Sessió oberta de Benchmarking Aplicacions informàtiques per a la gestió dels recursos humans Sessió oberta de Benchmarking Amb les experiències a: Barcelona, 22 de gener de 2001 Fundació per a la Motivació dels Recursos Humans
Aplicacions informàtiques per a la gestió dels recursos humans Pilar Díaz Romero Doctora Enginyera de Telecomunicacions Titular d’Universitat (UPC)
Intranet Models Col.laboratius El concepte de treball en grup Groupware: Missatgeria, C&P, Col.laboració síncrona Estructures de Valor Afegit: Workflow, Teamware Gestió del coneixement: Gestió Documental Col.laboració Exemples Software de RRHH Concepte Aplicacions
Intranet
Intranet: Un espai virtual basat en tecnologia Internet que pertany a una organització i al qual només poden tenir accés els membres de l’organització. Mecanismes pels empleats a fi d’intercanviar informació
Extranet: Un espai virtual basat en tecnologia Internet per a crear una xarxa de comunitat privada – no només per a empleats sinó també per a clients i proveïdors. Mecanismes per a socis comercials
Intranet: Xarxa completament privada. D’accés únicament al personal de l’empresa Extranet: Xarxa constituïda amb infrastructura no privada D’accés únicament al personal autoritzat.
Extranet Permet compartir informació i col.laborar més eficaçment amb clients i proveïdors Construir comunitats virtuals Comunicar als interlocutors de forma electrònica Millorar el nivell d’integració en la SCM Reduir el temps de llançament de nous productes Millorar els canals de distribució Millorar el servei al client Construir aplicacions interempreses menys costoses Explotar l’abast global de Internet
Components d’una Extranet Aplicacions Web Connexió a la xarxa Integració sistemes de Gestió Nivells d’inventari Comandes Reaprovisionament Especificacions Introducció nous Productes Novetats Directoris Manuals Nivells de servei Informació de gestió Registre Autentificació Controls de accés Accés i Seguretat EXTRANET Internet Xarxa segura d’alt rendiment Usuari remot Usuari remot Xarxa Privada Seguretat
- Comunitats virtuals - Portals - Vortals
Parts principals de la Intranet: Notícies corporatives Última informació de productes Polítiques de la companyia Comentaris Accés a Internet Ajuts ...
Models Col.laboratius
Empresa Col.laboradors Proveïdors Empleats Clients MarKetplace -Supply Chain -E-Procurement -Serveis de Col.laboració MarKetplace B2B B2B B2C B2E -Self-Service -Marketing One-to-One -Fidelització -Gestió del coneixement -Accés a aplicacions -Col.laboració
Entorns col.laboratius. - Només té sentit en entorns B2B - Intervenen diverses parts de la cadena de subministrament
Exemple de Funcionament Col.laboratiu: Comanda Consulta Stock Ordre Pagament Retirada magatzem Enviament per Operador logístic
Exemple de sistema col.laboratiu La cadena de subministrament dels fabricants de material elèctric. Fabricants Distribuïdors Clients Adibank Electroclub
Exemple d’extranet com a sistema col.laboratiu. Comerc. Delegacions Internet Comercials Itinerants Sistema segur d’accés a través d’Internet VPN PKI Empresa
El concepte de treball en grup
Conceptes de Treball en Grup Definición de Colaboración Mensajería Groupware Teamware Colaboración en Tiempo Real Workflow Gestión Documental Gestión del Conocimiento Tecnologías / Herramientas Serveis i Solucions Missatgeria A&P Col.lab.Instantània Apl. Web Estructures Valor Afegit Publ. Web Senzilla Gestió del Coneixement G.Documental Búsq. Experts Aprenent. Distr. DEFINICIÓN DE COLABORACIÓN Colaborar es trabajar juntas las personas para conseguir un objetivo común. Trabajar sobre todo a nivel intelectual. OBJETIVO DE LA COLABORACIÓN Optimizar las capacidades, conocimientos y habilidades de los partipantes en un proceso. DIFERENTES CONCEPTOS Todos relacionados con trabajar en grupo Se mezclan y a veces confunden entre sí ESTRUCTURAR TECNOLOGÍAS RELACIONADAS 1º Interesa ver Groupware, estructuras sobre groupware, G. Conocimiento Al final el usuario ve servicios y soluciones Cortesia de:
Gestió del Coneixement Objectius Cultura d’Empresa Tecnologia de la Informació Model Comercial
Objectius Major capacitat de resposta als clients Major eficiència de la cadena de subministrament Proliferació de pràctiques òptimes
Cultura d’Empresa Quin grau de col·laboració té lloc entre els equips de treball? Para atenció especial el sistema de compensacions al rendiment de les persones o al de la companyia? En què estan basats els programes de compensació o reconeixement d’empleats? Amb quina freqüència són traslladades les persones d’un departament o regió a un altre? Com aprèn la companyia de les seves errades?
Exemple Real The business of e-commerce Col.laboració Client - Proveïdor compartint informació de demanda prevista per Internet Página personalizada Planning de la demanda prevista Cortesía de:
Exemple Real The business of e-commerce El Client pot actualitzar ell mateix les seves dades per Internet Cliente puede actualizar directamente modificaciones -> Ahorro de tiempo y recurso Mayor fiabilidad Mayor calidad del servicio Cortesía de:
Exemple Real The business of e-commerce Compartim amb el client informació sobre preus, existències, l’estat de les seves comandes, enviaments, etc... Inclòs podem connectar-nos amb l’operador logístic per a verificar la situació de transport Se pueden ofrecer datos de terceras empresas interesantes para el cliente Cortesía de:
Software de RRHH
Gestió dels RRHH Necessitats i capacitats de l’empresa Tamany de l’empresa Àrees de negoci
Gestió dels RRHH Nòmines Formació on-line Selecció personal Organització Auto-servei de l’empleat
Grans companyies SAP i Meta4 (www.sap.com/spain www.meta4.es) Ross Systems (www.rossinc.com) Empreses fins a 500 treballadors Cezanne People (marketing@spaincezannesw.com)
Nivell inferior Nivell elemental Epsilon (Grupo Castilla) (marketing@grupocastilla.es) Nivell elemental A3 (Comercial@atr3s.es)
mySAP Human Resources Organitzar processos RH Retenció personal Compartició de dades i recursos Creació informes estàndards i legals Analítiques de negoci en RH Auto-servei de l’empleat
Meta4Mind & ESS Nòmina i gestió econòmica del personal Gestió de selecció Gestió del Factor Humà intern Gestió de baixes Gestió del coneixement Auto-servei de l’empleat
Renaissance CS® HR/Payroll Nòmina i gestió econòmica del personal Gestió d’organització (perfils, absències, ...) Suport a plans de beneficis flexibles Informes de salut i seguretat Eines per acomplir requisits administratius Quiosc d’informació tipus auto-servei
Exemple: GRUPO DRAGADOS Objectius: unificar gestió de nòmines i recursos humans compatibilitat amb l’efecte 2000 compatibilitat amb la moneda única europea millorar alguns dels processos de RRHH optimitzar relacions amb l’Administració distribuir processos Solució: implantació mòduls Nòmines i RRHH de META4 Resultats: reducció del costos de temps d’un 60% Futur: autoservei de l’empleat i gestió de competències
e-mail: pilar@xaloc.upc.es Gràcies per la seva atenció Precs i preguntes e-mail: pilar@xaloc.upc.es