PROJECTE ADINA atenció a la diversitat Llicència d’Estudis, curs 2004-2005 Rosa Vela Abella
QÜESTIONS PRÈVIES L’IES necessita quelcom MÈS vers l’atenció a la diversitat? Quins són els motius? Els equips docents poden proposar, sense criteri previ, els possibles candidats?
QUÈ VOLEM? objectius Adoptar o implementar mesures de reforç (Projecte Educatiu Individualitzat per aquest grup de Diversitat, PEI) que permetin assegurar als alumnes els coneixements necessaris (Competències Bàsiques) per moure’s com a individu autònom i aprofitar tot el que la societat posa a la seva disposició.
A QUI S’ADREÇA? característiques dels alumnes Alumnes de 3r i 4t d’ESO que presenten comportaments i conductes d’inadaptació al sistema escolar. El perfil d’aquests adolescents és en general alumnes que, malgrat porten molts anys escolaritzats, han adoptat un rol de fracàs escolar i moltes vegades també personal. El seu nivell d’autoestima és baix o negatiu i tendeixen a comportaments conflictius, els quals, generalment, són el símptoma del malestar emocional que hi ha dins d’ells.
ESTRUCTURA DEL PROJECTE PROJECTE ADINA ELABORACIÓ PROJECTE EDUCATIU INDIVIDUAL DISSENY CURRICULAR /METODOLOGIA PLA ANUAL: Pla d’Acció Tutorial CONVIVÈNCIA MEMÒRIA DEL PROJECTE
QUI HO PORTARÀ A TERME? organització de l’IES CLAUSTRE CONSELL ESCOLAR CAP D’ESTUDIS REGIDORA EDUC. DELEGAT/DA P.A CONSELL ALUMNES PARTICIPACIÓ DELEGAT/DA P.A AGENTS EXTERNS EAP AJUNTAMENT
QUI HO PORTARÀ A TERME? organització de l’IES COMISSIÓ DE COORDINACIÓ El Coordinador Pedagògic/a de l’IES Cap d’estudis vers temes de Convivència Tutor/a del Projecte Psicopedagog/a de l’IES EAP Regidora d’Educació de l’Ajuntament Psicòloga Municipal Assistenta Social Municipal El Delegat /a del P.A vers temes de Convivència o per petició dels propis alumnes.
QUI HO PORTARÀ A TERME? organització de l’IES El nombre de professors implicats és de 3 Organització horària alumnes 2n trimestre: dilluns dimarts dimecres dijous divendres 8:30 9:25 Àmbit Científic Taller 3 Act. Externa Taller Música Àmbit Lingüístic 10:20 (anglès) Taller 1 11:15 Taller2 / Taller3 Tutoria 11:45 12:40 Taller de Llenguatge Educació Física 13:35 Taller 2/ C. Socials 15:00 16:00 17:00 Informàtica
QUI HO PORTARÀ A TERME? organització de l’Ajuntament Recursos Humans Regidora Municipal Assistenta Social. Psicòloga Municipal. Professionals dels tallers. Professor/a de música Bibliotecària Recursos Materials Biblioteca Municipal Aula de Música Recerca d’ empreses per poder fer els “tastets” professionals. Taller 3
COM HA DE SER EL DISSENY CURRICULAR?
QUINS CONTINGUTS ES TREBALLARAN? Les matèries curriculars estan agrupades per diferents àmbits d’interès. El criteri seguit pel seu agrupament ha estat identificar aproximadament els punts comuns que tenen per poder-les treballar conjuntament amb facilitat. Àmbits curriculars: Àmbit científic Àmbit lingüístic Àmbit d’expressió Àmbit d’atenció individual i social Avaluació.
QUINS CONTINGUTS ES TREBALLARAN? Metodologia Ha de ser una metodologia inductiva i experimental interdisciplinària i globalitzadora Augmentar el contacte amb la natura i el medi social Variable en les estratègies d’aprenentatge L’organització de les tasques ha de ser flexible Activitats de curta duració o fraccionades: acció-reacció Ponderable vers el component emocional de l’alumne Incorporació de les TIC com a eina ordinària de treball en les diferents àrees Estimular el treball cooperatiu i la sensació de l’èxit col·lectiu Valorar el treball realitzat pels alumnes per part de la comunitat educativa
COM SERÀ L’AVALUACIÓ? L’avaluació ha de ser un procés més dins de l’aprenentatge de l’alumne. Jaume Funes L’estratègia de l’avaluació determina en gran mesura els resultats, l’efecte i l’impacte posterior. Serafí Antúnez SISTEMÀTICA: ha de respondre a projectes que estiguin d’acord amb els objectius i compromisos adquirits. CONTINUA: ha de pertànyer a l’aprenentatge habitual de l’alumne. INTEGRAL: l’equip docent del P.A. ha d’arribar a un consens de quines variables i aprenentatges del procés educatiu s’avaluaran conjuntament amb els coneixements propis de les matèries.
I LA CONVIVÈNCIA? Estructura i funcionament ALUMNES GRUP DE DIVERSITAT: Pla d’Acció tutorial. Taller 1 i 2. Treballar la Mediació com a eina important situació conflictiva – absentisme PROFESSORS/ES – EMPRESARIS: Solucionen la situació / Demanen intervenció TUTOR/A TUTOR/A Les intervencions realitzades i els seus resultats quedaran registrats per escrit. Els pares o tutors legals dels alumnes seran informats pel tutor/a i signaran l’informe COMISSIÓ DE COORDINACIÓ Estudia la informació lliurada pel tutor/a Decideix de forma consensuada les pautes a seguir sota criteri del Decret de Drets i Deures dels alumnes. CONSELL ESCOLAR S’obrirà expedient disciplinari a l’alumne/a i s’informarà de la resolució al Consell escolar sinó s’arriba a una solució.
QUÈ PRECISA PER A QUE EL PROJECTE SIGUI UN ÈXIT? La integració i acceptació del Projecte dins del Claustre, l’organització del professorat i la inclusió del Projecte dins del PEC, PCC, i RRI del Centre. L’ assimilació del Projecte per part de tota la Comunitat Educativa. La incorporació de l’Ajuntament en relació amb l’institut, de noves tasques educadores dirigides als adolescents del poble. La implicació i col·laboració de les famílies en l’assoliment d’objectius marcats. L’adquisició de competències clau per a la inserció socio laboral. LA VALORACIÓ ANUAL DEL CLAUSTRE I LA SEVA DISPOSICIÓ DE CONTINUAR EL PROJECTE.
QÜESTIONS AMB LES QUE CAL COMPTAR PROJECTE ADINA
QÜESTIONS AMB LES QUE CAL COMPTAR Aquest tipus de projectes són febles. Perquè?: Existeix un buit legal Generalment depenen únicament de la motivació de professors/es a nivell individual, passant a ser una estructura dins de l’institut que “es deixa fer“ en els millors dels casos ....