El repte de l’autonomia

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La qualitat, garantia de millora.
Advertisements

6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
DEFINICIÓ I OBJECTIU DEL SERVEI COMUNITARI
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Programa de Transició Escola Treball
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
EL MODEL SANITARI: MODEL I SISTEMA
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
va aprovar la Llei de Millora de barris.
GRUP DE PACIENTS AMB DIAGNÒSTIC D´ESCLEROSI MÚLTIPLE A L'A. B
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
Projecte d’Itineraris Formatius
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Presentació 9: De la Introducció a la Generalització
Edició 2017 Reunió amb famílies.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Model de gestió assistencial: innovació i integració. Montse Cervera
Programa Salut i Escola
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
Tesis Doctorals en Xarxa
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Serveis de Formació.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Xarxa de Custòdia del Territori
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Anàlisi crítica de la transversalitat
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Àrea de Docència / SGA IMPLANTACIÓ MILLORES CAMPANYA MÀSTER
Consum per substàncies per any (últim mes)
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
BENVINGUDES I BENVINGUTS!!
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
II JORNADA de SALUT MENTAL
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

El repte de l’autonomia PROGRAMA DE PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA El repte de l’autonomia

El repte de l’autonomia És un programa creat per l’Obra Social Fundació ”la Caixa” i es desenvolupa en col·laboració amb diverses administracions públiques de les comunitats autònomes. El programa defineix les seves línies d’actuació en l’àmbit de la prevenció: S’adreça principalment a gent gran fràgil. Aporta accions noves de promoció de l’autonomia. És autoexecutable. Facilita les eines necessàries per continuar-lo al domicili.

Objectius Optimitzar les habilitats existents gràcies a l’estimulació integral de les àrees sensorial, motriu i cognitiva. Afavorir l’autonomia personal de la gent gran, a través de la prevenció i/o l’endarreriment dels processos que puguin comportar una pèrdua o una disminució de les capacitats de cada persona. Contribuir a mantenir la xarxa de relacions personals. Facilitar temps lliure a les famílies.

Beneficiaris El programa s’adreça a gent gran fràgil, que són els que comencen a tenir dificultats per desenvolupar alguna de les activitats bàsiques de la vida diària (ABVD: alimentació, vestit, higiene i locomoció). Criteris d’exclusió: Persones amb un nivell de dependència que necessitin una tercera persona per dur a terme alguna de les activitats bàsiques de la vida diària. Persones amb alteracions de la conducta. Persones amb deteriorament cognitiu sever.

Línies d’actuació Servei de transport adaptat Tallers de prevenció de la dependència KitsCaixa Dependència + DVD Metodologia innovadora: perspectiva integral de l’individu Tècniques d’estimulació: àrees sensorial, motora i cognitiva Treball lúdic Accedir als tallers Facilitar temps lliure a les famílies

Tallers I Informació bàsica Lloc de realització: centres de gent gran Freqüència: 2 sessions setmanals Sessions: 90 minuts cada una Metodologia: grupal (16 participants) Dinamitzador: professional Es fan tres cicles anuals: 1r cicle: setembre - desembre 2n cicle: gener - abril 3r cicle: abril - juny

Tallers I Estructura del programa Dos blocs: aprenem i expressem APRENEM EXPRESSEM OBJECTIU Adquirir coneixements i recursos per potenciar les habilitats descrites Desenvolupament personal, creatiu i social Integració dels coneixements adquirits Sessions de seguiment: consolidar el procés d’integració del contingut del programa Periodicitat: quinzenal / durant tres mesos

Tallers I Quins aspectes es destaquen? Es treballen conceptes que permeten tenir cura dels sentits. S’estimulen funcions motrius: flexibilitat, tonificació, lateralitat / coordinació, equilibri estàtic i dinàmic, i marxa. S’estimulen funcions de l’àrea cognitiva: atenció, memòria, funcions executives i llenguatge. S’afavoreixen les relacions socials.

Tallers I Estructura de les sessions Bon dia (“trencaglaç”) Recordatori de la sessió anterior Introducció a la sessió Activació (escalfament) Part tècnica: - Intervenció preliminar - Intervenció analítica - Intervenció integral Relaxació Debat i conclusions

Tallers I Exemple de programació Cada vehicle adaptat proporciona, com a màxim, servei a 8 tallers i a un màxim de 4 centres diferents. DILLUNS Taller 1 Centre A Taller 2 Taller 3 Centre C Taller 4 DIMARTS Taller 5 Centre B Taller 6 Taller 7 Centre D Taller 8 DIMECRES Taller 1 Centre A Taller 2 Taller 3 Centre C Taller 4 DIJOUS Taller 5 Centre B Taller 6 Taller 7 Centre D Taller 8

Servei de transport adaptat Flota de 103 vehicles adaptats. Microbús amb capacitat per a 7 persones + acompanyant + conductor. Facilita l’accés als tallers a la gent gran fràgil amb dificultats de mobilitat. Contribueix a evitar situacions d’aïllament social.

KitsCaixa: El repte de l’autonomia Manual del dinamitzador Manual del participant DVD: - Pel·lícula sobre els sentits - Exercicis motrius essencials - Exercicis de respiració - Exercicis de relaxació dinàmica

MAPA D’ASSIGNACIÓ DE VEHICLES PER COMUNITAT AUTÒNOMA* Abast del programa MAPA D’ASSIGNACIÓ DE VEHICLES PER COMUNITAT AUTÒNOMA* Galícia 10 Madrid 11 C. Valenciana 7 Castella-la Manxa 6 Castella i Lleó 11 País Basc 2 Navarra 2 Andalusia 14 Canàries 6 Extremadura 5 Cantàbria 2 Astúries 3 Catalunya 16 Balears 4 Múrcia 2 Ceuta 1 Melilla 1 *Dades acumulades des de l’inici del programa (octubre del 2006) fins a l’octubre del 2008. RECURSOS Total CA 15 Convenis signats 27 Total vehicles 103 Total centres 408 Total participants 50.119 Total usuaris transport 20.358 Total tallers 3.641 Total DVD distribuïts 1.984.000

Impacte del programa Programa propi. Complementari a l’actuació de l’Administració en l’atenció a la dependència. 1 Model innovador que ha generat un recurs d’atenció social inexistent fins ara. El programa s’avança a l’actuació de l’Administració. 2 Dóna suport indirectament a les famílies proporcionant un alleujament familiar. 3 Forma professionals especialitzats en l’àmbit de la prevenció de la dependència i el foment de l’autonomia personal. 4 Contribueix a potenciar el paper dels centres de gent gran en centres de prevenció i promoció de la salut. 5

Moltes gràcies