RAONAMENT CLÍNIC Es basa en factors com... L’ experiència

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Malnutrició Infantil a Catalunya Malnutrició Infantil a Catalunya.
Advertisements

Superfícies.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Escola Montserrat Sant Just Desvern
No te la juguis: posa’t el cinturó !
LA GRAVETAT SOTA SOSPITA
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
i el que no es pot avaluar
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
Reaccions químiques.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Metodologia de treball:
No tractar el càncer de pròstata, ¿és correcte?
Característiques i classificació.
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Estudi per a la identificació de
ESTUDIS ESPECIALS A BIOQUÍMICA CLÍNICA
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Disponibilitat Espirometria + PBD *** ***
L’Expressió escrita.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
GESTIÓ PER PROCESSOS.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
Massa Abdominal: Plastró apendicular
Experimentam amb la ciència
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
Reconeixement de patrons en sequencies. Introduccio
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
Estudi sobre la salut, estils de vida i condicionants acadèmics dels estudiants de medicina de Catalunya La salut de l´estudiant de medicina Carlos Garcia.
Treballem l’estadística
UD1- L’activitat científica
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Matemàtiques 3er E.S.O..
Què existeix i què no existeix.
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
Tema 5: Nombres naturals i enters
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
TREBALL I ENERGIA 1. CONCEPTE DE TREBALL
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Realitzat per: Xavi González i López.
Explica amb detall com ho has fet per decidir el tros que pintes.
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Organització i creixement
La consciència fonològica a P-5 i 1er
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Coneixement del medi natural
FUNCIÓ DE PROPORCIONALITAT I FUNCIÓ AFÍ
LA GESTIÓ AMBIENTAL Maria Mañanet i Enric Espinosa
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
PRESENTACIÓ Aquesta és la base de dades de sentències del CEMICAL.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

RAONAMENT CLÍNIC Es basa en factors com... L’ experiència l’aprenentatge la deducció la inducció la interpretació la intuïció

ESQUEMA MENTAL DEL RAONAMENT DAVANT D’UN PACIENT Quin és el símptoma guia ? Amb el simptoma guia i el conjunt de símptomes i signes que detectem a l’anamnesi i l’exploració podem definir una SINDROMA ? Quina serà l’etiología ? Cal fer diagnòstic diferencial ? Quines seràn les proves més adequades per confirmar o descartar el diagnòstic ?

Fases del raonament clínic quantitatiu Investigació del símptoma mitjançant l'examen clínic (anamnesi i exploració física) Pràctica de les proves diagnostiques, avaluant precisió i utilitat Integració de les dades clíniques amb els resultats de les proves, per valorar les probabilitats diagnostiques. Avaluar i comparar el risc/benefici de les nostres decisions tant diagnostiques com terapèutiques. Determinar les preferències del pacient i decidir un pla terapèutic

PROVES DIAGNÒSTIQUES Utilització: Pel diagnostic precoç (screening) Per confirmació o exclusió d’un diagnòstic Per controlar l’eficacia d’un tractament Per la pràctica defensiva ( inseguretat, problemes medico-legals, …etc.)

proves diagnòstiques CRITERIS PREVIS Quin es el motiu per demanar aquesta prova? Quina es la probabilitat de que el pacient tingui la malaltia? El test es vàlid i assequible? El test està exent de riscos És acceptable la relació cost/benefici

proves diagnòstiques CRITERIS PREVIS Quina SENSIBILITAT té la prova? Quina ESPECIFITAT té la prova? Quins són els VALORS PREDICTIUS de la prova? El test té FALSOS POSITIUS?

proves diagnòstiques RESULTAT MALALTIA DE LA TOTAL PROVA PRESENT ABSENT POSITIVA a b a + b NEGATIVA c d c + d TOTAL a + c b + d a + b + c + d

proves diagnòstiques Sensibilitat: (a/a+c) Especificitat: (d/b+d) a b c d Sensibilitat: (a/a+c) És la capacitat de la prova per detectar la malaltia que s’estudia (a), quan aquesta està present (a+c) Especificitat: (d/b+d) És la capacitat de la prova per descartar la malatia que s’estudia (d), quan aquesta està absent (b+d)

proves diagnòstiques valor predictiu positiu: (a/a+b) c d valor predictiu positiu: (a/a+b) Mesura la probabilitat de que el pacient en estudi pateixi realment la malatia (a), quan la prova es positiva (a+b) valor predictiu negatiu: (d/c+d) Mesura la probabilitat de que el pacient en estudi no pateixi realment la malatia (d), quan la prova es negativa (c+d)

EXEMPLE Confirmació Histopatològica Resultat PSA Malaltia No Malaltia Positiva 70 90 Negativa 30 810 Sensibilitat 70 % El 70% dels homes amb malaltia tenen resultat positiu de la prova Especificitat 90% El 90 % dels homes sense malaltia tenen resultat negatiu de la prova Valor predictiu positiu 43,75% El 43,75% dels homes amb resultats patològics de la PSA tenen realment un procés neoplàssic Valor predictiu negatiu 96,43% El 96,43% dels homes amb resultats negatius de la PSA estan lliures de neoplàssia prostatica

TEOREMA DE BAYES Davant la presència d’un símptma en un malalt deduïm hsbitualment de forma intuïtiva la presència d’una determinada malaltía El teorema de Bayes ens facilita una fòrmula Probabilitat de la malaltia = (sensibilitat x prevalença de la malaltia) / prevalença del símptoma x 100

EXEMPLE Un tumor cerebral pot ser, entre altres problmes, causa de convulsions generalitzades. El metge es pregunta quina és la probabilitat de que un nen amb convulsions que veu a la consulta sofreixi un tumor cerebral?. La probabilitat de presentació de convulsions en els nens afectats de tumor cerebral és del 30% La prevalença de tumors cerebrals en la població infantil és de 16 / 100.000 individus La prevalença de convulsions generalitzades en la població infantil és de 4 / 100.000 (0,3 x 0,000016) / 0,00004 x 100 = 0,0012 ES A DIR, NOMÉS 1,2 INDIVIDUS DE CADA 1000 NENS AFECTATS DE CONVULSIONS PATIRÀ UN TUMOR CEREBRAL

PROVES DIAGNÒSTIQUES CAP PROVA DIAGNÒSTICA, ES CAPAÇ D’IDENTIFICAR AMB UN 100% DE CERTESA SI UN PACIENT PATEIX O NO LA MALATIA

ESTRATÈGIES DEL DIAGNÒSTIC CLÍNIC 1.- Reconeixement del model “es la realització instantània de que la presentació del pacient s’ajusta a una imatge anteriorment apresa” : es un reflexe no una reflexió

ESTRATÈGIES DEL DIAGNÒSTIC CLÍNIC 2.-Estratègia d’arborització (algoritme) “ la progressió del procés diagnòstic per tots, menys un, d’un gran nombre de camins preestablerts on la resposta de cada investigació diagnostica, determina automàticament la pròxima investigació a realitzar i finalment el diagnòstic correcte”   

ESTRATÈGIES DEL DIAGNÒSTIC CLÍNIC 3.- El mètode exhaustiu “La cerca laboriosa i constant de tots els fets mèdics sobre el pacient, seguit del cribatge de les dades pel diagnòstic”

ESTRATÈGIES DEL DIAGNÒSTIC CLÍNIC 4.- El mètode hipotètic-deductiu “la formulació a partir de les primeres pistes sobre el pacient, d’una llista curta de diagnòstics o accions potencials, seguides per la realització d’aquelles maniobres clíniques (Hª i examen físic) i paraclíniques ( bioquímica, imatge, etc.) la qual cosa anirà reduint la llargada de la llista”