Programa Pacient Expert ICS en MPOC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
ASSOCIACIÓ DEMANOENMANO
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
i el que no es pot avaluar
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
No tractar el càncer de pròstata, ¿és correcte?
III Jornada de transport sanitari
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Paper d’Infermeria en el pacient MPOC
ESTADÍSTIQUES DELS CF DEL DEPARTAMENT DE SANITÀRIA, CURS 07/08
Estratègia de Xarxes Socials
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
LA VIDA A LES COLÒNIES INDUSTRIALS
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
Recordem què vol dir ser adolescent
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
PROGRAMA ATENCIÓ PRIMÀRIA SENSE FUM (PAPSF)
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Programa BIBE: perspectives de futur
Evolució dels perfils professionals a logística
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
Projecte d’Itineraris Formatius
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS INQUIETUDS NECESSITATS DEMANDES ROL DEL COL·LEGI ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS.
Estudi sobre la salut, estils de vida i condicionants acadèmics dels estudiants de medicina de Catalunya La salut de l´estudiant de medicina Carlos Garcia.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
ESTEM PREPARATS PER AFRONTAR L’ACP? Proposta d’itinerari d’Implantació
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Com preparar una unitat per a l’avaluació
OBSERVATORI DE LA MEDICINA FAMILIAR AL MARESME
SALUT MENTAL.
Daniel Miró Pettican TFG Primer semestre/
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Projecte d’Itineraris Formatius
L’ atenció domiciliaria dels equips d’atenció primària catalans
Departamento de Pedagogia Aplicada
Resum de resultats Enquesta als participants en els Cercles de comparació intermunicipals Octubre de 2018 Grandària del municipi 503 Fins a habitants.
Les Franqueses, setembre 2007
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
Valors i actituds polítiques en perspectiva comparada
COORDINACIÓ D’ACTIVITATS EUROPEES
II JORNADA de SALUT MENTAL
Convivència i Mediació Escolar
CONDICIÓ FÍSICA.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
La malaltia de l’actualitat
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Programa Pacient Expert ICS en MPOC Magda Pla Mas Pacient Experta MPOC Sònia Ortiz Infermera ABS Balaguer

Introducció Canvis socials, demogràfics, augment de les patologies cròniques. Canvi en la relació metge/infermera – pacient. Nova realitat social: major accès a la informació.

Informació

Informació excès d'informació?

Nous reptes PACIENT ACTIU PACIENT PASSIU

Apoderament dels pacients Nou rol del pacient en el sistema sanitari. Major informació. Capacitat per decidir Col·laboració/compromís Satisfacció PACIENT EXPERT

FINALITAT DEL PROGRAMA PACIENT EXPERT A través de l’intercanvi de coneixements del pacient expert amb la resta de pacients: promoure canvis d’hàbits que millorin la seva qualitat de vida i la convivència amb la malaltia.

Objectius Programa Pacient Expert en MPOC Augmentar els coneixements sobre la MPOC. Millorar el compliment terapèutic. Reconèixer símptomes i signes d’alarma, i tractament per evitar descompensacions. Potenciar l’AUTOCURA aconseguint la implicació dels pacients en el control de la seva malaltia.

Objectius: què i com AUTOCURA MOTIVACIÓ CONFIANÇA

Components del GRUP OBSERVADORS PARTICIPANTS PACIENT EXPERT

Observadors 2 infermeres amb experiència en la conducció de grups MPOC. Formen i recolzen al Pacient Expert. Funció de feedback. No intervé directament en les sessions formatives del grup, observa.

Cronograma Sessió informativa a l’EAP. Selecció de possibles participants. Citació a una primera reunió informativa. Selecció del Pacient Expert. Selecció del grup. Formació del Pacient Expert.

Metodologia 9 Sessions grupals conduïdes pel PE de 1h 30’, una sessió setmanal durant 2 mesos i mig. Es van passant enquestes durant les sessions, al final, als 6 i als 12m per tal de fer una avaluació posterior.

Avaluació AVALUACIÓ QUALITATIVA: A partir de l’opinió i comentaris dels participants. AVALUACIÓ QUANTITATIVA: A través de les enquestes de coneixements, d’hàbits i estils de vida, d’autocura i de qualitat de vida al inici i a la finalització del programa. Enquestes de satisfacció. Canvis en freqüentació i en ingressos hospitalaris i visites a urgències per descompensacions.

Resultats Perfil participants grup: Total participants: 8 Edat Perfil participants grup: Total participants: 8 Grau de participació: 91% Grau de satisfacció: 4,9 sobre 5 Sexe Grau Dispnea Font: Programa Pacient Expert ICS . 2010

Resultats: Coneixement/Hàbits i Estils de vida/Autocura Coneixements Hàbits i estils de vida Grau d’Autocura Qüestionari: Escala de Autocuidado. Adaptació de la Escala Europea de Autocuidado en IC Nº de preguntes: 11 Escala valors totals: de 11 a 55 punts Font: Programa Pacient Expert ICS . 2010

Conclusions Gran satisfacció de tots els actors implicats. Font: Programa Pacient Expert ICS . 2006-2007 Gran satisfacció de tots els actors implicats. La realització del programa suposa una dedicació molt important de temps en la selecció dels participants, en la formació del pacient expert i en el tractament de les enquestes d’avaluació. És imprescindible la implicació del grup, i és clau la tria del pacient expert. Després de les 9 sessions hi ha una millora en coneixements, en hàbits i estil de vida i en nivell d’autocura. Passats 6 i 12 mesos, tot i no haver fet cap intervenció, es mantenen o fins i tot es milloren els bons resultats.

Conclusions Ha arribat l’hora que els professionals fem un pas endavant, potenciant el paper actiu del pacient, facilitant als pacients les eines per fomentar la seva autonomia, i ajudant-los a gestionar l’impacte físic, emocional i social que suposa la malaltia

GRÀCIES! Sònia Ortiz sortiz.lleida.ics@gencat.cat