UNA EXPERIÈNCIA D’ESCOLARITAT COMPARTIDA ESCOLA BÀRKENO, ESCOLA GURU. Jornada de cloenda seminari de mestres d'Educació Especial. 12 de maig de 2009
EL NEN: construïm una narrativa Retard psicomotor: La rehabilitació funcional. Complexitat cultural i lingüística: Diversitat dels models de criança. Les llengües. Evolució diagnòstica i propostes: Noves perspectives. L’atenció d’estimulació global. Comprensió progressiva. Facilitar al nen la convivència en un entorn terapèutic.
ELS ESCENARIS DE DESENVOLUPAMENT Perspectiva contextual: Necessitats educatives contextos grau d’ajut i suports Importància de que la resposta educativa identifiqui i faci explícit el treball educatiu de tothom, en aquests diferents contextos. ELS de l’entorn familiar i social: A casa, en el lleure, en els espais de relació amb altres familiars, amb els amics, en la vida quotidiana. ELS de l’entorn escolar: Adaptacions (continguts, activitats, materials, estratègies...) segons les diferents situacions educatives.
ELS ESCENARIS DE DESENVOLUPAMENT Enfocament més participatiu i cooperatiu. Amplia les possibilitats de transferència i de generalització de les competències. Que es fan més significatives i funcionals en els contextos naturals.
LA GALERIA D’IMATGES: evolució a l’escola CEIPM BÀRKENO
E.I. 3 anys Bona adaptació al grup Immaduresa global Actuacions Poc llenguatge (inintel·ligible) Hipotonia Indiferenciació Actuacions Treball de desvetllament sensorial Assessorament als pares
E.I. 4 anys Nova tutora Factors familiars Preocupació Actuacions: Problemàtiques afectives Divergències en pautes de criança Preocupació Actitud del nen Actuacions: Treball en competències maduratives bàsiques Emfàsi en comprensió i seguiment de consignes Demanda d’atenció logopèdica
E.I. 5 anys Actitud Relació tutora-nen Actuacions No tolera el modelatge de l’adult Aparició agressivitat física i verbal Conflictes amb companys i adults Relació tutora-nen Dificultats adaptar continguts Baix nivell d’exigència Actuacions Proposta treball del comportament: quadre de premis Propostes de continuïtat Escolarització compartida
Primària: 1r curs Nous espais + noves dinàmiques + nous referents + dificultats familiars Increment: Inestabilitat emocional del nen Alteracions del comportament Conflictes amb companys Conflictes amb adults
Primària: 1r curs Actuacions: Mesures de contenció Suport en Aula Propostes d’organització personal i autonomia Horari Què hi ha per dinar? Racó dels jocs Racó dels contes Assessorament al cicle Tutora Mestres de reforç Especialistes Escolarització Compartida Elaboració del projecte d’escolarització compartida Coordinacions periòdiques amb l’escola d’EE
Experiència Compartida CEIP BÀRKENO CEE GURU
La intervenció com a centre específic Definir un projecte-terapèutic individual (PI) des de: Des de les intervencions individuals Amb l’objectiu de potenciar el desenvolupament d’habilitats personals, socials i comunicatives Partint d’una perspectiva interactiva i contextual Per tal de prioritzar assoliment de capacitats
Definir els suports necessaris
ELS SUPORTS PERSONALS
ELS SUPORTS - ALTRES PERSONES
ELS SUPORTS CURRICULARS Grup aula reduït (3-4). Material específic adaptat a les necessitats del noi Flexibilitat a l’hora d’agrupar els alumnes a les hores amb els especialistes Priorització de les competències curriculars Ús de panells de comunicació-organització Estructura contenidora i organitzativa
ELS SUPORTS TECNOLOGICS TAC (àrees llengua, mates i música) Programes informàtics, recursos de la xarxa Blog: treball interdisciplinar de tots els grups de l’escola. http://escolaguru.blogspot.com Fotografia: sobretot a l’àrea de comunicació.
Planificació de la Intervenció amb el NEN Objectius: Psicologia Llenguatge i comunicació Psicomotricitat Atenció a la família Treball per competències
Des de Psicologia: Establir una bona dinàmica de funcionament al grup aula, d’igual a igual i de alumne-adult Promoure una major capacitació i integració del JO Desenvolupar una capacitat afectiva apropiada treballant l’expressió de les ansietats, la fragilitat i l’agressivitat latent.
Des de Llenguatge i Comunicació Treballar les funcions neurològiques relacionades amb el llenguatge (associació, segregació, seqüenciació, memorització, control i inhibició) 1 sessió individual de reestructuració del llenguatge 2 sessions en grup, una amb la logopeda i una amb la tutora.
Des de Psicomotricitat Desenvolupar el control postural Treballar l’equilibri (molta resistència) i la coordinació motriu.
Atenció a la família Facilitar pautes d’actuació comunes entre els diversos nuclis familiars per tal d’afavorir l’organització interna del nen Ajudar en el procés d’acceptació de les dificultats que presenta el nen, reduir ansietats familiars. Acompanyament. Control i seguiment de l’evolució per part de la Dra. Esqué.
Situació actual Entorn terapèutic de l’escola d’E.E. + Ajustament en la relació a l’escola ordinària Millora de les relacions familiars Millora en l’estabilitat personal i el comportament