L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Connecta Joven Imatges: NECESSITAT SOCIAL APRENENTATGE SERVEI
Advertisements

Diapositiva de presentació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
APRENENTATGE MULTINIVELL
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
Antecedents (el context) Centre IATIC
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
2013.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
El màrqueting i els seus elements
Objectiu Educatiu Trienni
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
les competències bàsiques
TECNOLOGIA.
El repte d’incloure Recursos i estratègies
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Socialització de llibres de text.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
ESTRATÈGIES PER TREBALLAR LA DIVERSITAT: L’APRENENTATGE COOPERATIU
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

L’APRENENTATGE COOPERATIU. Una eina pel tractament a la diversitat PROJECTE FET Sta. Coloma de Gramanet.- febrer 2009

Objectius Conèixer les bases i principis de l’aprenentatge cooperatiu com una forma d’estructuració de l’entorn de l’aula i de l’aprenentatge. Analitzar i valorar les característiques (avantatges i inconvenients) de l’aprenentatge cooperatiu en relació a altres tipus d’organització de l’aula. Conèixer les principals característiques (finalitats, fases, per quin tipus de continguts curriculars es poden aplicar, etc) d’alguns models d’aprenentatge cooperatiu. Conèixer i comprendre els passos i estratègies que cal seguir per aplicar l’aprenentatge cooperatiu a l’aula.

L’aula com a context d’aprenentatge Per a millorar l’ensenyament, l’objectiu principal consisteix en prestar atenció als processos d’ensenyament i aprenentatge, és a dir, en la pràctica educativa

L’aula com a context d’aprenentatge Aprendre a l’escola suposa construir i reconstruir de manera personal representacions del món associades a la cultura d’un cert grup social. Ensenyar significa oferir ajudes el més ajustades possible que orientin aquest aprenentatge És central el principi de l’ajustament de l’ajuda pedagògica.

Interacció social i aprenentatge Alumne Professor Contingut

L’aula com a context d’aprenentatge La interacció educativa es pot centrar en la interacció professor-alumnes i/o en la interacció entre alumnes. Els processos de negociació i ajuda que es donen a l’aula, no només es produeixen entre professor i alumnes, sinó que a vegades és un altre alumne el que compleix la funció de mediador. L’aprenentatge cooperatiu o el que últimament s’acostuma a anomenar l’aprenentatge mediat pels companys és un bon exemple d’un aprenentatge en que els mediadors principals són els propis alumnes i els ajuts que es proporcionen entre ells

L’aula com a context d’aprenentatge Hem d’entendre, doncs, l’aprenentatge cooperatiu com una forma concreta de mediació entre companys (tutor, aprenentatge cooperatiu, col.laboració entre iguals). És des d’aquesta perspectiva que cal comprendre i entendre el seu significat i la seva importància a l’hora d’afavorir l’aprenentatge dels alumnes.

DEFINICIÓ L’aprenentatge cooperatiu és una estratègia educativa en la que els alumnes treballen junts en grups per tal d’aconseguir una finalitat comuna i que es caracteritza per una estructura interna que promou la interdependència positiva.

DEFINICIÓ L’aprenentatge cooperatiu s’ha utilitzat amb èxit en tots els nivells educatius, des de pre-escolar fins a secundària i amb una àmplia varietat de matèries. Un mestre necessita com a mínim dos anys d’experiència per dominar i aplicar correctament l’aprenentatge cooperatiu. Cal ser prudents i introduir progressivament propostes diverses d’aprenentatge cooperatiu dins els aules i fer-les extensives a la resta de companys de l’escola.

Avantatges de l’aprenentatge Cooperatiu Augmenta el Rendiment Acadèmic Millora de l'autoestima Estimula l’Aprenentatge actiu Facilita el Desenvolupament d'Habilitats Socials Fomenta l’Acceptació i Amistat entre companys Afavoreix el Pensament Crític l la Creativitat Promou la Precisió en la Presa de Perspectiva Ajuda a Entendre la interdependència

Avantatges de l’aprenentatge Cooperatiu És una estratègia útil per a l’educació inclusiva. Desenvolupa actituds i valors per a la democràcia. La cooperació esdevé motor per a l’aprenentatge.

Inconvenients o riscos de l’aprenentatge Cooperatiu Alguns dels avantatges vistos abans no es donen en el 100% dels casos. Considerar la tutoria entre iguals “l’opció fàcil”. - Pot comportar la sobrevaloració de l’alumne tutor. Pot suposar un sentiment d’imposició i de càrrega sobre tutors que assumeixen alumnes rebutjats. Pot suposar una reacció negativa de les famílies que conserven el model transmisiu tradicional, i una percepció de l’escola com una institució pobre de recursos.

Elements de l’aprenentatge cooperatiu Interdependència positiva Interaccions cara a cara Responsabilitat Individual Habilitats interpersonals o cooperatives Autoreflexió Treball Pràctic

Preguntes de reflexió Quin era l’objectiu a aconseguir. Com us heu organitzat? Quines són les dificultats amb que us heu trobat? Heu aconseguit l’objectiu?

Interdependència positiva L’interdependència positiva existeix quan els alumnes tenen la impressió que estan vinculats als companys de grup de manera que no poden assolir l’èxit a no ser que ho facin els companys. Interacció cara a cara Es pot definir com una manera d’encoratjar i de facilitar els esforços entre els companys a l’hora de produir, completar... Tasques per tal d’assolir els objectius del grup.

Responsabilitat individual És el compromís que han de mostrar els membres del grup tant per aprendre el material com per contribuir a que els demés membres també ho aconsegueixin. S’aconsegueix quan els alumnes pensen en termes de “nosaltres” en comptes només de “jo”. Habilitats socials (cooperatives) Són aquelles que han d’emprar els membres d’un grup per a dur a terme i aconseguir un treball cooperatiu. és a dir, que hi hagi interdependència positiva i responsabilitat individual entre els seus membres.

Autoreflexió La finalitat de la valoració del grup és clarificar i millorar l’efectivitat dels seus membres a l’hora de contribuir amb el seu esforç a assolir els objectius del grup. L’autoreflexió s’ha de proposar als alumnes després de cada sessió de treball per identificar quines actuacions són d’ajuda i quines no.

El que els infants poden fer avui conjuntament, demà ho podran fer tots sols. (L. Vigotsky)