Manel.lopez@uab.cat
Alerta: El 80% de les fonts son oficials (alguna cosa falla) Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Quatre preguntes bàsiques i 16 diapos per respondre Es poden guanyar diners sent corresponsal? Què hem de fer per ser corresponsal? Perquè ens contractaran? Quin és el nostre futur?
¿Es poden guanyar diners sent corresponsal? (La Maruja ens pot fer rics...)
Què hem de fer per ser corresponsal? Estar preparats (lògic ¡) Tenir contactes Saber moure’ns Tenir mobilitat Estar oberts
La transversalitat és el problema, estúpid ¡ El corresponsal ha de saber una mica de tot... ¿algú ha llegit la Ley de Bases de Régimen local? ¿aguantarem la visió d’un cadàver?
Estar preparats significa Tenir vocació, estar oberts a les novetats Tenir capacitació professional Tenir gran disponibilitat (24 h x 24 h) Tenir mobilitat (cotxe, moto o serveis de transport) Gaudir d’una gran capacitat en tecnologies de la informació i comunicació Bon usuari de word, internet, gravació i edició d’audio i TV Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Tenir contactes Què sabem de tenir fonts? Quines són les fonts del corresponsal? Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Fonts i estratègies Tipologia: Institucionals: ajuntaments, corporacions locals, regionals, estatals, europees Socials: clubs, ateneus, sindicats, patronals, col·lectius alternatius... Personals: molt importants, és la gent que informa fora de circuïts i col·lectius organitzats Anònimes: vàlides pq et donen pistes Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Les estratègies Acreditació davant de persones i Institucions Pacte de fiabilitat Establir rondes de seguiment Pacte de reserva (off the record) Triangulació Tractament de la documentació Infiltració /mimetització/ caracterització Gravacions ocultes Seguiment i espionatge Fugir de la “camarilla” Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Qui és més important com a font? La persona que pren decisions (l’alcalde) El secretari municipal (o de l’entitat corresponent) La persona que està prop de qui pren decisions (la seva secretària, el seu cap de gabinet...) La persona que treballa amb qui pren decisions (xofer, cambrers, escoltes...) Responsables sindicals de la institució Caps de l’oposició Amics/amigues dels caps de l’oposició Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
L’agenda de fonts Les agendes: personal, de la secció, del mitjà La personal és intransferible i ens farà millorar professionalment Al telèfon A l’ordinador Al núvol (p.e. Drop box) La de la secció és comuna i té les dades bàsiques La del mitjà és general, però l’enriquirem Dades de la font: telefs. Personal, domicili, despatx, amics, adreces oficials i particulars... Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
L’agenda de previsions (absolutament personal) Serveix per mantenir la continuïtat dels fets que es convertiran en notícia Cada promesa, a l’agenda Cada compromís, a l’agenda Cada pista, a l’agenda (google calendar serveix...) Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Perquè ens contractaran per ser corresponsal Per la nostra capacitat i responsabilitat personal Per la nostra preparació Per la nostra agenda de contactes Per la nostra capacitat de dominar els temes Per la nostra disponibilitat Per la nostra capacitat tècnica i tecnològica Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
Quin és el nostre futur? Oblidem-nos del tipus de corresponsal tradicional El camí és estar oberts i tenir diverses vies obertes Es pot ser corresponsal de diversos mitjans Hem de passar de ser periodistes a comunicadors Podem generar notícies per a consum específic D’un sol fet periodístic podem treure diferents produccions per a diferents mitjans Un sol fet periodístic pot generar 2,3 o 4 productes Cal treballar dins de col·lectius elàstics, de diferent volumetria, ajudant-nos: fem pactes de col·laboració Cal citar la procedència per utilitzar aquest PPoint de Manel López (OPEI/UAB) 23/02/2019
El futur no és dels que esperen La Maruja va generar 200.000 entrades, que podrien representar 20.000€, ¿els volem?