Les bones pràctiques per a la educació en família
Aprendre amb Tu 2010: Iniciativa del Dept. d’Acció Social i Ciutadania Formació per als pares i mares de Catalunya amb fills/es de 3 a 12 anys Espai de trobada, per a la reflexió i per a compartir experiències VI edició del programa
Una qualitat dels nostres fills i filles...
Avui treballarem... Emmarcament social actual L’expressió de les emocions en funció de l’etapa evolutiva Potenciar el desenvolupament emocional Bones pràctiques per a l’educació emocional en família Debat i conclusions
Societat actual: Ciutat adulta vs necessitats infantils Ritme de vida accelerat Menys presència dels pares i mares a la llar, l’escola i el temps lliure dels seus fills/es Pèrdua de l’autoritat i dels referents Delegació de responsabilitats a altres agents
Què podem fer davant d’aquesta realitat? Estar al costat dels nostres fills/es Ser crítics i crítiques amb les informacions dels mitjans de comunicació Establir espais de col·laboració entre família i escola Transmetre els valors del respecte i el diàleg Establir normes i límits
L’expressió de les emocions segons l’etapa evolutiva
De 3 a 6 anys: 1ers contactes socials incerts Baralles amb infants Espera i tolerància a la frustració Enrabiades, rebequeries Egocentrisme Acaparar l’adult De 6 a 8 anys: Objectius, realistes, racionals Busca raons (per què, però) Més autònoms, independents Inseguretat, disgust Consciència d’un mateix Li agrada sentir-se únic
De 8 a 10 anys: Sentit acusat de justícia Inflexible i reglamentarista Reflexió sobre ell/a Segur, decidit, expressa les seves idees Vida de grup Sensibilitat a les crítiques i lloances De 10 a 12 anys: Percepció dels canvis Amagar-se / Mostrar-se Autoanàlisi i cerca d’intimitat Oposició, variabilitat Menys prestigi dels adults Difícil comunicació Passió per situacions extrafamiliars No l’importa el de casa
Per mi les emocions són...?
Emocions... Estat complex de l’organisme caracteritzat per un fort sentiment de pertorbació o excitació. Varietat d’estats d’ànim. Reaccions a les informacions que rebem de les nostres relacions amb l’entorn. Sentiments (por, ira, ansietat, tristesa, vergonya, aversió, alegria, amor, humor, felicitat...)
Estimular el desenvolupament emocional Consciència emocional conèixer les pròpies emocions i les dels demés (empatia)
Regulació de les emocions habilitat per conduir els propis sentiments cap a la seva expressió apropiada
Motivació: Buscar-la a través de les emocions, que impulsen a l’acció. La motivació, per contra de l'avorriment, ens permet fer una activitat productiva per voluntat pròpia i l’adient autonomia personal.
Habilitats socio-emocionals competències que faciliten les relacions interpersonals.
Autoestima ens explica com ens sentim nosaltres mateixos i es basa en l’auto concepte
Resolució de problemes Estem constantment enfrontats/des a diferents situacions de conflicte. La capacitat per gestionar-los és primordial
Bones pràctiques per a l’educació emocional en família Establir límits clars. Saber dir no. Expressar els nostres sentiments. Donar explicacions clares. Poder raonar els nostres arguments. Escoltar-los activament. Mostrar comprensió i sensibilitat envers els seus sentiments.
Controlar el to de veu. Ajudar-los a dir amb paraules el que els passa, a buscar solucions i demanar ajuda. Evitar el sermó i l’adoctrinament. Evitar les comparacions. Compartir espais lúdics: gaudir del plaer de jugar amb ells i elles.
Gràcies per la vostra participació