Anàlisi del Cicle de Vida Jornada “Competències” IEC, 25-10-06 Claudi Mans Departament d’Enginyeria Química Universitat de Barcelona
pV = nRT pressió arterial agitació mental temps disponible constant vital nombre de feines a fer
Per què les ciències al curriculum És una forma de cultura Adquisició de la lògica, la metodologia i la objectivitat de la ciència Despertar curiositat del per què de les coses Adquisició d'idees quantitatives Avaluar informació en llenguatge tècnic Alfabetització científico-tecnològica Competències profanes per a la participació en les decisions polítiques de les tecnociències
és la millor?” Una competència transversal: saber avaluar missatges amb contingut científic o tècnic. “Quina energia és la millor?”
Què vol dir “millor” ? la més barata? la més segura? la de menys residus? la més renovable? la més constant? la més fiable?
Per què l’ACV Per comparar allò incomparable
ACV: (Life Cycle Assessment) Comparació de l’impacte ambiental de dos productes (o dues tecnologies, o dos processos)
Metodologia ACV Recopilació i avaluació d’entrades i sortides de matèria i energia i dels impactes ambientals potencials directament atribuïbles, al llarg del seu cicle de vida (1969, envasos de Coca Cola)
Exemple 1 Comparació d’energies per fer 1kWh elèctric energia eòlica E energia nuclear N energia tèrmica fòssil T energia hidràulica H energia solar S
E N T H S 2 12 3 PRODUCCIÓ XX XXX X 1 kWh elèctric consum pr. mat. consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E 2 N XX XXX X 12 T H 3 S
E N T H S 11 8 7 13 INSTAL·LACIÓ XXX X XX 1 kWh elèctric consum pr. mat. consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E XXX X 11 N XX 8 T H 7 S 13
Com incloure-hi: constància de producció flexibilitat i adaptabilitat producció descentralitzada paisatge i territori distància al consum - línies MHT turisme greuges territorials seguretat
Exemple 2 Comparació de tres productes: tàmpaxs compreses panyos
T C P 10 13 4 COMPARACIÓ 1 ÚS X XXX XX cel·lu-losa prod. quim. aigua fabr. ús-tr. energia etc TOTAL T X XXX XX 10 C 13 P 4
Com incloure-hi emocions satisfaccions expectatives etc...?
Més exemples automòbil propi o tramvia ampolla de vidre o plàstic menjar vegetals o animals menjar preparat o de casa TV catòdica o de plasma PVC o PET casa de pisos o unifamiliar no viatjar o viatjar informació o no
Cal educar en la ciència i la tecnologia incloent-hi emocions i satisfaccions qualitat de vida expectatives personals valors explicitació discussió valoració personal
www.angel.qui.ub.es/mans cmans@ub.edu