CANTATA : LA NIT DELS MALSONS MÚSICA: ÀLEX MARTÍNEZ TEXT: MARTA BUCHACA DIRECCIÓ MUSICAL: ELISENDA CARRASCO I RIBOT JOSEP PRATS CURS 2016-2017
LES PORS DEL DOFÍ Escola el Dofí Premià de Mar Llúcia Ventura i Vargas 3 Les pors LES PORS DEL DOFÍ Escola el Dofí Premià de Mar Llúcia Ventura i Vargas
Objectiu del treball L'Objectiu d'aquest treball és, a partir de la Cantata d'enguany “La nit dels malsons”, treballar el tema de la por com a emoció que té tot ésser humà i, per tant, emoció lícita. També oferir alguns recursos per a poder fer front a les diverses pors.
Què són les pors? Preguntem als nens i nenes de sisè i ens contesten.
RESPOSTES DELS ALUMNES La por és una emoció, sensació, sentiment, malestar... que tenen les persones humanes. És una sensació que no li agrada a ningú. Et pot fer cridar, espantar-te, posar-te nerviós, plorar, suar... En algunes ocasions t'impedeix fer les coses que vols. Tothom té por, hi ha pors diferents. Les pors són molt difícils de superar. Normalment tenim més por quan som petits i de grans ho anem superant una mica.
LES PORS DE SISÈ Por a la foscor. Por a estar sol. Por a què desapareguin els pares. Por al fracàs a l'institut. Por al Bulling. Por als pallassos. Por a fer el ridícul davant els companys.
LES PORS DELS NOSTRES COMPANYS DE VIDA Preguntem, per mitjà d'una enquesta, sobre les pors de les persones. Enquesta des de P-3 a 6è Enquesta als pares dels nostres alumnes Enquesta als professors del centre
ENQUESTA SOBRE LES PORS EDAT: SEXE: 1.- Tens alguna por? 2.- A què tens por? 3.- Quan tens por, què fas? 4.- T’agradaria superar la por que tens? 5.- Has superat alguna por que hagis tingut? 6.- Creus que tothom té por? 7.- Pels majors de 12 anys: Tens les mateixes pors que les que tenies de petit?
TENS POR?
DEFINIM LES PRÒPIES PORS Un cop hem vist que tots tenim pors, volem fer una reflexió més profunda sobre les pròpies pors. Entendre que hi ha pors que no es volen manifestar en veu alta per vergonya... Sempre actitud de respecte.
El buidatge i tractament de les enquestes, l’han realitzat els alumnes de Cicle Superior. Aquest treball ha format part del nou enfoc de l’àrea de matemàtiques que estem iniciant com a Claustre.
Què ens provoca “por”? Analitzar en grup, les causes de les nostres pors. Hem d'arribar a veure que són generades per nosaltres mateixos. Veure l’evolució de les pors segons l’edat: comencem tenint més pors de monstres… que estan en el món imaginari i, amb el pas del temps, les pors són elements reals.
QUÈ FEM AMB LES NOSTRES PORS A l’enquesta, hem preguntat també sobre les accions que fem per superar les nostres pors. Dedicarem unes quantes tutories a parlar sobre les mesures més efectives: cal tendir a valorar més aquelles accions que no eviten la por sinó que ajuden a fer-li front.
QUÈ FEM QUAN TENIM POR? CURS SOLUCIÓ MÉS COMÚ EI – 3 Anar amb els pares, amagar-se o marxar EI – 4 EI – 5 Primer Amagar-se o marxar, anar amb els pares Segon Tercer Amagar-se o marxar, relaxar-se Quart Amagar-se o marxar, Cridar o plorar Cinquè Sisè Amagar-se o marxar, posar-se nerviós Mestres Relaxar-se, Pensar en coses boniques Pares Relaxar-se, Pensar en coses boniques
Entretenir-se fent una altra cosa Afrontar-la D’ALTRES SOLUCIONS Beure aigua Entretenir-se fent una altra cosa Afrontar-la Comprovar que tot està bé Escoltar música Resar Buscar algú per parlar-ne -
Tutories: Parlar de totes les solucions que podem aplicar, però allò que és important és intentar fer front a les nostres pors i especialment lluitar perquè no limitin la nostra vida.
VIU LA VIDA SENSE POR Com cada any, tota l’escola (de P-3 a 6è) aprenem una de les cançons de la Cantata de cada curs. És una bona manera que tota l’escola conegui Cantània i el que representa. Aquest curs hem triat “Viu la vida sense por” perquè ens ajudi a afrontar les nostres pors amb alegria i, molt important, amb música.
POR I ART Quin color té la por? Expressarem plàsticament la nostra percerpció de la por a través del color. Cada alumne haurà d’omplir un full fent servir els colors que cregui que representen les seves pors. Mentre els alumnes fan aquesta activitat, escoltarem la cançó “La nit dels malsons” de la Cantata d’aquest any.
EXPOSICIÓ DEL TREBALL REALITZAT Per la setmana cultural es muntarà una exposició a la sala gran de l’escola. Amb el títol “Les pors del Dofí” s’exposaran els resultats, les conclusions de l’enquesta i, sobretot, es recrearan els recursos que podem fer servir per fer front a les nostres pors. Com cada any, clausurarem la setmana cultural amb música. Tota l’escola cantarem la cançó “VIU LA VIDA SENSE POR” amb l’atrezzo i la coreografia que ens ha proposat la direcció escenogràfica de l’Auditori.
PROCÉS DEL TREBALL
DEFINIR VEURE L'ABAST COMPRENDRE I ACCEPTAR ACTUAR REFLEXIONAR
DEFINIR: Saber què és. VEURE L'ABAST: Qui té por, quantes persones DEFINIR: Saber què és VEURE L'ABAST: Qui té por, quantes persones? COMPRENDRE I ACCEPTAR: entendre la por com a emoció lícita ACTUAR: fer front amb els recursos disponibles REFLEXIONAR: entendre que cadascú crea les pròpies pors i, per tant, cadascú les pot foragitar.
“La por és la meva companya més fidel, mai m’ha enganyat per anar-se’n amb un altre” Woody Allen. “La por és el principi de la sabiduria” François Mauriac. (Escriptor Francès ,1885-1970). “Les pitjors mentideres són les nostres pròpies pors”. (Rudyard Kipling , 1865-1936).
Fi !