L´ús del vídeo al laboratori de física

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
Experimentem amb l’elasticitat escola arc iris roger soto, laura torcal, pere ros, lluc rodó, júlia aicart i jan sanfulgencio.
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
 El fetge és l'òrgan que forma la sang.
No te la juguis: posa’t el cinturó !
LA GRAVETAT SOTA SOSPITA
Importar les notes al Campus Virtual
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
TFC Intranet Escolar Desenvolupament d’una aplicació Java2 EE
L’Univers Com es defineix l’Univers?
El moviment ESQUEMA INICI ESQUEMA INTERNET PER COMENÇAR INTERNET
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
TUTORIAL PER TREBALLAR AMB EL MOODLE
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Presentació de la base de dades
Presentació de la base de dades
Writer 4... mira’t bé la pàgina
Construeix la gràfica de valors
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
Recordem què vol dir ser adolescent
Creació d’un mapa personalitzat
Calcular: a) el vector velocitat i el mòdul en funció de “t”;
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Cinemàtica II: ESTUDI DELS MOVIMENTS.
CJE VISITA DE LA CJE AL CLAVEGUERAM DE BARCELONA 29/05/2010
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
Funcionament See Thecnical.
Tema 8: Magnituds en cinemàtica
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
DE LA DURADA AL RITME.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Matemàtiques 3er E.S.O..
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
RADIOGRAFIA DEL SO Pau Samarra Ardiaca IES Guindàvols 2n Batxillerat
PROPIETATS DE LA LLUM La llum es propaga en línea recta.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Mescla Eutèctica Estudi analític del comportament del punt de fusió d’una mescla homogènia d’aigua i sal.
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Ruben Balada Tripiana Informática
Tema 5: Nombres naturals i enters
Distribucions importants en Inferència estadística
(posició d’equilibri)
SCIENCE OF SYNTHESIS.
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
Treball de Recerca de Batxillerat
millora de la qualitat de l’ensenyament.
TECNOLOGIA.
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
INTERNET XARXA: Quan un conjunt d’ordinadors estan connectats entre si per comunicar-se i compartir informació. TIPUS DE XARXES: LAN: Xarxa d’àrea local,
REAXYS.
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Organització i creixement
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
Projecte: Videojocs.cat
Màster d’Aplicacions Multimèdia
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

L´ús del vídeo al laboratori de física Anicet Cosialls Manonelles IES GUINDAVOLS

Introducció De tots és sabut la importància que sempre ha tingut l´experimentació com a recurs didàctic en l´ensenyament de les ciències (Cortel, 1999). Darrerament amb l´aparició de les noves tecnologies, vídeo, software informàtic, internet i els sistemes d´adquisició de dades experimentals com SADEX i EXAO (Cortel, 1999), les possibilitats d´experimentar al laboratori s´han multiplicat i han permès avenços importants en el camp de la física i química.   Avui en dia , amb l´ajut de les noves tecnologies, és possible plantejar-se i resoldre satisfactòriament problemes experimentals irresolubles 5 anys enrere. A títol d´exemple es pot determinar experimentalment l´acceleració de la gravetat a la superfície de la lluna aprofitant les imatges filmades del salt que va fer un astronauta quan hi va arribar a l´inici dels anys 70. O fer un estudi del moviment parabòlic d´una pilota de bàsquet des que és llançada fins que arriba a la cistella. Amb la present comunicació voldríem donar a conèixer les possibilitats que tenen els programes informàtics d´anàlisi i tractament de les imatges de vídeo en el camp de les ciències experimentals, i més concretament en el món de la física aplicada. El programa informàtic que es presenta s´anomena Vidshell.

Objectius Donar a conèixer el programa d´anàlisi d´imatges digitalitzades VIDSHELL. Presentar l´ exemplificació de l´estudi experimental d´un fenomen físic a partir de l´anàlisi d´un vídeo-clip. Plantejar un conjunt de problemes experimentals de física per tal de resoldre´ls amb l´ajut de vidshell.

Presentació de Vidshell El programa es pot descarregar lliurement d´INTERNET a partir de la pàgina següent: http://webphysics.tec.nh.us/vidshell/clips.html

Fem una mica d´història Doyle Davis és l´autor del programa. El va desenvolupar entre 1993 i 1995 Ha estat provat pels estudiants de nombroses facultats dels Estats Units i de Canadà. També pels alumnes de Batxillerat de l´IES Guindàvols de Lleida. Doyle Davis el distribueix lliurement, tot aclarint dubtes a qualsevol estudiant o professor de física Doyle Davis ddavis@tec.nh.us

Requisits mínims de l´equip Vidshell funciona amb Windows de Microsoft 3.11 o el sistema operatiu de windows 95, 98, Millenium o XP. Es necessita un mínim de 9 MB d´espai del disc dur. En el cas que es descarregui el paquet dels vídeo-clips, es necessitaran 31 MB addicionals de l´espai del disc dur per al subdirectori de C:/vidshell Important: Cal treballar amb una resolució de pantalla de 640 x 480 Abans d´iniciar qualsevol aplicació ,cal que en la “ Configuració Regional “ del “Panel de Control” els decimals vinguin expressats amb el punt (.) i els milers amb la coma (,)

Aparença i funcionament El programa es descarga d´internet i es guarda en una carpeta anomenada vidshell. S´obre la carpeta i es clica dues vegades sobre l´arxiu tb70run.exe

Estudi del tir parabòlic Mitjançant el suport del vídeo-clip basket.avi que seleccionarem clicant sobre la icona dels vídeos, analitzarem la trajèctòria paràbòlica que descriu una pilota de bàsquet des del moment que es llançada fins que arriba a la cistella

Plantejament del problema A partir del llançament d’una pilota per part d’un jugador de bàsquet, tenim com a objectiu arribar a respondre els següents aspectes relacionats amb aquest tipus de moviment. Problema I Amb quina velocitat i angle surt la pilota? Quina és l´altura màxima assolida per la pilota? Problema II Quin és el valor de l´acceleració de la gravetat? Problema III

Resultats obtinguts A la taula de la dreta hi ha les dades relatives a la posició (x,y) i al temps t corresponents al moviment de la piltota

Altura màxima dy Clicant sobre la icona podem dibuixar el vector de posició i trobar l´altura màxima dy= 1.78 m

Gràfic x-t Clicant sobre les icones podem elegir les dades de la taula que volem representar. A més a més, l´icona de la dreta permet ajustar les dades a una funció líneal. La pendent de la recta ens permet determinar el valor de la velocitat a l´eix x, vx = 4.517 m/s

Gràfic y-t Gràfic altura – temps. L´ajust a una funció quadràtica permet determinar la velocitat inicial a l´eix y, vy , i l´acceleració de la gravetat . El coeficient a1 ens dóna la velocitat (Vy = 5.718 m/s) El coeficient a2 permet determinar l´acceleració de la gravetat. a2 = g/2 = - 4.619 m/s2 g = 9.738 m/s2

Angle de tir Clicant sobre la icona de mesura d´angles hem determinat l´angle de tir. El valor trobat és de 50.6º

Què més és pot estudiar? Analitzant el vídeo-clip mondsprung.avi es pot determinar experimentalment la gravetat a la superfície de la Lluna

Com s´envolen els coets? Nerea Rodríguez enlairant un coet d´aigua. L´estudi i anàlisi del video-clip prova.avi permet fer un estudi experimental del moviment del coet. Aquest estudi fou guardonat amb un dels Premis Cirit 2000

Si condueixes, posa´t el cinturó! El títol d´aquesta diapositiva correspon al treball de recerca realitzat el curs 2002-03 per Alba Agraz de l´IES GUINDÀVOLS. L´anàlisi del video-clip crash2.avi permet estudiar el canvi d´estat cinemàtic a que està sotmès el conductor d´un cotxe en un xoc frontal.