Recerca “LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE” Investigació a Catalunya
Resum A partir d’un col·lectiu d’uns 200 professors/es de CEIP/IES (públics i privats) Proporcionar formació tècnico-didàctica. Fer un seguiment per identificar bones pràctiques docents. Observar uns resultats.
Objectius Innovació tecnològica. Avaluar noves metodologies didàctiques. Millora de l’aprenentatge de l’estudiant. Dissenyar un Pla de Formació. Identificar bons models d’utilització. Elaboració de vídeos per promoure la utilització de la PD. Creació d’Enciclopèdies Virtuals.
Pla de Treball Fase 1: Activitats preparatòries. Fase 2: Seminari formatiu i 1a experimentació. (gener-març) Fase 3: Seminari de seguiment i 2a experimentació. (març-maig). Fase 4: Seminari de seguiment final. (maig). Fase 5: Procés de dades i conclusions.
Bases tecnològiques de l’Escola del futur Juntament amb les aules d'informàtica y els ordinadors-Internet a totes les dependències (gestió, departaments despatxos...) Pissarra digital a les aules de classe Intranet de centre (webs de centre i docents, fòrums, carpetes compartides, e-mail i webs per a tots...) Sales multiús (estudi autònom, classe, seminari...) amb diversos ordinadors i accessos a Internet. A més a més del creixent parc d'ordinadors domèstics connectats a Internet
La pissarra digital a l’aula: FUNCIONALITATS Obre una finestra al món permet compartir i comentar tot tipus de materials i treballs realitzats per professors i estudiants. Actua como a germen d'innovació: indueix una renovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, incrementa la motivació dels estudiants, revitalitza l'autoestima professional del professorat. Facilita aconseguir aprenentatges més significatius i acords amb la societat actual.
La màgia de la pissarra digital Font inexhaurible d' informació multimèdia i interactiva disponible de forma immediata a l'aula. Més recursos a disposició del professorat per a renovar metodologias i tractar la diversitat. Classes més vistoses i audiovisuals. Els estudiants estan més atents, motivats i interessats: segueixen millor les explicacions i comprenen millor elsn continguts. Integra l' ús de les TIC a les activitats de l'aula: cercar informació, realitzar i presentar treballs... A més a méds és fàcil de fer servir, no dóna problemes, engresca, augmenta l'autoestima professional
Problemàtiques de la pissarra digital Videoprojector: cal preveure una bona lluminositat (segons la il·luminació de l'aula) i ressolució suficient (segons les prestacions de l'ordinador). Problemes logístics (si no hi ha una bona instal·lació fixa amb videoprojector al sostre o pantalla retroprojectada): cables, ombra a la pantalla... Cost, especialment del videoprojector. Manteniment: les làmpades es fonen amb l'ús i són molt cares.
La pissarra digital (kit Internet a l’aula) sistema tecnològic situat a l'aula que consisteix en: un ordinador multimèdia connectat a Internet amb un videoprojector que reprodueix els sons i projecta les imatges sobre una pantalla També pot incloure una antena de televisió, magnetoscopi, càmara de vídeo
La pissarra digital
La pissarra digital interactiva
Components Ordinador multimèdia. Connexió Internet d’alta velocitat. Videoprojector.(mínim de 1500 lúmens i resolució de 800x600). Pantalla blanca.
Complements Webcam. Impressora. Escàner. Amplificació de so. Antena de televisió. Magnetoscopi.
Ubicació de la pissarra digital Opció 1: L’aula multimèdia. Opció 2: L’aula del professor. Opció 3: L’aula d’informàtica. Opció 4: Pissarra mòbil. Sempre s’ha d’acomplir les condicions mínimes de la sala.
El model MIE-CAIT Constructiu Autorregulat Interactiu Tecnològic Foro Pedagógico de Internet: http://www.fund-encuentro.org/foro/foro.htm
La PD a l’aula MODELS D’UTILITZACIÓ Suport per al professorat: explicacions, tractament de la diversitat Ús pels estudiants: aportacions documentals, presentació pública dels treballs Ús conjunt del professor i dels estudiants: debats, treballs col·loaboratius... El racó de l'ordinador El diari a la classe i la multiculturalitat
Suport per al professorat Recolçament de les explicacions del professor projectant pàgines webs i altres materials.
El diari i la diversitat El diari en classe i la diversitat multilingüe. Començar les classes amb els diaris electrònics i comentar les noticies.
Exposicions dels estudiants Exposició pública dels temes encarregats pel professor. El paper del professor serà de dinamitzador, corrector i col·laborador.
Presentació pública treballs El professor encarrega treballs col·laboratius en format de pàgina web o programa de presentacions i el grup presenta la feina a classe.
Altres models Suport en els debats. Videoconferències. Correcció col·lectiva d’exercicis. Preguntes no previstes (cerca en Internet). Pissarra recuperable (PDI). Aprenentatge ús programes informàtics. Intranet del Centre. Webcam i escàner.
The End