Paper d’Infermeria en el pacient MPOC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EDUCACIÓ FARMACÈUTICA
Advertisements

SESSIÓ VI. PREVENCIÓ DE RECAIGUDES I SEGUIMENT.
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
Atenció a la dependència al Medi Rural
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
1 u n i t a t L’educador infantil.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
No tractar el càncer de pròstata, ¿és correcte?
ISABEL RABASSEDA FERRER Infermeres d’Enllaç SAP Muntanya
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Mòdul d’Admissió i vacants
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Ester Busquets i Alibés
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA
EL NEN/A AMB TDAH “ORIENTACIONS PER A LES FAMÍLIES”
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
UD 1. Activitat Física i Entrenament
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
UNITAT 4: EVIDENCIA,RISC I IMPORTANCIA RELATIVA
PROGRAMA ATENCIÓ PRIMÀRIA SENSE FUM (PAPSF)
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
Programa BIBE: perspectives de futur
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
III Jornada de transport sanitari
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Mediació IES s'Agulla (Blanes) Què és la mediació? Conflictes que
III Jornada de transport sanitari
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Infermer Oscar Rochera
Obesitat en edat pediàtrica
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
SALUT MENTAL.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
ESCOLA CERVANTES (BARCELONA) CLASSE DE P-3 MARIA JOSÉ MATA
Grups interactius a L’Esquitx
DETECCÓ PRECOÇ ÉS PREVENCIÓ
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
SALUT MENTAL.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
LES CURES D’INFERMERIA SÓN CLAU EN
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Passes a seguir per iniciar un nou curs acadèmic en el GestIB
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
L’ atenció domiciliaria dels equips d’atenció primària catalans
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Gestió de la demanda Com es comporta la demanda?
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
LES ITS: Mecanismes de transmissió i prevenció
Concreció de la resposta educativa en el PI
IV Jornada de la XaROH del Programa Beveu Menys
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Qui som? El Dr. Jordi Julvez, investigador principal del projecte, treballa al Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL, ubicat.
MPOC: Malaltia obstructiva crònica (EPOC)
II JORNADA de SALUT MENTAL
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Tallers 2n. Trimestre
Transcripción de la presentación:

Paper d’Infermeria en el pacient MPOC  IV JORNADA DE RESPIRATORI CAMFIC 2011 29 de Juny

Paper d’Infermeria a la consulta Visita de forma espontània Visita de forma programada Paper d’ infermeria al domicili Paper d’infermeria el els grups d’educació

Fumadors/quantitat/inici Paper d’Infermeria a la consulta Sat. O2%, Tª, PA Tractament Fumadors/quantitat/inici PAPPS.........valoració¡¡¡¡ Visita espontània/urgent: Detecció de pacients que no estan diagnosticats i que poden consultar per altres motius (infecció de vies respiratòries, odinofagia, etc.) Visita programada/ concertada: Visita del pacient ja diagnosticat, la periodicitat d eles visites varia en funció del fase i de la consecució dels objectius en cada etapa.

Paper d’Infermeria a la consulta espontània/urgent: Detecció de pacients que no estan diagnosticats que poden venir per altre motiu (infecció de vies respiratòries, odinofagia, etc.) Visita programada/concertada: Visita del pacient ja diagnosticat, la periodicitat de les visites varia en funció de la fase i de la consecució dels objectius en cada etapa. 1ª Visita Visites successives

Full de monitoratge MPOC

Guía informatizada de @MPOC

Visites d’infermeria 1ª visita 1. Fer consell anti-tabac. 2. Valorar els coneixements que té el pacient de la malaltia i explicar-li el que sigui necessari: ■ bases anatòmiques i funcionals de la malaltia. ■ procés que seguirà a partir de la detecció. ■ signes d’alarma d’empitjorament i/o aguditzacions. 3. Valorar els factors de risc laborals i ambientals. 4. Comprovar que les proves complementàries s’ han fet: Rx de tòrax, analítica, ECG. 5. Explicar al pacient la importància de fer el tractament correctament (tècnica inhalatòria) i prendre la medicació complementària. 6. Recomanar-li fer exercici físic: caminar.

Visites d'infermeria successives 1. Fer consell anti- tabac. 2. Valorar la comorbiditat. 3. Valorar els coneixements que té el pacient sobre fer una vida sana i, en conseqüència, explicar-li el que sigui necessari : A) Dieta ■ Explicar-li la dieta adequada de manera individualitzada segons la fase en què es trobi de la malaltia i en conseqüència l'augment d'ingesta d’aigua sense gas, si no hi ha patologia que la contraindiqui. ■ Recomanar al pacient que: • Mantingui el pes, faci una dieta equilibrada, perdre pes en cas de obesitat, eviti menjars abundants i flatulents i prevenir el estrenyiment. • En fases més avançades de la malaltia aconsellar al pacient que descansi 30 minuts abans de menjar, que mantingui els bronquis nets per evitar la mucositat.

B) Son ■ Recomanar-li que mantingui els horaris i faci petits períodes de descans durant el dia. C) Roba ■ Aconsellar-li que porti roba ampla i còmoda. D) Sexualitat ■ Explicar-li que el tractament farmacològic no interfereix en la sexualitat. ■ Recomanar-li que eviti l’activitat sexual després de menjars abundants o d’ingesta d’alcohol. ■Aconsellar-li que: • Abans de començar es netegi els bronquis de mucositat, fent servir broncodilatadors i faci exercicis de relaxació. • Descansi quan acabi. • Utilitzi oxigen si li fa falta.

E) Treball i esforç físic. ■ Recomanar-li evitar la vida sedentària però sense arribar al cansament. Ensenyar-li els principis generals sobre la conservació de la energia: planificar les activitats que ha de fer, establir prioritats, programar períodes de descans intermitents, descansar abans de fer les tasques difícils, parar-se abans de notar ofec i repartir les feines al llarg de tota la setmana. ■ Augmentar la tolerància a l’exercici fent les activitats més lentament i alternant períodes de descans. 4. Donar-li informació sobre els signes i què fer quan apareguin. 5. Explicar-li la prevenció i el tractament de les infeccions. 6. Comprovar la Tècnica Inhalatòria. 7. Donar suport psicològic al pacient i a la seva família en autoestima, integració personal, integració familiar, integració social. 8. Resoldre els seus dubtes.

Paper d’Infermeria en la consulta Visita de forma espontània Visita de forma programada Paper d’Infermeria al domicili Paper d'Infermeria en els grups d’educació

Paper d’Infermeria al domicili La funció d'infermeria al domicili dels pacients amb MPOC ha de permetre continuar l’educació sanitària, detectar les necessitats i gestionar els professionals, recursos i circuits que intervenen en la seva assistència.

Control i seguiment domiciliari La periodicitat de les visites variarà en funció de la fase i de la consecució dels objectius en cada etapa, la educació sanitària, la valoració des símptomes i l’estudi funcional son les activitats més importants del seguiment. El seguiment domiciliari del pacient MPOC greu i complex després d’una alta hospitalària, pretén disminuir els ingressos i coordinar els recursos necessaris per a el correcte control. MPOC lleu i moderada: Visites semestrals MPOC greu i molt greu: (valoració individualitzada) mínim cada 3 mesos

Patologia crònica MPOC Patologia crònica EPOC Paper d’Infermeria a la consulta Paper d’Infermeria al domicili Visita de forma espontània Visita de forma programada Paper d’Infermeria en els grups d’educació Pacient expert MPOC Patologia crònica MPOC Patologia crònica EPOC

Concepte de la malaltia Grups de patologia crònica en MPOC Sessió 1 Concepte de la malaltia Sessió 3 Tractament Sessió 2 Tabac i nutrició El objetivo de esta presentación es describir los conceptos básicos sobre la EPOC que deben transmitirse al paciente. Los comentarios que se adjuntan deben servir como guía, pero es necesario adaptarlos al nivel que los pacientes requieran, así como escoger aquellos conocimientos que sean útiles y que el paciente debe conocer. Sessió 4 Estils de vida Procés MPOC (SAP Dreta)

Pacient Expert MPOC Objectius: El programa Pacient Expert és un nou programa comunitari que dóna suport a les persones pel maneig del dia a dia de les seves malalties cròniques. Objectius:  Aconseguir la implicació dels propis pacients en el control de la seva malaltia per a millorar la qualitat de vida.  Aconseguir la implicació i la satisfacció dels participants en el Programa. Augmentar els coneixements sobre la malaltia per a comprendre-la i potenciar –ne l’autocura. Millorar el compliment terapèutic, farmacològic i no farmacològic.  Reconèixer els símptomes, signes d’alarma i tractament per a evitar les descompensacions.

Pacient Expert MPOC El fet diferencial del programa és que el conductor de les sessions és un pacient que ha experimentat en primera persona els símptomes i els problemes que es tracten i és, per tant, qui més adequadament pot parlar a altres persones que han patit o pateixen les mateixes experiències. El Professional sanitari passa a desenvolupar un paper d’observador, però pot actuar com re-conductor de la sessió en el cas que fós necessari.

Educació Sanitària IDEES CLAU ■ És necessari fer consell antitabac en la consulta. ■ S’ ha de donar la informació necessària sobre la malaltia i els símptomes. ■ Ensinistrament de la Técnica inhalatòria, la promoció de l’exercici físic i el compliment terapèutic són altres dels aspectes bàsics. ■ El seguiment i el suport psicològic ajuden a conviure millor amb la malaltia. ■ La identificació precoç dels símptomes, per part del mateix pacient millora el pronòstic de les aguditzacions.

El control i seguiment del pacient MPOC és una tasca de tot l’equip assistencial. El paper d'Infermeria és fonamental des del primer moment. La periodicitat de les visites variarà en funció de la fase i de la consecució dels objectius en cada etapa. L’educació sanitària, la valoració dels símptomes i l’estudi funcional són les activitats més importants del seguiment. La funció d'Infermeria al domicili d’aquests pacients ha de permetre continuar l’educació sanitària, detectar les necessitats i gestionar els professionals, recursos i circuits que intervenen en la seva assistència. El seguiment domiciliari del pacient amb MPOC greu o complex, després d’una alta hospitalària, pretén disminuir els ingressos i coordinar els recursos necessaris per al control correcte del pacient.

IV JORNADA DE RESPIRATORI CAMFIC 2011 Gràcies  IV JORNADA DE RESPIRATORI CAMFIC 2011 Barcelona 29 juny