Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
Una rúbrica... És un instrument de suport a l’avaluació que ajuda a l’estudiant a conèixer els criteris de qualitat amb els que s’avaluarà el seu treball. A partir d’uns indicadors seleccionats pel professor, estableix una gradació dels nivells de qualitat amb els que es pot desenvolupar un objectiu d’aprenentatge. Nivells Indicadors Criteris de qualitat Insuficient Suficient Excel·lent Estructura del treball Comprensió continguts Claredat i síntesi de les idees presentades
Exemple de rúbrica utilitzada per avaluar el treball final del Mòdul 1A del MIPE (2010-2011)
Procés Formular la pregunta/problema/tasca i seleccionar un bon model de resolució. Decidir quin tipus de rúbrica s’utilitzarà (global o analítica). Establir els criteris i indicadors que s’utilitzaran per determinar la qualitat de la resposta. Construir la rúbrica. En el mateix moment d’encomanar la tasca als estudiants, donar-los la rúbrica d’avaluació i explicar-los els criteris de qualitat. Recopilar, revisar i qualificar els treballs utilitzant els mateixos criteris de qualitat que apareixen a la rúbrica que hem donat als estudiants.
Publicacions i webs d’interès Understanding rubrics (Goodrich, H.) http://learnweb.harvard.edu/alps/thinking/docs/rubricar.htm Scoring rubrics: what, when and how? (Moskal, B.) http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=3 Eduteka.org http://www.eduteka.org/MatrizValoracion.php3 Instructional strategies: http://www.pgcps.pg.k12.md.us/~elc/strategies.html Generadors de rúbriques Rubistar: http://rubistar.4teachers.org/ Rubric: http://www.rcampus.com/indexrubric.cfm TeAchnology: http://www.teach-nology.com/web_tools/rubrics/