Anàlisi del Cicle de Vida

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FUENTES DE ENERGIA Leidy Garzón , Sindy Jurado.
Advertisements

FUENTES DE ENERGÍA NO RENOVABLE Combustibles fósiles Petróleo Carbón
Fuente de energía Petróleo Gas Natural Producción Clasificación
La qualitat, garantia de millora.
L´energia.
ENERLOGY MONITORING Monitoritzar Gestionar Web Consums Aigua
SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
L’electricitat:l’energia més versatil.
BOMBA DE CALOR D’ALTA TEMPERATURA NH3
L’ ALUMINI.
Proyecto de Instalación Solar Fotovoltaica Para Bloque de Viviendas.
ANÀLISI ECONÒMICA-FINANCERA DEL SECTOR VITIVINÍCOLA Oriol Amat i Jordi Perramon Universitat Pompeu Fabra.
Orientació en família Eines per a l’acompanyament en la tria d’itineraris educatius Març 2017.
Comunicació dels resultats Autoritats públiques i empreses
9. Els recursos del planeta
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
i el que no es pot avaluar
L’Univers Com es defineix l’Univers?
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Estudi per a la identificació de
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Benvinguts i benvingudes al Campus de la UPC a Vilanova i la Geltrú
Estratègia de Xarxes Socials
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
Central hidroelèctrica de Sant Maurici
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
INDICADORS DE SOSTENIBILITAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
LA SOSTENIBILITAT I L’ENSENYAMENT DELS ACCIONAMENTS ELÈCTRICS
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
PREMATRÍCULA PROVES ACCÉS UNIVERSITAT
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Alexandre López-Borrull
QUAN EL RIU ARRIBA AL MAR: EL GALATXO D’EN SORRAPA
AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR DE LA DIPLOMATURA DE TURISME
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Treballem l’estadística
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
La gestió per processos
LA CONDICIÓ FÍSICA.
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
L’ENERGIA BLANCA LÓPEZ 2nA.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Presentació BATXILLERAT
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
SALUT MENTAL.
Thinkató Instruccions
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Nova taxonomia de tasques Webquest de Berni Dodge
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
TEMA 2: LA MATÈRIA I ELS MATERIALS
BATXILLERAT Promoció
Coneixement del medi natural
6è C Escola Pla de l’Avellà Maig de 2012
CIÈNCIA A GIRONA activitats 10/11
Presentació assignatura
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Transcripción de la presentación:

Anàlisi del Cicle de Vida Jornada “Competències” IEC, 25-10-06 Claudi Mans Departament d’Enginyeria Química Universitat de Barcelona

pV = nRT pressió arterial agitació mental temps disponible constant vital nombre de feines a fer

Per què les ciències al curriculum És una forma de cultura Adquisició de la lògica, la metodologia i la objectivitat de la ciència Despertar curiositat del per què de les coses Adquisició d'idees quantitatives Avaluar informació en llenguatge tècnic Alfabetització científico-tecnològica Competències profanes per a la participació en les decisions polítiques de les tecnociències

és la millor?” Una competència transversal: saber avaluar missatges amb contingut científic o tècnic. “Quina energia és la millor?”

Què vol dir “millor” ? la més barata? la més segura? la de menys residus? la més renovable? la més constant? la més fiable?

Per què l’ACV Per comparar allò incomparable

ACV: (Life Cycle Assessment) Comparació de l’impacte ambiental de dos productes (o dues tecnologies, o dos processos)

Metodologia ACV Recopilació i avaluació d’entrades i sortides de matèria i energia i dels impactes ambientals potencials directament atribuïbles, al llarg del seu cicle de vida (1969, envasos de Coca Cola)

Exemple 1 Comparació d’energies per fer 1kWh elèctric energia eòlica E energia nuclear N energia tèrmica fòssil T energia hidràulica H energia solar S

E N T H S 2 12 3 PRODUCCIÓ XX XXX X 1 kWh elèctric consum pr. mat. consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E 2 N XX XXX X 12 T H 3 S

E N T H S 11 8 7 13 INSTAL·LACIÓ XXX X XX 1 kWh elèctric consum pr. mat. consum aigua residu sòlid residu líquid gas TOTAL E XXX X 11 N XX 8 T H 7 S 13

Com incloure-hi: constància de producció flexibilitat i adaptabilitat producció descentralitzada paisatge i territori distància al consum - línies MHT turisme greuges territorials seguretat

Exemple 2 Comparació de tres productes: tàmpaxs compreses panyos

T C P 10 13 4 COMPARACIÓ 1 ÚS X XXX XX cel·lu-losa prod. quim. aigua fabr. ús-tr. energia etc TOTAL T X XXX XX 10 C 13 P 4

Com incloure-hi emocions satisfaccions expectatives etc...?

Més exemples automòbil propi o tramvia ampolla de vidre o plàstic menjar vegetals o animals menjar preparat o de casa TV catòdica o de plasma PVC o PET casa de pisos o unifamiliar no viatjar o viatjar informació o no

Cal educar en la ciència i la tecnologia incloent-hi emocions i satisfaccions qualitat de vida expectatives personals valors explicitació discussió valoració personal

www.angel.qui.ub.es/mans cmans@ub.edu