L’HORT SOCIAL COM A TERÀPIA PER A PERSONES DESFAVORIDES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

COHABITATGE ‘COHOUSING’*
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
Connecta Joven Imatges: NECESSITAT SOCIAL APRENENTATGE SERVEI
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Safe: Grup de recerca en salut, Activitat física i esport
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
Salut mental i prevenció
Atenció a la dependència al Medi Rural
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El mercat de treball a la ciutat de Girona
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2015
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
Departament de Justícia
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Xarxa Transició Escola Treball del Maresme
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
@sebastiani64.
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
La immigració és un problema educatiu ?
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2012
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
1 1.
17a ESCOLA D’ESTIU DEL VOLUNTARIAT 2016
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
Reunió final de curs juny del 2018
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
Presentació de la Guia per a la identificació i
SALUT MENTAL.
Dispositiu Local d’Inserció
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Pràctica 5.2: Construcció de fluxogrames
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
DONES CUIDADORES. Realitat social i laboral
SALUT MENTAL.
15 de novembre Dia sense alcohol
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Projecte d’Itineraris Formatius
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
Pla Integral de Salut Mental
I Jornades de Mobilitat Internacional del PAS
Catàleg de llocs de treball del CPNL
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Dona Kolors, Innovació social en costura
Reunió final de curs juny del 2018
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Serveis Socials Generals
Transcripción de la presentación:

L’HORT SOCIAL COM A TERÀPIA PER A PERSONES DESFAVORIDES

LA NOSTRA EXPERIÈNCIA El projecte de tenir un hort neix d’una banda per la motivació d’una part de residents del centre d’acollida i de l’altra de la preocupació dels professionals per la manca de recursos formatius i d’ocupació. L’hort aporta una sèrie d’experiències gratificants, enriquidores i úniques per al col·lectiu sense llar, però també per als estudiants, voluntaris i professionals. Fent un hort aprenem. Cultivar els propis aliments ens introdueix en un món de respecte pel medi ambient i per la pròpia salut.

CENTRE D’ACOLLIMENT “La Sopa” “La Sopa” atén a persones excloses o en alt risc d’exclusió social, concretament les persones en situació de sense llar. FUNCIONS PRINCIPALS: La protecció La creació de les condicions bàsiques per iniciar un procés de recuperació.

SERVEIS QUE OFERIM: ATENCIÓ SOCIAL SERVEI DE DETECCIÓ SERVEIS PER LA COBERTURA DE LES NECESSITATS BÀSIQUES: Menjador Higiene personal Medicaments Bugaderia Consigna Rober Correu SERVEIS DE BAIX COMPROMÍS: Centre de dia 40 places Allotjament nocturn 21 places SERVEIS D’ALT COMPROMÍS I/O RECUPERACIÓ: Centre residencial 46 places (29h -9d - 8 gent gran) Pisos d’inclusió 12 places

PERFIL de les persones en situació de sense llar: Homes adults separats o divorciats. Joves amb problemes familiars. Homes i dones de major nivell educatiu i cultural. Augment de drogoaddictes. Augment de malats mentals. Augment de transeünts. Fragilitat relacional + falta de suport familiar + dificultats econòmiques, d’habitatge o d’inserció laboral = VULNERABILITAT PER QUEDAR-TE SENSE LLAR

CARACTERÍSTIQUES BÀSIQUES El 14% són dones i un 86% homes El 90% no tenen xarxa de suport familiar i /o social El 95% no tenen sostre fix. El 98% estan aturats. El 85% no tenen ingressos i aquells que en tenen, solen comptar amb 400 euros al mes. El 32 % tenen una situació administrativa irregular. El 85 % tenen dèficits en hàbits i habilitats relacionades amb l’establiment de les relacions personals sanes. En ocasions presència de consum d’alcohol o d’altres substàncies que generen addicció, psicopatologies i malalties orgàniques cròniques El 45 % ja havia estat anteriorment a La Sopa. El 30% són nacionals i un 70% són estrangers.

IMMIGRATS SENSE LLAR Característiques sociodemogràfiques: Persones que emigren per una necessitat vital de buscar una vida millor, són els anomenats immigrants econòmics. La majoria provenen de països amb una situació socioeconòmica precària. Característiques sociodemogràfiques: Majoritàriament homes (88 %), la majoria solters. Dones (12 %) Edat mitjana entre 35 i 50 anys. Increment joves menors extutelats. Més de la meitat tenen els papers en regla (57 %). Nacionalitat: la majoria provenen d’Àfrica, sobretot de la zona nord , Marroc, Algèria, Senegal (77 %) i de l’Europa de l’Est (23 %) principalment de Romania. Nivell d’estudis primaris Poca qualificació laboral Problemes de salut física i mental Immigrat sense documentació + Fragilitat relacional + falta de suport familiar + dificultats econòmiques, d’habitatge o d’inserció laboral = SENSE LLAR

PROJECTE HORT L’hort com a iniciativa d’integració i col·laboració ciutadana. L’hort com a dinamització social de les persones vinculades a La Sopa. L’hort com a alternativa d’oci i pràctica saludable i terapèutica. L’hort com a activitat i experiència col·lectiva d’aprendre a dur un hort. L’hort com una proposta de formació i d’inserció laboral.

OBJECTIUS Potenciar l’adquisició d’hàbits i autonomia per al treball personal (responsabilitat, capacitat d’organització, paciència, ordre, higiene, puntualitat, compromís... Assolir uns coneixements, uns valors i unes normes d’una manera lúdica i engrescadora. Sensibilitzar sobre l’entorn proper Aprendre coneixements sobre l’agricultura Millorar el vocabulari Educar en la sostenibilitat, l’estalvi d’aigua i recursos naturals Recuperar els coneixements del món rural

OBJECTIUS Possibilitar un aprenentatge Afavorir el treball en equip,tot incidint en l’autonomia. Estar en contacte amb la natura en un entorn urbà.

AVANTATGES usuaris: Millora la salut física i mental. Ajuda a establir relacions socials. Major motivació per l’aprenentatge. Afavoreix actituds i valors cívics i ecològics. Potencia el contacte amb la natura. Facilita l’adquisició de comportaments responsables.

AVANTATGES usuaris: Aprendre a acceptar que a la vida succeeixen imprevistos que ens desbullen els nostres plans. Possibilitat d’inferir coneixements apresos durant el projecte a altres contextos familiar, social...

AVANTATGES voluntaris: Descobrir les potencialitats i les característiques del col·lectiu sense llar. Descobrir diferents procediments vàlids, a través dels quals es pot arribar a un resultat positiu. Es potencia la relació professional i personal dels membres que en formen part.

OBJECTE DEL CONVENI Participació dels estudiants de la UdG en activitats solidàries i de cooperació. Que l’estudiant desenvolupi, de forma voluntària, activitats solidàries amb reconeixement d’almenys 6 crèdits. La relació que s’estableix entre l’estudiant i el Centre d’Acolliment La Sopa és estrictament formativa i no laboral.